(Mennyire) lehet automatikus a marketing?

Marketing automatizáció

Szükséges-e a mikro, kis, és közepes méretű cégeknél a marketingautomatizálás, és ha igen, akkor milyen formában? Az alábbiakban erre a kérdésre igyekszem választ adni.

Azzal tisztában vagyunk, hogy mindenkinek szüksége van marketingre, mert marketing nélkül nincs növekedés. Valójában minden cég folytat marketing tevékenységet, azok is, akik úgy gondolják, hogy kizárólag értékesítés alapon indultak növekedésnek. Ezeknél a cégeknél ugyanis vagy maga az ügyvezető, vagy az értékesítők végezték el a marketingfeladatokat, és nem foglalkoztattak erre a célra külön szakembert. Az értékesítés egy ideig valóban hozhat növekedést, de hosszú távon mindenképpen szükség van valakire, aki a marketinggel szakszerűen és tervszerűen foglalkozik.

A mikrovállalkozások problémája

Ha mikrovállalkozásokról beszélünk, akkor nagyon gyakori – és talán ez a normális –, hogy az ügyvezető maga, vagy egy családi vállalkozás esetén valaki a családból foglalkozik a marketinggel. A gond akkor kezdődik, amikor az ügyvezető idejének már 80-90%-át a marketingtevékenységek foglalják le, és nem azzal foglalkozik, ami ügyvezetőként a feladata lenne.

Az ügyvezetők általában arra hivatkoznak, hogy az elején csak el szeretnék indítani a vállalkozást, a kezdeti cél a vállalkozás megerősödése. Érdekli őket a marketing, jók benne, ezért elkezdenek vele foglalkozni. A probléma az, hogy amikor eljön az ideje, és túlnő rajtuk a feladat, akkor nem tudnak váltani, és nem képesek átadni a feladatokat egy igazán hozzáértőnek. Ha mégis csatlakozik a vállalkozáshoz egy szakember, akkor viszont jellemzően megpróbálják mikromenedzselni a feladatokat, mindent ellenőriznek, és valójában továbbra is ők szeretnének a marketinggel foglalkozni.

Hogyan működik ma a marketing a kkv cégek esetében?

A kkv szektorra az a jellemző, hogy általában kevés a marketinges munkatárs. A B2B cégek esetén legtöbbször egy marketinges foglalkozik mindenféle feladattal, majd amikor annak az egy marketingesnek már túl sok feladata van, akkor kezdődik a kiszervezés.

Gyakran speciális marketingfeladatok kerülnek kiszervezésre, mint például:

    • Google Ads kampányok kezelése,

    • Facebook organikus vagy fizetős kampányok kezelése,

    • netán e-mail marketing, ha a cég nagyon komplex, és direkt marketinget végez.

Jellemzően tehát egy ember próbálja koordinálni a feladatokat, aki különböző szoftvereket használ házon belül és kívül. Emellett ő az, aki szövegeket is ír, stratégiát tervez, tartalmakat egyeztet, a szakmai tudást elsajítátja, hogy ezzel is tehermentesítse az ügyvezetőt, munkatársakat. Az együttműködő marketing partnerek is használnak szoftvereket, és ezeket az eszközöket nyilván össze kellene hangolni.

A marketingeszközök összehangolásának jelentősége

Azt ma már mindenki belátja – legyen szó mikrovállalkozókról vagy kkv-król –, hogy többet és hatékonyabban kell teljesíteni. Sok kutatás bizonyítja, hogy a marketingesek, ha használnak is különböző marketing szoftvereket, akkor sem látják át komplexen az egész rendszert. Nem tudnak optimalizálni – azaz nem képesek hatékonyabban kihasználni a szoftvereket annak érdekében, hogy azok a lehető legjobb eredményeket hozzák. Nem tudják úgy tervezni a marketinget, hogy az általuk használt szoftverek mutatószámai szolgáljanak a jövőbeni marketingtervek alapjául.

Milyen szoftvereket használnak a kkv-k?

Szoftverek, melyeket a kkv-k általában használnak:

  • E-mail marketing vagy hírlevél szoftver: MailChimp, MailerLite vagy hasonló.
  • Landing oldal készítő szoftver: kényelmes, gyors és olcsó megoldást jelent, ilyen például az Instapage. Ez 50-100 dollárba kerül havonta, és annyi landing oldalt készítünk vele, amennyit szeretnénk.
  • Egyéb szoftverek, amelyeket a reklámok és hirdetések szerkesztéséhez, vagy tartalommarketinghez használunk.

Ezeket a szoftvereket néha megpróbálják összekapcsolni, mert rájönnek, hogy különben egy-egy ilyen szoftver elkezd duplikált adatokat produkálni.

Drága megoldás sok szoftvert használni

A kkv-k most már rájöttek arra, hogy drága megoldás sok szoftvert használni. Pláne akkor, ha elindul az adatbázis növekedése és több embert kell elérniük, nemcsak e-mail marketinggel, hanem egyéb módokon is. Összességében ezeknek a szoftvereknek a használata már elérheti a sok száz dolláros vagy akár több százezer forintos havi szintet, ami azért, valljuk be, sok.

A mikrovállalkozók általában megmaradnak  2-3 szoftvernél, emiatt viszont különböző nehézségekbe ütköznek a marketingtevékenységek kivitelezése során. Sok mindent nem tudnak megcsinálni, amiről hallanak vagy amit terveztek. Tudják, hogy szükség lenne rá, de a méretük miatt nem engedhetik meg maguknak a több szoftvert, a drágább megoldásokat vagy a magasabb csomagokat.

Kkv marketingautomatizálás pénzügyi szempontból, azaz mennyibe kerül ez nekünk?

Ami az árat illeti, egy profi alkalmazott bérével kell számolnunk. Ez nem egy frissen végzett főiskolás, egyetemista fiatalt jelent, mert ő még keveset tud a marketingről, üzletről, neki a legtöbb esetben meg kell mutatni a dolgokat. Itt leginkább egy 3-5 éves tapasztalattal és nagy affinitással rendelkező marketingesről beszélünk, aki képes kitalálni, kivitelezni, használni akár több szoftvert, koordinálni külső cégeket.

Milyen előnyökkel jár az integrált szoftver használata?

Az integrált szoftver használatára általában akkor kerül sor, amikor a sok különálló szoftver használata elkezd korlátot jelenteni, nemcsak pénzben, hanem többféle funkcionalitásban a mindennapi használat során.

Automatizálás

Ha megnézünk olyan marketingautomatizálási szoftvereket, amelyek integrált megoldásokat nyújtanak – tehát egy szoftver, ami sokféle funkciót tartalmaz –, akkor az első és az egyik legfontosabb előnyük az automatizálás. Ez nemcsak az e-mail-automatizálást jelent, azaz üzenetsorozatot (auto responder félét), hanem sok funkciónak és folyamatnak az automatizálását, akár az értékesítésben, akár a marketingben.

További előny, hogy nincs adatduplikáció, hiszen egy szoftvert használunk, és egy adatbázist használ mindegyik modul, minden szoftver. Integrált szoftverek esetében egyablakos megoldásról beszélünk, ami azt jelenti, hogy:

    • landing oldal,

    • közösségi média marketing,

    • automatizálás,

    • blog,

    • CRM (tehát sales eszközök is),

    • chat bot (ha hajlandóak vagyunk használni, mert nagyon sok cég nem),

    • online reklám megoldások.

Tehát több marketing csatorna, több marketing eszköz, egy ablakon keresztül.

Marketing utóértékelés

Az integrált szoftverek teljeskörű marketing utóértékelést biztosítanak. Ha már ennyi marketing eszközt használunk, akkor jó lenne egyféle utóértékelést látni és nem vadászni az adatokat a különböző marketing szoftverekből és az analitikából (pl. Google Analytics és hasonlók). Ebben az esetben gyakran azt látjuk, hogy mindegyik szoftver mást-mást mutat. Integrált szoftver használata esetében egy az analitika, amit követni kell, és amiben hinni kell.

Könnyű integráció

Utoljára, de nem utolsó sorban, a marketingautomatizálási szoftverek integrációja egyszerű. Ez azt jelenti, hogy kkv esetében, az ERP vállalatirányítási rendszerrel, illetve a CRM-mel is nagyon könnyen integrálhatók. Ez azon kkv-k számára fontos, akik rászoktak a vállalatirányítási rendszerek alkalmazására, vagy netán CRM-et használnak. Ők azt szeretnék, hogy ha bármilyen új marketingmegoldást hozunk be, az tudjon kommunikálni a meglévő rendszerekkel.

Összefoglalás

Azok a kkv-k, akik gyorsabb és nagyobb mértékű növekedést, hatékonyabb értékesítést és marketinget szeretnének, azoknak mindenképpen használniuk kell integrált marketingautomatizálási megoldásokat. Tehát összességében egy szoftvert, ami lefed minden marketingcsatornát.

A mikrovállalkozások esetében pedig az a tanácsom, hogy leginkább 2-3 szoftvert használjanak összekötve, mert ez az, ami számukra költséghatékony. Kivételt talán csak a getresponse.com szoftver jelenthet, ami már integráltnak számít, automatizálni is tud és töredék áron szerezhető be.

Valójában nem az a kérdés, hogy szükséges-e a marketingautomatizálás a kkv-k esetében. A cikkből kiderült, hogy igen, szükséges, csak éppen más formában a kkv-k és más formában a mikrovállalkozások esetében.

Resend Agency, alapító

Damjanovich Nebojsa a Resend Agency alapítója, a hazai online marketing szakma valódi veteránja. A kétezres évek legelejétől foglalkozik digitális marketing tanácsadással, jelenlegi ügynökségével tanácsadó-, tréning-, és coachinggal foglalkozó cégeknek segít ügyfélszerzési folyamatokat automatizálni. Korábban olyan márkákkal dolgozott közös projekteken, mint a GE Lighting, Microsoft, Telekom, Vodafone, NOKIA Hungary, Raiffeisen Bank, OTP Bank, HP, Sanofi-Aventis, Merck, GlaxoSmithKline, Bayer, Richter Gedeon, Teva Magyarország, AstraZeneca, DHL, UPC, Air France, Spirit Hotel Thermal Spa ***** superior, Kolping Hotel**** Spa & Family Resort, Vatera, Syngenta, Sanoma és még sokan mások.

Olvass még a témában