A robotok már évek óta a spájzban vannak, de valami nagyon félrement, mert továbbra sem vették el a munkánkat. Ahogy olvasom a könyvelői csoportok bejegyzéseit, kollégáink többsége továbbra sem vezette be a négynapos munkahetet, sőt, mintha a digitalizáció felborította volna az eddig sem túl biztos lábakon álló work-life balance-t.
Örök optimistaként már megint félig van a pohár, így egyértelmű volt, hogy az elsők között próbálok rábírni egy mesterséges intelligenciát a könyvelésre. Gyorsan kiderült, hogy ő sem fog helyettem huszadikán éjszaka áfabevallás felett görnyedni, de vannak biztató jelek. Nézzük, mi a helyzet a ChatGPT-vel!
Mivel még nem jött el az Ítélet napja, valószínűleg a ChatGPT-t jobban kordában tartják, mint a Skynet-et. Biztos, ami biztos, nem a világvége modellezéséről kérdeztem, hanem próbáltam több olyan funkciót találni, amivel a saját munkámat tudom egy picit egyszerűbbé tenni.
A ChatGPT saját bevallása szerint egy nyelvi modellező architektúra. Az, hogy pontosan ez mit jelent és ettől miért őrült meg mindenki, érdemes a profikat meghallgatni, mondjuk, a Láncreakció podcast-ban több olyan adást találtok, ami a hogyanokról szól érthetően és a témához mérten érdekesen is. (AI-ról szóló PARK-cikkeinket itt találod.) Annyit talán érdemes megjegyezni, hogy a modell előre tanított adathalmazokkal rendelkezik, amelyeket ezután további adatokkal és felhasználói visszajelzésekkel finomítanak, hogy jobban megértse a nyelvet és képes legyen olyan feladatokat elvégezni, mint például a szöveggenerálás, a fordítás, szövegértelmezés.
Miben segíthet könyvelőknek?
Amikor a cikk első változata (március második hete) készült, pár tech-pionírt kivéve mindenki az ingyenes verziót nyaggatta. A nyár végére a fizetős változat mellett (ami mostanra már szintet is lépett) naponta több tucat applikáció jelenik meg, ezek – több-kevesebb sikerrel – a GPT tudására épülnek.
Ha megmaradunk az ingyenes verziónál, a manuális adatbevitel, a csökkentett tudás és a rosszabb “reakcióidő” mellett számolnunk kell azzal, hogy komplexebb feladatok elvégzésére nem fogjuk tudni használni az alkalmazást. Ezért ebben a verzióban a nyelvi lehetőségeket érdemes kihasználni: összefoglalók készítése, hírlevél és Facebook poszt írása, esetleg felhívó vagy figyelmeztető levelek gyártása, de sikeres megoldásokat kaphatunk, ha az excellel gyűlik meg a bajunk.
Azzal számolnunk kell, hogy a jó megoldás legtöbb esetben a jó kérdéseknél kezdődik. Pár tipp, hogy a hallucináló MI ne vegye kedvünket:
- fogalmazzunk egyértelműen, kerüljük a szlenget és az idegen szavakat,
- ne legyen terjengős az írás, mert ilyen helyzetekben könnyen elveszti a fókuszt a GPT,
- tagoljuk a bemeneti adatokat (pl.: jelenlegi helyzet, amit el szeretnék éri, ahogy el szeretném érni),
- javítja a válasz minőségét, ha párbeszédet kezdeményezünk, visszakérdezünk,
- nem elegendő, hogy magyar nyelven kérdezünk, tegyük hozzá, ha hazai jogszabály / információ / adat alapján kérjük a választ.
Az ingyenes promptot egy jogszabályváltozáson teszteltem. A promt a következő volt:
Szeretnék egy összefoglalót a munkába járás címén adható költségtérítés szabályairól az szja törvényből. Az összefoglalót magyar nyelven kérem. A munkábajárás formái szerint csoportosítva, külön bekezdésekbe foglalva a tartalmat. A megfogalmazás 12 éves gyermek számára is értelmezhető legyen. Az összefoglalót a következő jogszabályból készítsd el: Szja törvény
A válasz a következő lett:
Mivel én jobban örültem volna egy tájékoztatónak, így módosítottam a kérést:
Kérlek, fogalmazd át az összefoglalót, hogy ez egy tájékoztató legyen, amiből az adózók ki tudják választani a rájuk vonatkozó verziót.
Erre ez a válasz érkezett:
Érdemes figyelni az időzítésre, mert egyre gyakrabban előfordul, hogy az ingyenes verzióban letiltják a külső linkek beillesztését, ebben az esetben legfeljebb 2000 karaktert tudunk beírni a chat-be, ami elég nehézzé teszi egy hosszabb szöveg feldolgozását.
Következő feladatként egy szakmai terület (helyi adó törvény változásai) kapcsán megjelent cikkekből készíttetem egy közös összefoglalót. A promt a következő volt: A következő három adózási tájékoztatóból készíts egy összefoglalót a helyi adók módosításáról. Emeld ki az eltéréseket a szerzők említésével. A változásokat felsorolásként add meg.
Az eredmény az alábbi:
Úgy gondoltam, hogy érdemes lenne külön figyelmet szentelni az eltéréseknek, ezért ezt külön kiemeltettem: Kérlek, a három anyagból egy összefoglalót készíts. Amennyiben valamelyik anyagban eltérés szerepel a többihez képest, azt szerző megemlítésével jelezd.
Ebből a következő megoldás született:
Könyvelőként nemcsak rengeteg jogszabályon, cikken kell átrágnunk magunkat, de célszerű ezekről ügyfeleinket is értesíteni. Ehhez ugyancsak hasznos lehet a ChatGPT tudása. Ha nem bízzuk rá a szöveg előállítását, de szeretnénk kihasználni a képességeit, jól jöhet, hogy válaszaiban pontokba szedve, látszólag logikusan sorolja fel az információkat.
Ha bátrak vagyunk és az általunk készített szöveg formázása helyett már az elkészítését is rábízzuk, érdemes figyelni pár apróságra. A hosszabb szövegek elkészítésébe hajlamos belekavarodni, hosszan és feleslegesen ír, elveszti a fókuszt. Könyvelőként külön para, hogy időnként, ha a témáról nincs elegendő információja, kitalál magának elsőre valósnak tűnő információkat…
Összefoglalás
Mire jó tehát máris a ChatGPT?
- szövegek fordítása
- szövegértelmezés
- hosszabb cikk rövid összefoglalása
- pontokba szedett információk átadása
Mikor legyünk még óvatosak?
- több jogszabályon alapuló adózási kérdések kezelése
- hosszabb, hivatkozásokat tartalmazó szövegek értelmezése
- kevés, hiányos információból felépülő kérdések esetén
- nem ellenőrzött információkból felépülő válaszok esetén
Ha az ügyféltájékoztatást, a jogszabályok értelmezését nem is bízzátok a ChatGPT-re, a legjobb eszkimó mondókákról, esetleg a legtökéletesebb sültkrumpli receptjéről mindenképp kérdezzétek meg!