Így segíts a vevőidnek, ha elakadnak az okosórás fizetéssel!

Okosórás fizetés

Egyre terjednek az okosórás fizetések, főleg, hogy nemrég két újabb bank csatlakozott az okosórás fizetést biztosító bankok táborához. Következzen egy kisokos, hogyan segíthetsz a vevőidnek, ha elakadnának a használatában.

1. Az okosórás fizetés alapjai

Szerencsére az okosórás fizetések nem bonyolultak. Fő szabályként annyit érdemes róla megjegyezni, hogy ha sikerült az órába bedigitalizálni a bankkártyát, utána már a vásárló ugyanott használhatja érintéssel az okosóráját , ahol az érintéses bankkártyáját vagy mobiltelefonját, tehát az összes érintéses elfogadóhelyen itthon és külföldön.

A fő problémát nem is a használat jelenti, hanem az, hogy a bankkártyát sikerül-e bedigitalizálni az órába. Amikor a vásárló megjelenik az üzletedben azzal, hogy okosórával szeretne fizetni, akkor valószínűleg már sikeresen túl van a digitalizáláson. Márpedig utána működnie kell a fizetésnek.Ekkor is lehet még buktató, melyről mindjárt olvashatsz, de előbb biztonságból tekintsük át a digitalizálás feltételeit!

2. Az okosórás fizetés technikai feltételei

Az okosóra az Androidot fejlesztő Google Wear OS operációs rendszerét, vagy az iPhone-okat fejlesztő Apple watchOS operációs rendszerét futtató okosóra. Előbbiből legalább 2.0 verziószám szükséges, utóbbiból 9.0 a minimális verziószám a fizetőképességhez. Az Apple Watch okosórák a 4-es modelltől felfelé alkalmasak erre.

Mindkét operációs rendszerű okosórákba minden olyan magyar bankkártyát be lehet digitalizálni (azaz be lehet regisztrálni), amelyeket az okostelefonokba is.

Ezek a Google Pay fizetési rendszerben a CIB, Erste, Gránit, K&H, MagNet MHB, OTP és UniCredit bankoktól minden bankkártya. A Raiffeisen Bank saját mobiltelefonos fizetési rendszert használ, mely okosórához nem kapcsolható, a MagNet Banknál éppen most indult el a mobilfizetés.

Az Apple Pay fizetési rendszerbe minden kártya bedigitalizálható az Erste, Gránit, K&H, MagNet, OTP és UniCredit bankoktól. A CIB Banktól a CIB Mastercard és CIB Visa Inspire kártyák, a Raiffeisen Banktól a lakossági Mastercard betéti kártyák és a Mastercard hitelkártya digitalizálható be, az MBH Banktól pedig minden bankkártya bedigitalizálható az Apple Pay-be, amelynek kártyaszáma nem 519006, 558438, 400260, 520918 kezdetű.

A Google Wear OS rendszerű okosóra és a telefon párosításához – mely szükséges a bankkártyák bedigitalizálásához – Android 6.0+ (kivéve a Go kiadást) vagy iOS 13.0+ operációs rendszert futtató okostelefon szükséges.

Az Apple watchOS rendszerű okosóra és a telefon párosításához iPhone 8+ telefonmodell szükséges.

A fentieken kívül számos okosóra gyártó van még a piacon, melyek saját okosóra operációs rendszert használnak. Közülük a Garmin, a Xiaomi és a Fitbit gyártók saját fizetési rendszerét kezelő okosórák jöhetnek még szóba idehaza, mások nem. A Fitbit esetében a 2022 novembere előtt megjelent, nem Google Wallet/Google Pay kompatibilis okosóra modellek tartoznak ebbe a körbe. (A többi Fitbit modell és a Fitbit Versa 4, Fitbit Sense 2 modellek natívan kezelik a Google Pay-t, így azokra a feljebb írtak érvényesek, ld. Wear OS.)

A Garmin és Xiaomi órákba az Erste, K&H, OTP, a Fitbit okosórákba az Erste és OTP bankok bankkártyái regisztrálhatók be.

Akinek nincs olyan magyar kártyája, melyet bedigitalizálhatna, vagy a digitalizáció nem sikerül, akkor megpróbálkozhat a Curve mobilalkalmazásból igényelhető Curve bankkártya okosórába digitalizálásával, amely kártya mögé a magyar bankkártyáját tudja fizetési kártyaként kapcsolni, így végül is a saját kártyájáról fizethet a Curve-ön keresztül.

3. Az okosórás fizetések problémái

Ha a kártya bedigitalizálása már sikerült az okosórával, de a fizetés mégsem, akkor van pár olyan buktató, melyet érdemes lehet áttekinteni és kiküszöbölni a sikeres fizetéshez.

Ha a POS terminál azt írja ki fizetés közben, hogy “folytassa a telefonján”, akkor az okosórán kell folytatni a műveletet, méghozzá fel kell oldani az óra képernyőzárát. Előfordulhatnak olyan okosóra modellek, amelyeket ha nem vesz le a viselője, akkor 24 óránként csak egyszer kell megadni a feloldókódot, így a tulajdonosa többször is fizethet érintéssel aznap, feloldó kód megadása nélkül.

Az okosórában legfeljebb 10 darab ún. fizető token tárolódik, melyekkel internetkapcsolat nélkül lehet fizetni. Ha azonban ezek elfogynak, az órának internetkapcsolatra van szüksége a következő 10 token letöltéséhez. A 10 token elfogyását azonban nem kell megvárni. A tokenek automatikusan letöltődnek, ha az óra tulajdonosa az internetre csatlakoztatja az óráját a fizetések között. Ekkor nem léphet fel fizetési probléma emiatt.

Előfordulhat, hogy olyan szerződésed van a bankkal, hogy offline üzemmódban lehet nálad fizetni. Ez okozhat problémát az okosórás, de a mobiltelefonos, illetve bankkártyás fizetések során is. Erről valószínűleg tudsz már.

Lehet olyan eset is, hogy a fizetés elutasításra kerül, mert a bedigitalizált kártyával valami gond van. Ebben az esetben érdemes még egyszer megpróbálni a fizetést és ha nem a kevés egyenleg vagy betelt napi limit a probléma, de ismételten elutasítja a terminál az órát, akkor érdemes felhívni az okosórába bedigitalizált bankkártyához tartozó kártyát kibocsátó bankot. Ez a vásárlód dolga. Esetleg meg lehet próbálni előtte még a plasztik kártyával történő fizetést is, ha az a vevődnél van.

Azokban az esetekben, ha elfogy a 150 eurónyi (kb. 45-60 ezer forintos) forintösszegnek megfelelő összesített érintéses limit, mely napokon át ível, akkor az órán mindenképpen meg kell adni a képernyőzár feloldókódját a sikeres fizetéshez. Ez szokatlan lehet a vásárlód számára. (Ez a limit plasztik érintőkártyánál is ugyanúgy működik, ez magyarázza, hogy miért kell néha 15 000 forint alatti fizetések esetén is megadni a PIN kódot.)

A vásárlód az órába digitalizált kártyáját egy, a plasztik bankkártyától eltérő kártyaszámmal fogja látni a számlatörténetében. Ez normális dolog és arra utal, hogy az okosórájába digitalizált kártyája valójában egy másik kártya, mint amit plasztik kártyaként magánál hord.

Összefoglalva

A mobilfizetés és azon belül az okosórás fizetés nagy jövő előtt áll, így nem árt, ha kereskedőként te is értesz hozzá, hogy a vevőid milyen technológiával fizetnek. Az okosórás fizetésben azért várható áttörés, mert sem a pénztárcát, sem a mobiltelefont nem kell elővenni a fizetéshez, elegendő csak a csuklónkat a terminálhoz érinteni.

BiztosDöntés.hu,  hitelszakértő

Hiszek abban, hogy sokkal nyugodtabb és jobb életünk lehetne, ha átgondolt pénzügyi döntéseket hoznánk. Ebben szeretnék segíteni. Folyamatosan keresem a megoldást azokra a problémákra, amiket a legtöbben nehezen tudnak maguktól megoldani, és ahol egy jó döntésnek komoly hatása van. Úgy gondolom, hogy a pénzügyek világa az, amiben a legtöbbet tudok segíteni. 2010 óta azon dolgozom, hogy segítsek tudatos és biztos döntéseket hozni a BiztosDöntés.hu-n.

Olvass még a témában