Így tervezz 2024-re könyvelőként, 1. rész: marketing

Marketing könyvelőknek

Fogyasztói társadalom lelkes tagjaiként messziről kiszúrjuk a karácsonyi szezon kezdetét. Idén – ha megfelelő kereskedelmi egységbe tévedtünk – már október első napjaiban élvezhettük a karácsonyi fények agysorvasztó hatását, miközben a B kategóriás ajándékcsomagok és a legújabb díszek között is tudtunk válogatni. Szakmán belül további sorscsapás, hogy a marketing iránt fogékony könyvelők erre az időszakra időzítik a marketing kampányukat. Így aztán a “Last Christmas” és az “All I want for Christmas” mellett további sorscsapás a könyvelőváltásra buzdító, árérzékenységet előtérbe helyező, ráadásul rosszul célzott hirdetések tömege. Ezért legyen a 2024-s első tervünk, hogy értékes marketingeszközöket használunk, ami olyan ügyfeleket hoz, akikkel szívesen foglalkozunk és ők örömmel fizetik meg a díjunkat. Ehhez hoztunk most alapokat: a tervezés legfontosabb pontjait, és hogy mit NE csináljunk semmiképp.

Legyen célcsoportunk!

Tudjuk, kihez szólunk? Milyen ügyfelet szeretnénk? Milyen problémákat oldunk meg? Talán ennyi elég is az elméleti részből, de ha igazán rákapnál a témára, Szeszlér Verát, Haláchy Nórit, Wolf Gábort és mondjuk Vavrek Balázst olvasd, hallgasd. Itt és most nézzük a gyakorlatot!

Kutassuk az ügyfelet. 

Tudjuk meg, hogy milyen kérdéseket tesz fel. Mondjuk a Google-ben. (Az ugye megvan, hogy ha egy témára rákeresünk, mások kérdéseit, kereséseit felkínálja a kereső?)  

Mondjuk a Facebook csoportokban (ugye könyvelőként legalább 10 csoportot olvashatunk, tuti, hogy a virágkötők, cukrászok is rendelkeznek hasonlóval).

Nézzük meg, hogy értékelik a szakmánkat (pontosabban a versenytársaink munkáját). Hihetetlen, de itt is a Google és a Facebook az első számú célpont. Viszont jó sok vállalkozást kell megnéznünk, mert nem divat értékelni a könyvelőket (tipp, hogy aki hirdet, az több értékelést is kap).

Ugyancsak kutatómunka a könyvelőkereső oldalak és az ott található infók böngészése. Természetesen itt is vannak értékelések, de elsősorban a regisztrációs felület, a keresési feltételek, amiből érdemes kiindulni.

Ja és a versenytársak 

Most muszáj, és azt is, aki a legolcsóbbat, a papírmentest, az e-bookot ingyen adót hirdeti – őket is kell követni. Érdemes az irodánkkal azonos méretű, földrajzi elhelyezkedés szempontjából releváns és természetesen online irodákkal kezdeni. A kérdés pedig, hogy hová pozícionálja az irodáját, mit kínál az ügyfeleknek.

Még egy 

A top tízes lista. Ki az a tíz vállalkozás, akiknek szívesen könyvelnél bármikor? Persze itt is kutatunk. Most ki könyveli, miben tudnál te több és jobb lenni, mint a jelenlegi? Mi az, ami pluszt tenne hozzá a vállalkozás működéséhez, eredményességéhez?

Legyen tervünk!

Három kérdésre keressük a választ: mit akarunk elérni, milyen felületeken jelenünk meg és ezért mennyit akarunk (tudunk) fizetni.

Elsőre könnyűnek tűnik arra választ adni, hogy mit akarunk elérni. “Több pénz, kevesebb munka” manifesztációja inkább tűnik egy jól kitöltött lottószelvénynek, mint a szakmánkban megvalósítható vállalkozói tervnek. A reális célkitűzés, ha csak egy tengely mellett mozdulunk el.
Ha már látjuk a célt, határozzuk meg az az időt, amit ráfordítunk. Minél komplexebb kampányokat, minél hosszabb tartalmakat gyártunk, annál több időt fog igénybevenni az elkészítésük. Ja és amit először számoltunk, azt szorozzuk meg kettővel.

A legizgalmasabb rész persze a költségek. Mivel a mi időnk sincs ingyen (de ezt áldozzuk fel legkönnyebben), ha nincs nagy keretünk csilli-villi hirdetésekre (és nem is kell), akkor saját  időből használjunk bőséggel. Próbáltam olyan eszközöket válogatni, amihez szinte csak erre lesz szükséged.

Legyenek eszközök!

Könyvelőként úgy gondoljuk, hogy a legjobb marketingeszköz, hogy jól végezzük a munkánkat és ez alapján az elégedett ügyfelek hozzák a következő kuncsaftokat. Ezt az álmot árnyalja azért mindannyiunk életében pár csúnya elválása, ahol kiderült, hogy a sikeres együttműködéshez annál több kell, mint, hogy a szomszéd ajánlotta a szolgáltatásunkat..

Van már célcsoport, ismerjük a problémát, ami foglalkoztatja őket és ráadásul van is rá megoldásunk, válasszunk megfelelő eszközöket az eléréséhez. Az itt felsoroltak ötletek, a saját habitusotok, a célcsoport, a szolgáltatás jellege erősen befolyásolja, hogy mit használjunk.

Blog, szakmai cikkek

Lehet, hogy már leírtam, de tényleg fontos. Könyvelőként az ügyfelet gyötrő probléma megoldását adjuk el. A megoldást, amitől nyugodt lesz, újból a vállalkozására tud koncentrálni, ráadásul elégedettséggel dől hátra, hogy megtalálta azt a könyvelőt, aki ért hozzá, akiben megbízhat.
Ha írunk, ennek megfelelően készüljenek a posztok. Nem feltétlenül akadémiai disszertáció mélységű és minden szempontra kiterjedő, főként nem Háború és béke hosszúságú bejegyzések a nyerők. A témában több iskola több megoldása versenyez, van aki szakmai tartalmakban utazik van, aki személyes gondolatokat oszt meg, van aki a kettőt ötvözi. A teljes piacot szerintem lehetetlenség követni, de mindhárom verzióból hozok egyet. Mondjuk kezdd ezzel, ezzel és ezzel. A hangok és a hangsúlyok eltérőek, a tartalom sem minden esetben szakmai, mégis működik az ügyfélelérés. 

Ajánlói program

Az előbb azt mondtam, hogy ez nem frankó, mégis ez az első, amit ajánlok. A varázslat abban van, hogy itt mi mondjuk meg, kinek az ajánlásában bízunk és milyen ügyfeleket várunk. Ha érdekelnek a részletek, itt találsz egy cikket a témában.

E-mail kampány

Ha van honlapod, Facebook vagy Instagram oldalad, Tik-Tok fiókod, akkor legyen csali terméked is. Korábban azt mondták, hogy egy e-book a legkirályabb megoldás erre, de egyre többen arról írnak, hogy az elköteleződéshez jobb, ha olyan tartalmat biztosítasz, amit rövidebb idő alatt tudnak elfogyasztani, rendszeresen érkezik és persze a célcsoportod problémáival foglalkozik (mondjuk ezt olvasd el). Ami frankó, hogy ezt csak egyszer kell megírni. Ami gáz, hogy jól meg kell írni. 

Hírlevél

Már fel tudunk iratkozni jó minőségű, izgalmas tartamú, könyvelők által írt hírlevélre is, de klasszikus receptek kapcsán érdemes más szakmákból meríteni. Az én tanácsom a témában, hogy rendszeresen küldjük a tartalmat és itt is igaz, hogy a kevesebb néha több (kevesebb téma és elég havonta egy levél). Mivel hosszú távú elköteleződésre hajtunk, lesz időnk minden témára, ami érdekli a célcsoportunkat, ráadásul a hírlevélküldő alkalmazások mindent is mérnek, így látjuk, hogy kire és mire érdemes lőni. Fontos, ha elkezded ezt a marketing eszközt, elsőként Vavrek Balázsnál iratkozz fel. Ha még két inspirációs forrást kellene mondanom, akkor Weiser István (Best of címsorok) és mondjuk az Appsumo (klasszikustól eltérő kialakítás, nyelvezet és természetesen a jól megválasztott gif-ek), no meg bónuszként, könyvelői témában, Kiss Vivien.

Videós tartalmak

Ha azt gondolod, hogy könyvelőt nem keresnek Instán vagy Tik-Tokon, igazad lehet. Viszont ezek aljasabb reklámfelületek, mint a nyugdíjas buszoztató edényesek. A szembejövő reklámok jelentős része cicás videónak vagy főzős gegnek van álcázva és észre sem veszed, de már vágysz a látott termékre vagy szolgáltatásra. Könyvelőként mi bizalmat, hozzáértést, nyugalmat adunk el ezeken a felületeken. A hogyan-hoz most hazai színtérről hozok versenyzőket. A könyvelőkeresőként ismert Bookkeepie és a korábban már hivatkozott Kiss Vivien mellett Fülöp Olga tartalmai vonzanak látható mennyiségű elérést. Az Instán már szélesebb a versenyzői kör, de jelentős rajongói táborral egyik könyvelő sem rendelkezik.

Ami miatt mégis bekerült az ajánlott tartalomgyártási eszközök közé, az az egyszerűsége. A piacon elérhető, gyakran ingyenes applikációk segítségével pillanatok alatt tarantinói magasságokba repíthetjük könyvelői tudásunkat, ráadásul 30 másodperces tartalom előállítása 10-15 percet vesz csak igénybe (persze előtte órákat fogunk ülni a scriptek felett)… 

Brand cucc

A klasszikus könyvelői gondolkodástól távol áll a rocksztár attitűd, de ez most az a helyzet, ahol ki kell lépni a komfortzónánkból.

Keressük a szereplési lehetőséget a helyi vállalkozói fórumokon, járjunk el pár networking eseményre (szükségtelen tagságra pénzt költeni, vendégkénti is lehet brillírozni), tartsunk nyílt és ingyenes fogadóórát, szervezzünk adómentes borkóstolót, alakítsunk ki szakértői kapcsolatot (ügyvéddel, termékdíj szakértővel, tb szakértővel, a helyi újsággal vagy az önkormányzat adóhatóságával). A lényeg, hogy látszódjunk. Elsősorban abban a közegben, ahol a célcsoportunk is mozog. 

Mit ne csináljunk?

Ne másoljuk az olcsójánosokat, a versenytársakat szapulókat. Ha díjkedvezményekkel akarunk eladni egy olyan szakmában, ahol elsődlegesen a saját időnk az árucikk, nehéz lesz látható és elkölthető eredményt elérni. Ha mindenképp a saját bérünket szeretnénk motivációs tényezőként használni, adjunk olyan szolgáltatást kedvezményesen vagy ingyen, amely egyébként feladatunk lenne és valójában nem is áraztunk még be soha. Lehet ilyen az együttműködés első időszakának onboarding folyamata (hogyan fogunk együtt dolgozni, milyen szoftvereket ajánlunk, milyen adózási folyamatokra figyeljen). Ehhez az email kampányt, a videós tartalmakat már jó előre meg lehet írni, fel lehet venni. Egyszer dolgozunk, sokszor eladjuk. 

Ne lőjünk mindenkire. Ha ismerjük a célközönségünket, könnyebben tudunk nekik eladni, kisebb piac ütőerén kell rajta tartanunk a kezünket, gyorsabban tudunk reagálni a változásokra. Könyvelőként szakmai alapon (webshop, átalányadózás, végelszámolást, stb.) ügyféltípus (egyéni vállalkozók, újonnan indult vállalkozások) szerint és vagy akár szolgáltatás szerint (közösségi ügyletek, termékdíj, stb.) tudsz szakosodni. Azzal, hogy egy területre koncentrálsz, több előnyhöz is jutsz. Kiemelkedsz a többi versenytárs közül, hiszen egy adott területen könnyebb szakértőnek lenni, mint mindenhez is érteni. Pontosabban tudsz kommunikálni, könnyebben éred el a potenciális ügyfeleket.

Ne akarjunk mindent is hirdetni. Ha nem a Coca-Cola marketing büdzséjével és csapatával rendelkezünk, ne az image hirdetésekre koncentráljunk, és elegendő ha két platformon publikálunk. Nagy feladat egy felületen is megfelelni azoknak az elvárásoknak, amit saját magunk vagy az ügyfeleink támasztanak. Minél több helyen publikálunk, annál több feladat és annál nagyobb teher. Ha marketingben és a munkánkban is jók akarunk lenni, ne engedjük el a fókuszt!

Ne akarjunk mindent saját magunk megoldani. A Facebook hirdetések beállítása vagy a kulcsszókutatás több időt és energiát vesz el, mint amennyit megtakarítunk, ha egy profi helyett saját magunk végezzük el a feladatot. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem érdemes megtanulni a hogyant, de az elején jobb, ha profik csiszolják össze a részeket.

Ja és a legfontosabb! A marketing folyamatos meló. Ha egyszer elkezdted – bármely platformon és formában – nem érdemes (pontosabban nem szabad) elengedni. Amíg működik a vállalkozásod, van üzeneted is. A jelenlegi üzleti környezetben bármikor előfordulhat, hogy átalakul a vállalkozásod, szükséged van új ügyfélre, ezért legyen bázis, ahol le tudnak szállni az érdeklődők. Meg aztán az is marketing üzenet, hogy nem fogadsz új ügyfelet. Marketingre fel, légy látható!

ADÓCAMPUS, PROJECT MANAGER

Zádori Jácint a népszerű Könyvelői Kihívások Facebook-csoport életre hívója. “Azon dolgozom, hogy más is elfogadja, hogy a szakmánk fancy és jó könyvelőnek lenni.”

Olvass még a témában