Digitalizáció: a cégvezetőtől indulva a folyamatokon át a sikerig

Digiméter

Meglepő lehet, de egy idei kutatás szerint a digitalizáció középpontjában nem a technológia, hanem az emberek állnak. Ezek szerint elsősorban a cégvezetőn múlik, hogy képes-e egy vállalat a kulcsfolyamatait hatékonyabbá tenni a digitális eszközökkel – viszont a szervezet támogatása nélkül kudarcra van ítélve. A Digiméter 2023 tavaszi kutatásának főbb tapasztalatai következnek. 

A Digiméter kutatássorozat 2020 óta méri évente két alkalommal a kkv szektor digitális versenyképességét: egy általános méréssel ősszel és egy speciális témájúval tavasszal. A Digiméter 2023 tavaszi kutatásának fő célkitűzése az volt, hogy feltérképezze, mi tehet sikeressé egy vállalatot a digitalizáció terén, míg mi az, ami sikertelenséghez vezet. Ennek érdekében 24 szakértővel és cégvezetővel készítettek interjúkat. Az elemzés legfontosabb eredménye, hogy a digitalizáció nem a technológiai eszközökről szól. A vállalati digitalizáció középpontjában a vállalati folyamatok hatékonyságának növelése áll, kiindulópontja a vállalatvezető elkötelezettsége, kulcsa a meglévő csapat együttműködése, aminek hátterében a megfelelő szervezeti kultúra áll. A digitalizáció tehát soha nem öncélú, hanem eszköz a siker eléréséhez.

A digitális átalakulás 3 szintje

A digitális átalakulás egy vállalaton belül három szinten van jelen: 

  1. az analóg (jellemzően papír alapú) anyagok átalakítása elektronikus formába, ami a digitalizálás
  2. egy-egy folyamat digitálissá tétele, azaz a digitalizáció
  3. és az egész vállalat átfogó digitalizálása, ami a digitális transzformáció

Az utóbbi sosem tekinthető lezártnak, hiszen új technológiák (például mesterséges intelligencia, metaverzum, kvantumszámítógépek stb.) folyamatosan érkeznek, így a vállalatoknak mérettől függetlenül alkalmazkodniuk kell a versenyképesség fenntartása érdekében. 

A Digiméter kutatás eredményei alapján egyértelmű, hogy a sikeres vállalati digitalizáció kulcsa a cégvezető kezében van. A cégvezető irányítása alatt történik a folyamatok digitalizációja, és mind a spontán említett, mind a szakirodalom alapján kérdezett 16 tényező (ld. ábra) rangsorolásában a cégvezető érte el az első helyet a kutatás alapján. Az elköteleződése, felkészültsége, gyakorlata, attitűdje és szemlélete kulcsfontosságú tényező. Fontos kiemelni, hogy nem szükséges, hogy a cégvezető minden részlettel tisztában legyen vagy személyesen hajtsa végre a digitalizációt. Elég, ha nyitott a kérdésre, és képes megfelelő szakemberekkel körbevenni magát. Az is lényeges, hogy megértse: a digitalizáció nem csak a technológiáról szól, és nem az IT osztály feladata vezetni a transzformációt, mivel az elsősorban üzleti és nem technológiai kihívás.

A digitalizációt gátló és serkentő tényezők támogatott módon 1-7 fokú skálán (1 = egyáltalán nem fontos, 7 = teljes mértékben fontos) és a résztvevők száma, akik top 3 tényezőként sorolták be azt(Forrás: Digiméter 2023 tavaszi kutatási jelentés, 42. dia)

A támogató szervezeti kultúra hatása

A digitalizáció során nem a céget digitalizáljuk, hanem mindig csak egyes folyamatokat. Ezért a digitalizáció nem is a technológia kiválasztásával kezdődik, hanem a vállalati folyamatok definiálásával és kicsiszolásával. Ezt követően lehet azonosítani, hogy mely folyamatok fontosak annyira a cég működésében, hogy megéri digitalizálni őket. A digitalizáció célja tehát a hatékonyság és a termelékenység növelése és a költségek csökkentése, illetve olyan folyamatok létrehozása, amelyeket emberek gépek nélkül nem is lennének képesek elvégezni.

Annak ellenére, hogy a sikeres digitalizációt mindig a cégvezető irányítja, és a fókuszban a folyamatok állnak, a valódi sikerét csak a munkavállalók aktív részvétele és egy támogató szervezeti kultúra garantálhatja. Egyrészt azért, mert minden folyamatot emberek üzemeltetnek, másrészt az emberek viselkedését a szervezeti kultúra, a kimondott és kimondatlan értékek, szokások, szabályok és hagyományok alakítják. A sikeres digitalizáció tehát figyelembe veszi a munkavállalók elvárásait, készségeit és érdekeit, valamint az alapvető szervezeti kultúrát is.

Digitális transzformáció: hol kezdjem?

Ha egy cég fel szeretne zárkózni a digitalizációban, akkor az első lépés felmérni, hogy hol tart a versenytársakhoz képest. Ebben segít az Én Digiméterem, ahol minden kkv hozzámérheti magát másokhoz, hogy lássa, mennyire felkészült a digitalizációban. A következő lépés, hogy a cégvezető felismerje a digitalizáció fontosságát (mint eszközét, ami segít a célok elérésében). Ezt követően a szervezet bevonásával kell azonosítani azokat a folyamatokat, amelyeket digitalizálni érdemes, végül következetesen végre is kell hajtani, amit elhatároztak. Bár a digitalizáció hozhat gyors eredményeket, de valójában hosszú távon megtérülő szívós építkezésről van szó, aminél mindig érdemes megtenni a következő lépést. 

Olvass részletesen a kutatási eredményekről!

A 2023-as kutatás részletes eredményeiről a Digiméter oldalán letölthető riportból lehet tájékozódni, illetve a Kosárértéken 14 részben közel 70 ezer karakterben elolvashatók a főbb tanulságok

A Digiméterről:
A Digiméter célja a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációjának felmérése, illetve támogatása a leghatékonyabb fejlesztési irányok felé. A projekt anyagai szabadon elérhetők a Digimeter.hu oldalon. A Digiméter főtámogatója 2020-22 között a Számlázz.hu volt, jelenlegi kiemelt támogatói a SimplePay by OTP Mobil és a Shoptet, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara.

Vezető, Digiméter

Szociológus és politológus, a Corvinus Egyetem adjunktusa, a Digiméter vezetője és a Kürt Akadémia e-kereskedelmi képzésének vezetője. Az ezredforduló óta foglalkozik hivatásszerűen az infokommunikáció területével, jelenleg az e-kereskedelem, a kkv-k digitalizációja és a mesterséges intelligencia kutatása áll érdeklődése középpontjában. Írásai a Médiumon érhetők el.

Olvass még a témában