Konkurencia-halványító baráti beszélgetések – a saját podcast 4+1 előnye

Podcast tippek

Az internet előtti korban a nyomtatott újságok és hosszú termékleírások uralták a tájat, ma azonban egyre többen választják az interaktív, élvezetes tartalmakat. A podcastolás az elmúlt években rohamosan növekedett a digitális tartalomfogyasztás egyik vezető formájává.

Hogy mik a főbb előnyei? Több olyan ügyfelet szerezhetsz, akivel hasonlóan gondolkodtok, miközben kizárod az áralkut. Építheted szakértői státuszodat úgy, hogy közben arról beszélsz, ami építi az üzletedet. Erőfeszítés nélkül akár el is adhatsz, miközben előzöd a konkurenciát. Alább saját példák alapján összeszedtük, hogyan hozhatod ki a maximumot egy saját podcastcsatornából.

Merre tart a podcast-piac? 

A Whiteport 2023-as független Podcastpiaci Jelentése összegyűjtötte a hirdetési formákat, hogy azok milyen szerepet tölthetnek be a reklámkampányokban, illetve a tényezőket, amelyek még szükségesek ahhoz, hogy a podcast körüli hype-ból üzlet is legyen. Eszerint “a kínálati oldal már túl van az inflexiós ponton a specializált szereplők elkötelezettségének, a kiadók és nagy sales house-ok invesztícióinak köszönhetően.” 

A három leggyakoribb téma az általános szórakozás, a pszichológia és önfejlesztés, valamint a sport, de mintegy 50 témában hallgathatunk már magyar nyelvű podcastokat. 

A jelentés kitér arra is, hogy “a podcast szerepe a médiamixben jelenleg az, hogy közepes/kis elérés mellett magas bevonódással és affinitással tudnak a hirdetők közönséget elérni”.

Az IAB Hungary egy évvel korábbi kutatásából az derült ki, hogy “a hallgatók jellemzően fiatalabbak, az átlagnál magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, inkább városiak, magasabb jövedelmi kategóriába tartoznak és 60%-os arányban férfiak”.

Forrás: media1.hu

1. Találj rá a saját hangodra

„A 15 évnél idősebb magyarok már csak mintegy 44 százaléka olvas rendszeresen nyomtatott újságot… a 8–15 éves korosztály tagjai átlagosan naponta csaknem 4 órát (!!!) töltöttek 2022-ben az okostelefonjuk képernyője előtt” (Forrás: hirado.hu)

Amikor egy vállalkozás saját podcastot indít, lehetősége nyílik arra, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsen a potenciális vásárlóival. Bemutathatja a podcast témájához kapcsolódóan a termékeit, vagy szolgáltatásait, valamint a hozzájuk tartozó előnyöket és a pozitív vásárlói visszajelzéseket.

A műsorban megjelenhet a cég logója, arculati színei, szlogenje. A vásárlók erőlködés nélkül ismerik fel a márkádat. Minél többet hallgatnak, annál jobban a tudatukba ivódik a branded. Ezért különösen fontos, hogy a tartalmad a saját, egyedi hangodon szólaljon meg, és hogy a közönségednek kiemelkedően érdekes legyen. Arról, hogy ezt hogyan érheted el, a következő fejezetben lesz szó.

2. Te mondod meg, hogy mi a fontos és mi nem

A podcast olyan platform, ahol teljes kontrollal rendelkezhetsz a tartalom felett. A legfontosabb előny:

A Te adásodnak a közelében sincs a konkurenciád. A potenciális vevőid Téged hallgatnak és ha meggyőzöd őket a gondolataid helyességéről, eszük ágában sem lesz másoktól vásárolni.

Nincs reklámzaj a saját műsorodon belül, nem kell attól tartani, hogy az üzenet elvész a hirdetések tengerében vagy más médiumok zajában.

Egyetlen nagy kihívás van, amit úgy hívnak: UNALOM.

Ha egy hallgató unatkozik, szinte azonnal átkapcsol. Ezért kritikus, hogy a cím és a bevezető szöveg minél figyelemfelkeltőbb legyen, nem beszélve magáról a mondanivalódról. Sokan a podcast első 1-5 percében összevágnak egy mixet az adás legérdekesebb részeiből.

A közvetlen hangvétel és az érdekes témák iránti vonzalom segít elérni és megtartani a hallgatókat.De a néhány általános tanács mellett fontos tudni, hogy  tt nincsenek uniformizált megoldások, Neked kell kitapasztalni, hogy hallgatói bázistól és vérmérséklettől függően mi az az adáshossz, formátum, szórakoztató / informatív tartalom mennyiség, amit kedvelnek.

3. Legyél Te a szakértő, akire az ügyfelek hallgatnak

Nincs frusztrálóbb annál, mint amikor tudod, hogy mi kell az ügyfélnek, ő viszont nem látja be. Azért nem hallgat Rád, mert nem fogad el szakértőként. Ezen sokat tudsz lendíteni a podcastodban. Beszélhetsz elméletről, mutathatsz gyakorlati példákat. Bemutathatsz jó és rossz megoldásokat. Hívhatsz más szakértőket, vitathatod a piac egyéb megoldásait. A lehetőségek tárháza végtelen. Érvelhetsz megoldások mellett, míg másokat elutasíthatsz. Bemutathatod a szakértői hátteredet, az elméleti felkészültségedet és a gyakorlati tapasztalatodat. Ha kellően szórakoztatóan és könnyeden teszed ezt, a hallgatóid bízni fognak benned.

Ez történik, ha erősödik a hitelességed:

  • nő a meglévő ügyfeleid lojalitása,
  • több ajánlást kapsz,
  • kevesebb lesz az áralku,
  • magasabb áron értékesíthetsz.

A fentiek alapján úgy tűnhet, nem az a kérdés, hogy miért érdemes podcastot indítani, hanem hogy mi okod van, hogy ne tedd.

4. Mutass be gyakorlati példákat

Az érdekes adás nem csak elméleti kérdéseket taglal. Végtelen számú gyakorlati bemutatási lehetőség áll a rendelkezésedre. Hozz esettanulmányokat a saját területedről. Sikerekről és kudarcokról egyaránt beszélhetsz. Megvalósult projektek, elszalasztott ügyfelek, félreértések mind alkalmasak témának.

Meghívhatsz vendégeket, akik lehetnek ügyfelek, konkurensek, vagy párhuzamos területek szakértői. Bejelentkezhetsz különböző helyszínekről: kiállításról, konferenciáról, építési területről, vizsgaközpontból, felhőkarcoló tetejéről.

Az Elviszlek magammal podcast adásai például egy-egy autós utazást rögzítenek. A beszélgetés irányítása vezetés közben rutinos riporteri készségeket feltételez. A kamerák és a mikrofonok autóba építése nagy szakértelmet igényel. Ez mélyvíz, csak akkor vágj bele, ha van már korábbi rutinod. 

Bármilyen “szinten” is állsz, az biztos, hogy reflektálhatsz a szűkebb piacod híreire. Elemezhetsz korábbi megoldásokat a többi szereplőtől. Ha kezdenél kifogyni a témából, kérdezd meg a hallgatóidat, hogy mi érdekli őket. Lehet, hogy olyat javasolnak, amire még nem is gondoltál.

+1. A mi történetünk

2023-ban indítottuk a saját podcastünket azzal a céllal, hogy szórakoztatva mutassunk be klasszikus marketing témákat. A műsorvezetőtársammal, Jacsó Péter Tivadarral együtt több évtizede dolgozunk a kommunikációs szakmában. Tapasztalatunkat, véleményünket és a legőrültebb sztorikat osztjuk meg hónapról hónapra egy-egy hosszabb és több rövidebb adásban. Hallgass bele valamelyik adásunkba! Örömmel veszünk minden kérdést, ötletet és felvetést, és a legjobbakra adásban is reagálunk.

Kép: Hegedűs Pál, Herczeg Zoli és Jacsó Péter Tivadar (Forrás: a szerző)

Csak biztatni tudlak, hogy vágj bele a saját podcastodba te is! Jó buli és kommunikációs platformnak is elsőrendű. Ha kérdésed van akár a tartalom, akár a technika összeállításával, írj nekünk, örömmel segítünk. Találkozzunk az éterben podcasterként, vendégként, vagy hallgatóként!

Brandventure, alapító

Marketingkommunikációs szakember, a Brandventure Kommunikációs Ügynökség alapítója, a KreaTúra podcast műsorvezetője. Több mint 20 éves szakmai tapasztalatát hazai FMCG vállalatoknál szerezte, majd reklámügynökségeknél kamatoztatta tovább. A marketing világába a jó történetek húzták be és tartják izgalomban azóta is. Az innovatív reklámok megszállottja, minden forrásból gyűjti az előremutató alkotásokat. Szakterülete az Office Branding és üzletberendezési megoldások. Szabadidejében a veterán autók, vinyl lemezek, töltőtollak világából merít inspirációt.

Olvass még a témában