24 legfontosabb tanulság 2023-ról → ‘24-re

Tanácsok 2024-re

Hát, nem mondhatjuk, hogy könnyű év áll mögöttünk! És még nincs vége… De lassan itt a kikapcsolódás ideje, jöhet a jóleső feltöltődés (beiglivel), aztán rögtön a 2024-es friss kihívások. Hogy ne érjen minket készületlenül, nézzük át, mi mindent tanultunk vállalkozásról, válságról és fejlődésről ebben az évben! A Számlázz.hu PARK 8 legfontosabb idei témájának leghasznosabb cikkeiből gyűjtöttünk most egy kiadós válogatást: ezzel kívánunk nektek nagyon szép ünnepeket és sikeres új évet a digitális ökoszisztémában!

1. Digitalizáció: a mindent nyitó mesterkulcs

Ha egyetlen trendet / eszköztárat / gondolkodásmódot kéne kiemelnünk, ami neves tanácsadók / stratégák / cégépítők szerint is felülír mindent, a digitalizációt választanánk. Minél több területen áll digitális alapokon a céged, annál több irányban tehetsz komoly lépéseket a siker felé. Három szakember gondolatait ajánljuk figyelmetekbe a téma kapcsán, akár a 2024-es tervezéshez is:

  • Az OANDER két alapítójának, Radó Mátyásnak és Ocskay Lászlónak megjelent üzleti szakkönyve, az Egységesített Kereskedelem szintén a digitális transzformációt vizsgálva négy szakaszra bontja a fejlődést. Rédey László pedig magának a könyvnek a tanulságait hozta el a PARK-ba idén nyáron, melyeket on- vagy offline kereskedőként is nagyon fontos ismernünk: A digitalizáció evolúciós lépcsőfokai.

2. Fintech: ahol a leglátványosabb a fejlődés

Nem nyugszik a hype a pénzügyi technológiák körül sem, és ez érthető is. A hagyományos, inkumbens pénzintézeti megoldásokhoz képest sokkal gyorsabb és hatékonyabb szolgáltatásokra vágyunk cégvezetőként, vállalkozóként is, és ezt leginkább ezt leginkább diszruptív megoldásszállítók hozzák el nekünk. Fintech szakértőinktől szemezgetünk a legfontosabb trendek közül hagyományos banki és startup területről egyaránt. 

  • Egyre csatlakoznak a bankok az okosórás fizetést biztosító intézmények táborához, ahogy azt Gergely Péter írja. “A mobilfizetés, és azon belül az okosórás fizetés nagy jövő előtt áll, így nem árt, ha kereskedőként te is értesz hozzá, hogy a vevőid milyen technológiával fizetnek”.  Mutatjuk, Így segíts a vevőidnek, ha elakadnak az okosórás fizetéssel!.
  • Szintén a BiztosDöntés.hu szakértője hozott egy könnyedebb nyári témát a banki mobilappokkal kapcsolatban, hiszen ma már ezektől is elvárható, hogy minél könnyedebb legyen a használatuk, és többletszolgáltatásokat is nyújtsanak. Tekintsük át őket még egyszer: Terjednek a digitális szeretnivalók a banki mobilalkalmazásokban!
  • Öregedhet szépen egy számla? Ha “könnyen megy nyugdíjba”, akkor legalábbis “megfelelően” viselkedik. Badinszky Bence, a Payee társalapítója a fizetési meghagyásról írt cikket, a frissen elérhető Számlázz.hu-s fintech megoldások között ugyanis már követeléskezelési megoldások is szerepelnek: Mit tehetsz, ha egy számla nem tud “nyugdíjba menni”?

3. A Számlázz.hu legfontosabb szövetségesei: a könyvelők

Ők azok, akik már 18 éve mondhatják ügyfeleiknek: “csak regisztrálj egy Számlázz.hu-fiókot, adj nekem hozzáférést, és onnantól minden rendben lesz a vállalkozásod körül”. Tapasztalataink szerint ezt örömmel meg is teszik, ezért kiemelkedően fontos, hogy értékes plusz tudást hozzunk számukra is a PARK-ban. 

  • Állandó szakértőnk, Zádori Jácint gyakran segít nekünk (és persze kollégáinak) ebben, és azt is megírta, hogy hogyan érdemes marketing-stratégiát készítenie a vállalkozók legfőbb támaszának: Így tervezz 2024-re könyvelőként
  • Szintén az Adócampus projekt menedzsere, a PARK szakértője dolgozta fel nagyon alaposan a mesterséges intelligencia kérdését könyvelői szemszögből: “egyértelmű volt, hogy az elsők között próbálok rábírni egy mesterséges intelligenciát a könyvelésre. Gyorsan kiderült, hogy ő sem fog helyettem huszadikán éjszaka áfabevallás felett görnyedni, de vannak biztató jelek. Nézzük, mi a helyzet a ChatGPT-vel!”: Könyvelő-szelídítette MI – ChatGPT a könyvelésben
  • Tud vajon kontírozni a mesterséges intelligencia? Van olyan, hogy örülünk a hibának? Átállítható lenne egy könyvelőiroda teljesen digitális működésre néhány őszi hónap leforgása alatt? Kristó Zoltán, a QUiCK-et is fejlesztő Riport Applications ügyvezetője könyvelői eseményük kapcsán hozott örökérvényű infót a PARK-ba „Papírmentes könyvelőirodám lesz az indián nyár végére!”

4. Az év egyértelműen legnagyobb hype-ja: AI, avagy a mesterséges intelligencia

Ha már a mesterséges intelligenciánál tartunk: mi a helyzet a ChatGPT-vel és más nyelvi modellekkel egy évvel a berobbanásuk után?

  • Teljesen gyakorlatias módon közelíti a témát Négyesi Áron termékfejlesztési szakember. “A ChatGPT 2022 végi megjelenése a mesterséges intelligenciát bárki számára elérhetővé tette: csak egy jó prompt kérdése, hogy működik-e a dolog.” Valóban ennyi lenne? Íme 11 tipp, melyeket ha betartasz a nyelvi modellekkel való kommunikációdban, az már fél siker: Hogyan írjunk igazán tuti AI promptot?
  • A legnagyobb technológiai cégek, legsikeresebb startupok, fejlesztők, mérnökök és vizionáriusok ezrei gyűlnek össze megtárgyalni a felhőtechnológiát, mesterséges intelligenciát, kriptográfiát, és alkalmanként feltűnik a színpadon egy kiborg is.Lászlók Tamás, a NetMasters ügyvezetője szállította nekünk az összefoglalót a techvilág évente megrendezett giga-konferenciájáról: A felhőpiac nem riadt meg a mesterséges intelligenciától: beszámoló a CloudFest 2023-ról
  • Bay Áron, az Exact Match társalapítója egészen merész kijelentéseket is megfogalmaz a témában: “A nagyvállalatok oldalán fel fog pörögni az innováció, a felhasználók oldalán pedig olyan eszközöket kapunk, amivel a hatékonyságunk most elképzelhetetlennek tűnő mértékben javulhat. Végső soron pedig a társadalmak működésére is hatással lehet: bízzunk benne hogy jobb és fenntarthatóbb utakra terelve az egész bolygó lakosságát.” Olvasd el a teljes gondolatmenetet!: GPT-4: jobbá vagy rosszabbá teszi a világot?

5. Válság: avagy a lehetőség előre menekülni

Ahogy a digitalizáció, az AI, vagy a szuperintelligens fintech-megoldások nagyban segítik a fejlődést, úgy a válság is támogathatja a fejlődést, ha “jól menekülünk” előre. Szakértőink erre is hoztak a PARK-ban tippeket, a stratégiai tervezéstől egészen a sikeres adaptációig. 

  • Stabil vállalkozást változékony környezetben tudjuk, mennyire nehéz építeni. Himer Csilla, a Számlázz.hu PARK állandó szakértője szerint ez egyáltalán nem álom, hanem elérhető, bár elég melós történet… A pénzügyi tanácsadó kétrészes sorozatában először az alapokat foglalja össze, majd 9 pontos checklistet ad, milyen stabilizálási lehetőségek állnak rendelkezésünkre vészhelyzetben: Hogyan stabilizáld a vállalkozásod pénzügyeit? – 1. rész és 2. rész
  • A válságok óriási lehetőségeket tartogatnak azok számára, akik kellően gyorsan alkalmazkodnak és előre terveznek – állítja Turay Dia is, a Bookkeepie társtulajdonosa. Nem légből kapott elképzelés ez, cikkében el is magyarázza, hogyan lehet kedvezőtlen gazdasági körülmények között is növekedni: Táncolni az esőben – Hogyan lehet “előre menekülni” a válságban?

6. Fenntarthatóság: környezeti, társadalmi és üzleti szempontok

Mi sem volt forróbb téma idén – és ez jövőre is csak fokozódni fog – mint a globális felmelegedést is tárgyaló klímavédelem, még nagyobb kitekintésben pedig maga a fenntarthatóság. Rengeteg a tévhit és infóhiány a kisebb cégek körében, pedig a szabályozások jövőre már “leérnek” a kkv-szektorig is.

  • Fontos, fontos, magánemberként is és vállalkozóként is, de mégis mit takarnak a körülöttünk röpködő szakkifejezések? Arra kértük Vida Melinda fenntarthatósági projektmenedzsert, hogy foglalja össze a legfontosabb fogalmakat, melyekkel vállalkozóként muszáj tisztában lennünk: Definíciós alapozó – klímavédelmi kiadás
  • Az idei év júliusa volt a valaha mért legmelegebb hónap a Földön. Sokkoló tény, és egyáltalán nem ezért, de ugyanebben a hónapban készítettünk interjút ifj. Chikán Attilával, az Alteo vezérigazgatójával, fenntarthatósági szakemberrel is. Arról kérdeztük, van-e feladata a legkisebb cégeknek, és érdemes megismerned a válaszát: “A fenntarthatósághoz nincs túl kicsi cég”
  • Különböző környezeti és társadalmi problémák miatt égetően szükségessé vált, hogy fenntartható szemléletben gondolkodjunk a vállalkozásunkról.” – vallja Himer Csilla PARK-szakértő is. “Ehhez képest még mindig számtalan tévhit övezi a fenntarthatóság fogalmát.” Úgyhogy – “fogd meg a söröm” jelleggel – KKV-k számára is összegyűjtötte a tényezőket, melyeket a fenntartható működtetéshez figyelembe kell vennünk: Mi az üzletileg fenntartható működés záloga?

7. Ahol gyakran először keressük a hibát: marketing 

Amikor “nem jönnek a számok”, nem teljesülnek az üzleti célok, nem sikerül felpörgetni az ügyfélszerzést, sokszor mutogatunk a marketingre: duplázzuk meg a büdzsét, és egy-kettőre beindul a biznisz. Téves elképzelés! Legalábbis akkor lehet itt elcsúszni, ha még nem raktad rendbe a terméket, az értékesítést, az ügyfélszolgálatot, a stratégiát – és így tovább. Fontos terület a marketing, de nem felelhet egyedül mindenért. Nézzük tehát, mi az, amiért viszont nagyon is!

  • Nem 2023 volt az első év, amikor a tartalommarketing igazán felkapott kifejezéssé vált, de nem is 2024 lesz az utolsó, amikor még mindig hiányos a tudásunk róla… Ezt az űrt – az kisebb-nagyobb cégeknél gyakori ismerethiányt – igyekszik betölteni Pécsi Ferenc tartalomstratéga egy igazi “mester-tartalommal”: Segítség, tartalom keveredett a marketingbe!
  • Fézler Georgina közösségi média stratéga szintén érinti a kontent kérdését a top 5 hirdetési trend között – olyan buzz-ok kíséretében, mint a kattintásmentes tartalom, a rövid videók, vagy az omnichannel –, melyeket az Ad World konferenciáról hozott el nekünk áprilisban. Ha jövőre kezdesz ezekkel foglalkozni, itthon még mindig nem leszel lemaradva a versenytársaidhoz képest: 5 digitális hirdetési trend, amelyekkel felülmúlhatod a versenytársaidat.
  • Elhíresült (és gyakran téves) elképzelés, hogy a marketingre költött pénz felét az ablakon át szórjuk az utcára… Ha jól tervezel, folyamatosan ellenőrzöl, és adatok alapján dolgozol, akkor rengeteget faraghatsz ebből a kidobott 50%-ból. Sipos Andrea termékfejlesztési szakértő állította össze számunkra, hogy hogyan Spórolj adatvezérelt marketinggel.

8. Nemzetközi piacra lépés: mikor?, merre?, hogyan?

Bár nem tekinthető trendnek, mégis fontos téma, és idén is rengeteget foglalkoztunk vele itt a PARK-ban, hiszen benneteket is foglalkoztat: hogyan terjeszkedjünk külföldön, ha már a hazai piacot “kimaxoltuk”?

  • Először az e-kereskedőket szólítjuk, őket is Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere hangján. Aki 16 éve segít regionális e-kereskedőket az intenzív növekedésben és a terjeszkedésben, az egyenesen a frontvonalból tudja összefoglalni, “milyen fázisai vannak a külföldi terjeszkedésnek, amely – tapasztalataink szerint – nem is olyan nagy kihívás, mint azt sokan gondolják.” Íme a lényegre törő 5 pont: Hogyan lépj külföldi piacra e-kereskedőként?
  • Hűvös Ágnes stratégiai tanácsadó ugyancsak 5 pontban sorolja a tudnivalókat, de egy kicsit más nézőpontból, és egy nagyon is szemléletes példával illusztrálva a lényeget. “Azt, hogy hogyan exportálsz, stratégiai döntések szabályozzák. Tudnod kell, hogy mit fogsz kivinni, terméket vagy szolgáltatást, esetleg ezek valamilyen kombinációját, és azt, hogy hogyan fogod kivinni: direkt vagy indirekt módon, esetleg saját csatornát kiépítve vagy mások csatornáin keresztül.” Cikkében ezt az összetett viszonyrendszert járja körbe röviden, gyakorlatiasan: Nemzetközi piacra lépés: gondold végig a lehetőségeket!
  • Kétszer 5 pontja is lett állandó szakértőnknek a világszínpad meghódítását gátló tényezőkről: azokról a beállítódásokról írt még tavasszal, melyeket a magyarok nehezen vetkőznek le – főleg, ha nem hallottak róluk korábban. Kiszely Laci, az AbilityMatrix tanácsadócég társalapítója kétrészes sorozatban foglalta össze nagyon szórakoztatóan a tipikus rossz beidegződéseket, amiket magyar vállalkozók alkalmaznak rosszul nemzetközi üzletek kialakítása során. Íme az Első döbbenet, majd rögtön utána a Második döbbenet: 10 dolog a nemzetközi üzletben, amit a magyar vállalkozók…

Reméljük, hogy akár itthon, akár külföldön / akár offline vagy e-kereskedőként, vagy szolgáltatóként / egyszemélyes vállalkozásban vagy nagyobb cég élén, akármilyen formában vagy szakmában is dolgozol, jövőre sok sikert és élményt gyűjtesz (az elvárt profit mellett, természetesen). Figyelve a tágabb környezetre (fenntarthatóság!), és hatékonyan alkalmazva stratégiákat, taktikákat, melyeket akár a PARK-ban, akár más csatornákon, felületeken tanultál: idén vagy korábban.

Folytasd a fejlődést! Boldog új évet kívánunk minden olvasónknak!

CONTENT DESIGN, TARTALOMDESIGNER, PARK-MENEDZSER

Szeszlér Vera tartalommarketing-tanácsadó, a Számlázz.hu PARK szerkesztője. “Szeretném, hogy a PARK tartalmai a te céged fejlődését is támogassák.”

Olvass még a témában