Mitől lesz hatékony és eredményes a tartalommarketing kkv-k számára?

Tartalommarketing tervezés

A folyamatosság elengedhetetlen a tartalommarketingben. Ez pedig kulcsfontosságú a marketing automatizálásához, mert ha nincs tartalom, akkor nincs mit automatizálni.

Folyamatos tartalommarketing – mi nem tartozik bele?

Nem beszélhetünk folyamatos tartalommarketingről, ha havonta csak egy készül az alábbiakban felsoroltakból és emellett nincs semmi más kommunikáció:

  • Havi egy hírlevél
  • Heti 1-2 poszt a Facebookon
  • Havi 1 blogposzt
  • Havi 1 podcast

Ezek nagyon kevés interakciót fognak biztosítani és nem elegendőek bármilyen komolyabb eredményhez.

Milyen problémákat okoz a tartalommarketing hiánya?

Sok cég azt hiszi, hogy a fenti mennyiség elegendő, és amikor nincsenek, vagy gyengék az eredmények, akkor természetesen a tartalommarketinget hibáztatják, vagy rosszabb esetben a marketingest.

Ennyi aktivitás sajnos nem fogja biztosítani a website vagy a landing oldalak látogatottságát. Nem ad alapot a lead generáláshoz, nem lesz elegendő lead a tölcsér elején. Ha kevés a lead, akkor még kevesebben fognak tovább haladni a sales tölcsérben, így az egészből kevés marketing kvalifikált lead, illetve sales kvalifikált lead lesz. Végül pedig, ez kevés új ügyfelet fog eredményezni.

Az inbound marketing egyik alapeleme a lead management, ami pedig a rég bevált értékesítési tölcséren alapul.

Részei többé-kevésbé egyformák, akár kicsi, akár nagyobb cégről van szó: célcsoport, lead, marketing qualified lead, sales qualified lead, majd ügyfelek, visszatérő ügyfelek és evangelisták.

Marketing kvalifikált lead-nek nevezzük azt, akitől több elérhetőségi információt kaptunk meg és érdeklődést mutat a termék vagy szolgáltatás iránt.

A sales kvalifikált lead az előbbieken felül azt is megadta magáról információként, hogy ő az a döntéshozó, aki dönteni fog arról, hogy kell-e a szolgáltatás, vagy sem. Tudni fogod róla azt is, hogy rendelkezik-e a szolgáltatás/termék megvásárlásához szükséges büdzsével.

(Forrás: Senpai Consulting, Értékesítési tölcsér)

A tartalommarketing nem lehet öncélú vagy spam jellegű!

Spam jellegű akkor lesz, ha csak a termékek promotálására és az akciókra fókuszálunk. Netán ugyanazokat a dolgokat ismételjük egymás után és a mondanivalónknak nincs értéke az olvasók számára.Ha az olvasók valamiben értéket találnak, akkor fognak reagálni, megosztani, kattintani, olvasni. Mindig értéket kell nyújtani, edukálni, azaz segíteni a célcsoportunknak. A kulcsszó talán az edukálás és a segítség. Tapasztalatom szerint a sales átalakulóban van, és aki segíteni tud valamiben a célcsoportja tagjainak, az lesz az is, aki sikeresen elad.

Mire nincs szüksége a célcsoportunknak?

  • A cégünk bemutatására: ha például hírlevelet küldünk, ne a bemutatkozással kezdjünk;
  • Az újonnan vásárolt eszközeink vagy díjaink bemutatására: ez persze segít a PR-ben, de a sales-ben nem;
  • Termékbemutatókra; ilyen típusú információk például a weboldalon szerepeljenek.
  • Állandó akciózásra: drágábban is megveszik a termékünket, csak fel kell kelteni az érdeklődésüket.

Mire van szüksége a célcsoportunknak?

A célcsoportunknak válaszokra van szüksége a szakmai kérdésekben. Ha ismerjük a közönségünket, és ismerjük a termékünket és a szolgáltatást, amit el szeretnénk adni, akkor nem kérdés, hogy mi vagyunk a szakértők ezen a területen, tehát mi tudunk válaszolni a területet érintő szakmai kérdésekre.

A célcsoportunknak szüksége van segítségre:

  • A napi munkafolyamataikban. Ebben az esetben nem a teljes munkafolyamatra gondolok, azaz nemolyan segítségre, ahol átveszünk tőlük feladatokat, hanem egy-egy olyan részterületre, ahol tartalmaink alapján ők maguk tudják javítani a munkafolyamataikat.
  • Szükségük van ötletekre, tippekre azzal kapcsolatban, amiben erősek vagyunk és ezeket át tudjuk adni nekik.
  • Szükségük van továbbá trendek ismeretére, hogy fel tudjanak készülni arra, ami következik.

Hogyan néz ki a jó tartalommarketing terv?

Ez egy átlagos, mindenféle iparágra alkalmazható példa. Valahol talán kevesebb tartalomra lesz szükség, máshol többre.

  • Szükség van heti 1-2 blogposztra vagy más cikkre, attól függően, hogyan néz ki a website struktúrája. Ezt egyébként vendégcikként is felhasználhatjuk abban az esetben, ha nem a cégünkről vagy a termékről szól, hanem arról, hogy a termék vagy a szolgáltatás milyen problémát tud megoldani. A cikknek önmagában kell tudnia segíteni az olvasóknak.
  • A cikket optimalizálni kell keresőre (ezzel SEO, azaz search engine optimization, vagy keresőmarketing néven találkozhattál).
  • A cikket minimum ötféleképpen kell előkészíteni, hogy posztolni tudjuk azt social media csatornákon. B2B-ben, tehát ha vállalkozások számára értékesítesz, nem kérdés, hogy a Facebook és a LinkedIn az, ahol posztolni kell, akár napi szinten. Az Instagram is fontos lehet persze, kérdés, hogy ki a célcsoport.
  • Hetente vagy kéthetente megjelenő hírlevélre lesz szükség, ami tartalmazza a cikkeket és egyéb ötleteket, amit csak adni tudunk. A hírlevélnek maximum 20%-a legyen önreklám, felhívás egy eseményre vagy más olyan dologra, ami számunkra fontos.
  • Legyünk aktívak a vendégcikk írásban. Erre vannak különleges szoftverek, amelyeket szinte mint szoftverszolgáltatást lehet használni: feltölteni a cikkeket, kiválasztani az országokat, ahol publikálni szeretnénk, kiválasztani a témákat és elküldeni ezeknek a portáloknak, hogy meg tudják jeleníteni. Majd a végén elemezni is tudjuk az eredményeket, hogy hogyan történt a megjelenés, stb. Újra ismételnem kell magam, hogy a cikk csak akkor lesz megjelenítve bárhol is, ha nem önreklámról van szó, nem reklám jellegű, hanem olyan cikk, ami segíteni tud az olvasónak.
  • Legyünk aktívak PR-ben is. Minimum negyedévente szükséges egy cikk, ami érdekelheti a médiát és persze a célközönségünket. Ennek készítését akár külsős cég bevonásával is meg lehet oldani, hogy a szakmédiában, illetve más médiában is jelen legyünk.

Mindemellett legyenek események vagy más kampányok, amelyeket ingyen vagy fizetős kampányokkal tudunk közvetíteni.

Összegzés

A felsoroltak együttesen biztosíthatják azt a folyamatosságot a tartalommarketingben, ami idővel mindig erősödni fog. Azaz, többen fogják olvasni, több interakció lesz rá, de mindenképpen olyan közönséget fog vonzani a cég köré, aki az igazi célcsoportja, aki az igazi érdeklődő. A folyamatos tartalommarketing pedig innentől kezdve üzemanyag lesz az autónkban, amit marketingautomatizálásnak hívnak. Arról, hogy az automatizáláshoz hogyan válassz megfelelő szoftvert, itt írtunk korábban, a Számlázz.hu PARK-ban pedig a (Mennyire) lehet automatikus a marketing? című cikkünkben.

Resend Agency, alapító

Damjanovich Nebojsa a Resend Agency alapítója, a hazai online marketing szakma valódi veteránja. A kétezres évek legelejétől foglalkozik digitális marketing tanácsadással, jelenlegi ügynökségével tanácsadó-, tréning-, és coachinggal foglalkozó cégeknek segít ügyfélszerzési folyamatokat automatizálni. Korábban olyan márkákkal dolgozott közös projekteken, mint a GE Lighting, Microsoft, Telekom, Vodafone, NOKIA Hungary, Raiffeisen Bank, OTP Bank, HP, Sanofi-Aventis, Merck, GlaxoSmithKline, Bayer, Richter Gedeon, Teva Magyarország, AstraZeneca, DHL, UPC, Air France, Spirit Hotel Thermal Spa ***** superior, Kolping Hotel**** Spa & Family Resort, Vatera, Syngenta, Sanoma és még sokan mások.

Olvass még a témában