A redőny lehúzása helyett – válaszok válságra 12 “harcedzett” szakértőtől

Válság szakértők szerint

“Kényszeresen automatizálj”, javasolja egy szakértő, tökéletes összhangban a PARK minden szerzőjének és vendégszerzőjének véleményével – és magunk sem fogalmazhattunk volna pontosabban. Szeretnénk érdemben reagálni a vállalkozókat (katásokat és nem-katásokat egyaránt) sújtó esemény-cunamira, ami napjainkban zajlik, összeszedtük tehát a legfontosabb javaslatokat. Energiaválság, várható recesszió, és egy hirtelen és drasztikus adó-kivezetés: mindez a teljes hazai mikro-kkv-szektor számára nagyon komoly fejtöréseket okoz. Pedig örülnénk, ha a velünk kapcsolatban álló innovatív vállalkozók nem a bezárás, hanem a fejlesztés mellett döntenének! Felmerülhet: aki eddig nem tette, annak most vajon még a korábbiaknál is fontosabb lenne, hogy amit csak lehet, digitális alapokra helyezzen a vállalkozásában? Erről kérdeztük a legjobb stratégákat, tanácsadókat, vezetőket, vállalkozókat, és elhoztuk nektek a válaszaikat.

“Az előttünk álló időszak vészterhesnek tűnik” – Stygár László

Stygár László, a Számlázz.hu társalapítója már a 2008-as válság idején is harcedzett informatikus-vállalkozónak számított. Így látja a jelenlegi helyzetet, és azt, hogy merre érdemes most orientálódni, ha egy vállalkozás túlélőként szeretne kijönni a válságból.

“Amikor minden rendben, akkor azzal foglalkozunk, hogy a kedvenc laktózmentes sajtunk kapható-e, vagy hogy a kedvenc fesztiválunkra időben megvegyük a jegyet és lefoglaljuk a szállást.

Amikor majdnem összedől körülöttünk a világ, de legalábbis recseg-ropog minden, akkor ezekkel nem foglalkozunk. Akkor elemlámpa kell, tartós élelmiszer és WC-papír (ez utolsót csak viccből írtam, pont arra semmi szükség).

Az előttünk álló időszak eléggé vészterhesnek tűnik. Ebben a helyzetben a vállalkozásokat nem az fogja érdekelni, hogy harmonizál-e a weblapja / hirdetése színe a céges logóval, vagy hogy megfelelően cirádás-e a főnök névjegykártyája. Olyan, azonnali és jelentős előnnyel járó megoldásokat keresnek majd, amelyek segítenek túlélni, segítenek ellensúlyozni azt, ami a vevőinkkel és a beszállítóinkkal történik.

Jelentős költségcsökkentés (a szolgáltatási színvonal emelése mellett!), időmegtakarítás, a működés stabilitásának növelése – erre a három szempontra koncentrál majd azon vállalkozások mindegyike, akik túlélőként, sőt sikeresen jönnek majd ki a válságból.

Jó hír, hogy miután ilyen szituációkban mindenki egy kicsit be van tojva, mondhatni… khm… nyitottabbak a koncentráltabb erőfeszítésekre, a túlmunkákra, és valószínűleg a reális kockázatokat is inkább felvállalják.

Fentiekből következik, hogy a vállalkozás digitális megjelenése, digitális működése különösen fontossá válik (a másik fontos láb az anyagi beszállítók stabilitásának kérdése).

Aki mára túl van a digitális érettség (digitális eszközök és folyamatok) főbb lépcsőin, az hátradő… izé… hátra éppen nem dőlhet, de egy picit „hidegebb vérrel” keresheti a további tennivalókat. Aki még mindig teszkós szatyorban hordja a bizonylatait a könyvelőhöz, vagy kézzel pötyögi be a bankkivonatát (és még sorolhatnám), annak ideje lenne lépnie. Mert a válság, a nehézségek lépni fognak, ez eléggé biztosnak tűnik.

És ha lépni kell, akkor ebben biztos „támasz” és útirány egy már kipróbált ökoszisztéma, illetve az erre az ökoszisztémára támaszkodó digitális termékek.”

“Egyszerre ‘már késő’ és ‘sosem késő’” – Kiszely Laci

Kiszely Laci, startup- és innovációs tanácsadó, másfél éve él Ausztriában, az AbilityMatrix tanácsadócég társtulajdonosaként a DACH és CEE régió összekapcsolásán dolgozik. Ügyfeleik és ügyfeleik célpiacai is nemzetköziek, így a hazain lényegesen túlnyúló tapasztalat alapján alkotott véleményt a kérdésről.

“Az elmúlt hetekben volt néhány érdekes nemzetközi beszélgetésem. Előbb egy Moszkvában élő orosz kockázatitőke-menedzserrel, majd később egy ukrán sorozatvállalkozóval. Ami közös volt bennük: a korábbi üzleti modelljük és működésük gyakorlatilag semmivé vált a háborúval, különböző okok miatt. Már nem is létezik az a fajta monetizáció, amire évekig építettek. Ami szintén közös: mivel már korábban megalapozták maguknak a remote működést, hetek alatt találtak új irányokat, ahol kevésbé lényeges akár a konkrét lokáció, akár a hazai piac mindenkori ereje.

A saját cégünk példája is hasonló: a digitalizáció az előfeltétele a skálázhatóságnak, az agilitásnak, a több elérhető döntési opciónak. Amit leginkább a válságok mérnek meg. Hogy még fontosabb-e éppen most? Nem tudom. Attól függ. Egyedi és iparági helyzetektől. Egyszerre „már késő” és „sosem késő” elkezdeni változtatni. :)”

Szabadúszók válságkezelési technikái – Filep Szilvia

Filep Szilvia nemcsak a Freelancer Blog alapítója, hanem a Freelance Business Community marketingvezetője, és a kb. 100 ezres hazai szabadúszó szcéna aktív képviselője is. Véleménye szerint ahogy a nagyobbaknak, úgy a mikrovállalkozásoknak is a hatékonyságra kell most fókuszálni.

“A freelancerek bár szintén vállalkozók, de annak egy speciális esete. Így azok a válságkezelési technikák, amik a kkv-szektorban működhetnek, nem biztos, hogy a szabadúszóknál is beválnak. Azonban a hatékonyság növelése minden szereplőnél az egyik első és legfontosabb lépés kell, hogy legyen. A szabadúszók a tudásukat, tapasztalatukat viszik a piacra, azonban az ügyfeleknek végzett munka mellett számos adminisztratív feladatra is időt kell szánniuk (pl. számlázás, könyvelés, egyéb pénzügyek), és sok esetben a személyes márkaépítésre is, ami bár hosszú távon nélkülözhetetlen, mégis értékes órákat vesz el a számlázható munkaidőből.

Az elkövetkezendő időszakban minden eddiginél fontosabbá válik a hatékonyság növelése, aminek a legkézenfekvőbb lépése, hogy átnézzük a rendszeres feladatainkat és ahol értelme van, ott automatizáljunk és/vagy digitalizáljunk.”

A piac “katára árazta” a szolgáltatásokat – Dr. Sziráczki István

Dr. Sziráczki István adatjogász, webshopjogász úgy látja, hogy a vállalkozásokat sújtó külső tényezők közül éppen a kata-adózás megszűnése az egyik legfontosabb érv a digitalizáció, az azáltal elérhető időnyereség mellett.

“Az automtaizációkkal időt lehet nyerni, és sok katás esetében pont az idő volt az, amit ebben az adónemben hatékonyan, mégis versenyképesen tudott értékesíteni (szellemi foglalkozások). Ez most ugrott, a piac viszont ennyi év alatt beárazta katára ezeket a szolgáltatásokat, tehát – bár elkerülhetetlen – nem szabad csak az áremelésre hagyatkozni, ha időt spórolhat nekünk a digitalizáció.

És itt nem csak az elvégzett – automatizálható – feladathoz szükséges időre gondolok, legalább ennyit ér időben az a tényező, hogy az automatizált dolgok már nem, vagy sokkal kevésbé igénylik a figyelmünket, így csökken a figyelmünk töredezettsége egy napon/időszakon belül – ez pedig hatékonyabbá teszi az érdemi munkavégzést.”

“A gyors és megalapozott döntéshozatal versenyelőnyt jelenthet” – Himer Csilla

Himer Csilla, a Karson Consulting mikrovállalati üzletágának vezetője – tőle megszokott módon – a tervezésnél ragadja meg a kérdést. Cikksorozata a VUCA-környezetről (változékonyabbra, bizonytalanabbra, bonyolultabbra és kétértelműbbre változott világunkról) alapos betekintést nyújt mindennek hátterébe: a jelenlegi helyzetben pontosan ugyanez érvényes.

“Az elmúlt hetek, hónapok történései ismét rávilágítottak arra, amit már a covid első hullám nyomán kialakult gazdasági válság is igazolt: a tervezés átalakult, és az adatvezérelt döntéshozatalnak, tervezésnek a jelentősége óriási mértékben megnőtt. Olyan mennyiségű adatot kell tudnunk rendszerezni – részben éppen a hirtelen változások miatt –, amit már nem tudunk egy kockás füzetben, pláne nem fejben megoldani.

Kisebb, egyszerűbb modellben működő cégeknél még mindig jó szolgálatot tehet akár egy egyszerű Excel-tábla is, de már inkább csak az alapokhoz. Egy-egy részterület nyilvántartása, kimutatásai, vagy egy kalkulátor például működhet ebben a rendszerben. Azonban a korszerű digitális megoldásokkal elérhető adatmélység és -finomság olyan gyorsan elkészíthető elemzéseket adhat a vezetők kezébe, amellyel gyorsan képesek megalapozott döntéseket hozni. Ez a gyorsan változó VUCA-környezetben (korábbi PARK-cikkeket a VUCA-környezetről itt olvass) akár versenyelőnyt is jelenthet. Érdemes tehát akár még a kisebb vállalkozásoknak is megvizsgálni azokat a lehetőségeket, amelyekkel jó digitális megoldásokat tudnak a folyamataikba integrálni.”

A túlélés kulcsa a naprakészség – Zádori Jácint

Zádori Jácint könyvelőirodát vezet – és merjük állítani, hogy nemcsak egy irodát, hanem egy egész szakmát, a teljes hazai könyvelői piacot is vezeti népes Facebook-csoportjaiban és rendezvényeivel a könyvelői digitalizáció rögös útján előre.

“Egyetértek azzal, hogy a digitalizáció (ha még nem kezdte meg a vállalkozás) kiemelt topic! A jelenlegi piaci környezet nem teszi lehetővé, hogy a korábbi információk, megszokások alapján „vakrepüljön” és hozzon döntéseket egy vállalkozás. A túlélés kulcsa, hogy naprakészek legyünk. Ehhez a legolcsóbban, leggyorsabban megfelelő informatikai háttér segítségével juthatunk.”

“Gyorsabb, olcsóbb ügyfélkiszolgálás” – Gergely Péter

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója értelemszerűen a banki szolgáltatásokat hozza példaként arra, hogy miért olcsóbb és gyorsabb a digitális ügyintézés, növekvő árak mellett tehát még inkább húsba vágó szempontként. Amit pedig a banki ügyintézés során itthon is rég megszoktunk, arra más vállalkozásoktól, más témákban eljárva is igény mutatkozik. 

„Teljes mértékben egyetértek azzal, hogy ebben a helyzetben, meg általában is fontos lenne mindent, amit csak lehetséges, digitalizálni. Egyrészt egy jó digitális folyamattal sokkal gyorsabban és olcsóbban lehet kiszolgálni az ügyfeleket. Nyugatabbra már 20 évvel ezelőtt is érzékeltem (ami az utóbbi években is itt egyre láthatóbb volt), hogy amihez élőmunka kell, tipikusan a szolgáltató szektorban, az egyre drágább lesz, ahogy fejlődik az ország. Nemcsak a fodrászra, pincérre, építőipara gondolok, hanem a szellemi munkára is.

Tehát a növekvő árak, a gyorsuló és egységesítettebb ügyfélkiszolgálás miatt szerintem egyrészt elvárás, hogy minél több minden elintézhető legyen digitálisan, illetve muszáj is lesz a cégeknek erre egyre jobban építeni. Jó példa erre a bankszektornál a netbanki, mobilbanki felületek elterjedése: nemcsak sokkal kényelmesebben és gyorsabban el lehet így intézni az utalásokat és a legtöbb banki ügyet (pénzváltás, számlanyitás, kártyalimitek állítása), hanem sokkal olcsóbb és gyorsabb is, mint banki ügyintézőn keresztül utalni (amit ma már kb. senki se tesz meg).”

Ugyanannyi feladat, kisebb költség – Kelkó Tamás

Kelkó Tamás vállalkozásfejlesztéssel foglalkozik, és nem tegnap óta: 30 év tapasztalatát sűrítette egyetlen gondolatba kérdésünkre a jelenlegi válság kapcsán.

“Utóbbi 100 év válságai egyértelműen azt mutatták, hogy a termelékeny, az átlagnál hatékonyabb cégek élnek túl, akik ugyanazt a mennyiségű feladatot kevesebb emberrel, kisebb költséggel tudják megoldani. A digitalizáció pedig pontosan erről szól.” 

Az online boltok versenyelőnyben vannak – Nagy Bence

Nagy Bence, a WP Viking Agency társalapítója többszáz webshop és weboldal felépítésében vett már részt, szakértői cikkeit is ebben a témában hozza a PARK-ba. Nem véletlen tehát, hogy duplán saját tapasztalaton keresztül – webdesignerként és mint magánember: vásárlóként – néz rá a jelenlegi helyzetre is.

“Úgy gondolom, hogy egy ilyen nehéz időszakban két irány van: maradsz úgy, ahogy most vagy és szépen lassan leépülsz, vagy fejlesztesz és te magad is fejlődsz. Az is lehet, hogy aki eddig soha nem volt egy „digitális” ember, az is bele kell, hogy tanuljon, különben lemarad. Ha félvállról veszi, simán elképzelhető, hogy mások veszik majd át a helyét a piacon, mert nem digitalizálódott. Nem szégyen tanulni, és ha eddig tartózkodtál tőle, akkor itt az ideje kilépni a komfortzónából. 

Egyszerű példa: helyieknek értékesítő vállalkozás tökéletesen működött, kiszolgálta a helyi igényeket és piacot. Nem ő volt a legolcsóbb, de a személyes szolgáltatása miatt hozzá mentek vásárolni az ügyfelek. Ez egy olyan időszakban, ahol folyamatos áremelkedések vannak, és számít a 10-20-30%-kal kedvezőbb ár, ott az online shopok jönnek versenyelőnyben. Azt kell szem előtt tartani, hogy ma már mindenkivel versenyzel, de ha nincs online megjelenésed, le fogsz maradni!

Jómagam is elgondolkodnék, hogy hol is vegyem meg, pedig támogatom a helyi dolgokat. Pontosan ezért kell digitalizálnod magad, hogy ha meg is fordul a fejemben, akkor téged válasszalak, ahol eddig is vásároltam. :)”

Kisebb csapat is dolgozhat sokkal hatékonyabban! – Dr. Horváth Attila

Dr. Horváth Attila, a BIG FISH Payment Gateway ügyvezetője, emellett a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, az E-business menedzsment specializáció és az Executive MBA for e-business posztgraduális képzések vezetője – érdemes tehát hallgatni a kérdésünkre megfogalmazott tanácsaira!

“Maximálisan egyetértek! Most mindennél fontosabb a költségek racionalizálása, és az általános vásárlóerő-csökkentés ellenére a bevételek szinten tartása, lehetőség szerint növelése. A digitalizáció segítségével, különösen az elektronikus kereskedelem területén kiterjeszthető az ügyfélkör, könnyebb új piacokon megjelenni akár bel-, akár külföldön, ráadásul a folyamatok automatizációjával, digitalizációjával úgy tud növekedni a vállalkozás, hogy nem kell az ügyfélszám emelkedésével egyenesen arányosan növelnie a foglalkoztatottak számát, egy kisebb csapat is hatékonyan ki tud szolgálni sok vásárlót, ügyfelet.

Ráadásul az emberi erőforrás terén megszűnnek a területi megkötések, egy digitalizált vállalat munkájába sokkal egyszerűbben kapcsolódhatnak be új kollégák akár az ország másik részéből, akár külföldről.

Zsebünkben az önképzés kulcsa – Damjanovich Nebojsa

Damjanovich Nebojsa szintén “harcedzett” ügyfélszerzési tanácsadó, aki már az előző, 2008-as válság-hullám során is aktívan oltotta a tüzet. Most elsősorban tanácsadó, tréner és coach szakemberek számára nyújt biztos alapokat az ügyfélszerzéshez – és túléléshez. Nem meglepő, hogy az önképzésben látja a túlélés zálogát.

 “Annyi sok, ingyenes és olcsó megoldás létezik az interneten, hogy egyrészt megtakarítani, másrészt nyerni lehet az internet segítségével. Megtakarítani lehet az olcsó online könyvelési megoldásokkal, számlázóval és dokumentumkezeléssel. Új ügyfelet nyerni is lehet sok ingyenes és olcsó onlinemarketing-lehetőséggel. 

Mindenhez a kereső és a Youtube ad válaszokat, a Youtube-on minden szoftver működését meg lehet tanulni és akár önképzést is folytatni. Az okostelefon pedig megoldja, hogy mindez a zsebünkben legyen. Aki tehát szeretne megtakarítani pénzt, és új ügyfelekre találni, az képezze magát.

Életmentő információ jövőbe látáshoz – Dr. Kádas Péter

Inflációs környezet, a kata adónem kivezetése, a rezsicsökkentés feladása – ezen tényezők összhatására reagált alapos cikkben Dr. Kádas Péter orvos, vállalkozó, befektető, a 7digits alapítója. Helyzetelemzése és tanácsai “vállalkozóknak, vállalatvezetőknek potenciálisan életmentő információt tartalmazhat a jövőbe látáshoz és az elkövetkezendő 18 hónap átvészeléséhez – szerinte ugyanis most baj lesz…” Konkrét tanácsai közül rögtön a második tökéletesen egybevág a Számlázz.hu PARK szakértőinek véleményével, ezért ajánljuk a teljes cikket is elolvasásra, illetve konkrétan a második pontot:

Automatizáld, amit lehet

“A magas inflációs környezet túlélése a hatékonyság növeléséről szól és ehhez az automatizáció az egyik legkézenfekvőbb eszköz. Mind az értékesítés, mind a back-office, mind a marketing, mind a gyártás folyamatait kényszeresen automatizáld, mert lényegében ezzel egyrészt ugyancsak a profit margin-t növeled, másrészt megágyazol a gyors piaci expanziónak, harmadrészt kevésbé fog fenyegetni a termelés csökkenésének réme.

Rendelésfelvétel, számlázás, kintlevőség-kezelés, gyártás logisztika, HR; mindenhol van mit automatizálni, úgyhogy szedd ráncba a folyamataidat és automatizálj mindent, amit csak lehet!

Forrás: 7digits blog/inflacio

CONTENT DESIGN, TARTALOMDESIGNER, PARK-MENEDZSER

Szeszlér Vera tartalommarketing-tanácsadó, a Számlázz.hu PARK szerkesztője. “Szeretném, hogy a PARK tartalmai a te céged fejlődését is támogassák.”

Olvass még a témában