Még ütősebb online jelenlét, adatok alapján – 2+4 nélkülözhetetlen eszköz

Ütős online jelenlét

Ha egy ötperces beállítással kereshetnél 1 millió forintot, elvégeznéd a beállítást a weboldaladon? Valószínűleg igen. De konkrétan milyen beállításról van szó? Akár szakember végzi, akár te magad kattintod össze, a következő hat eszközt érdemes integrálni, hogy választ kapj az alapvető, üzleti döntéseket befolyásoló kérdésekre. Melyik termékbe invesztálj és melyiket engedd el? Melyik kulcsszóra hirdess és mit dobj ki? Melyik szolgáltatásod kuka és melyik hozza a következő milliódat? Az analitika tudja.

Egy jó szakember kezében aranyat ér az információ, csak össze kell gyűjteni, levonni a következtetéseket meghozni a megfelelő üzleti döntéseket. Olyan, az online vevőszerzéshez kapcsolódó eszközöket mutatunk, amelyeket nem agysebészet beüzemelni, de kincset érnek: két alapvetőt, és négy “jó-ha-van” típusút, amelyek az első kettőre épülnek.

De a részletek előtt egy kis GDPR. Az adatkezelés soha nem fekete-fehér, nagyon óvatosan kell bánjunk vele. Sziráczki István PARK-cikke (Eltűnnek a marketing-sütik?) például nagyon alaposan dolgozza fel a téma legújabb kínos kérdéseit. A magam részéről mindig gondosan ügyelek arra, hogy az adataim az én birtokomban legyenek, senki ne férjen hozzá más, csak akinek adtam jogosultságot. Saját adataid tekintetében téged is ugyanerre biztatlak. 

Adok-kapok: rólunk is gyűlnek az adatok!

Mivel az adat a legnagyobb érték a világon, észnél kell lenni a gyűjtésnél – de azok keletkezésénél is. Ha csak létrehozol egy új dokumentumot a Google Drive-ban, ha csak felszinkronizál egy új videód a Photos-ba, akár avatatlan szemek számára is rögtön látható. “Cserébe” viszont szívesebben kapok olyan hirdetést, ami a szokásaimra reagál, hiszen a Google bárkinél jobban ismer engem.

Kenneth Cukier és Viktor Mayer-Schönberger Big Data című könyve leírja, hogy a Google pontosabban tudta jelezni az influenza terjedésének irányát 2009-ben, mint a kormányzati statisztikák, miután 450 millió különféle matematikai modellt próbáltak ki a keresési kifejezések tesztelésére. Azokban a térségekben, ahol többen kerestek rá a járvánnyal kapcsolatos kulcsszavakra, hamarosan megnőtt a megbetegedések száma. 

2 alap és 4 “jó-ha-van” eszköz

Kis- vagy középvállalkozóként sincs szükséged nagyon komoly informatikai tudásra ahhoz, hogy élj az adatban rejlő lehetőségekkel. Elég annyira ismerned a mérőeszközöket, hogy tudd, minden alapbeállítást megcsinált a webesed, de a telepítővarázslóval te is egyszerűen integrálhatsz. Amint folyamatosan gyűlnek az adatok, már csak a megfelelő kérdésekre van szükség a megfelelő válaszok kinyeréséhez.

Az első két eszköz a Google saját terméke, egyszerű Google regisztrációval működnek, és ingyenesek. A többinek is bizonyos ideig (vagy korlátozott funkcionalitással) van ingyenes verziója, és ezek is sok esetben Google adatait használják, csak másképp dolgozzák fel őket. Nézzük, melyik mire való, és hogy melyiknél mire kell különösen ügyelnünk!

1. Kik látogatják a weboldaladat: Google Analytics 

A legismertebb eszköz a demográfiai adatoktól a weboldalon eltöltött időkig minden látogatódról részletes statisztikákat nyújt. A hirdetések optimalizálásában kap kiemelt szerepet, így mindenki használja, aki kicsit is tudatosan épít online jelenlétet.

Utalva ismét az Európai Unió szabályozásaira, nyilván próbál eleget tenni a GDPR elvárásainak, de ez nem mindig reális, és weboldal tulajdonosként sem mindig életszerű a megfelelés. Van, aki inkább vállalja a súlyos pénzbünteseket azért, hogy legyenek adatai, mert így célzottabban tud hirdetni. Ami biztos, hogy még a technikai analfabéták is lényegesen tudatosabbak az adatvédelemmel kapcsolatban a szabályozás óta, de még mindig sok homály és ellenállás övezi a szabályszerű működést. 

2. Keresőoptimalizálásra: Search Console 

Az Analytics “társa”, azzal szorosan együtt dolgozik a Search Console, ahol a keresési forgalmi adatokat találjuk meg. Itt hitelesítik a domain-ünket, itt ellenőrizhetjük, hogy a domain milyen linkekkel rendelkezik, ez teszi mérhetővé a webhely teljesítményét, és lehetővé, hogy a Google keresőjében (egyre) jobb eredményt érjünk el. Fontos szerepe, hogy ha probléma van a weboldaladon, vagy ha mobilon valami nem helyesen jelenik meg, emailben tájékoztat. Webesként gyakran tapasztaljuk (másoknál), hogy nem jól van bekötve, sőt, sok cégnél egyenesen el is felejtkeznek róla. Pedig szintén alapeszköz! Csak néhány fontosabb funkcióját emeltem ki, ezen kívül itt olvashatsz részletesebben róla. Pedig szintén alapeszköz! 

3. Kulcsszókutatásra, forgalomelemzésre: UberSuggest

Az egyik legismertebb web-guru, Neil Patel egyik eszköze az UberSuggest, aminek az ingyenesen túli használatáért egész egyszerűen adatokkal fizetsz. Ez azt jelenti, hogy az Analytics és Search Consol fiókodat osztod meg vele, hogy lehetőséged legyen kulcsszavakat keresni, akár magyarul is.

Ha nagyon sok kulcsszóra van szükséged, újabban van havi előfizetős opció is, amivel egy domainre élethosszig tartó licenszhez jutsz hozzá konkrét kulcsszavakra. 

Vigyázz, mert ha hozzáférnek az adataidhoz, mindent tudnak a cégedről – és a versenytársadéról is. Ha nagyban ránéznek egy piacra, a kiemelkedően értékes modelleket bármikor lemásolhatják. Nemcsak ezért, de érdemes mindig a saját egyedi, másolhatatlan adottságaidra építeni a stratégiádat, és azt is alaposan végigolvasni, hogy a szolgáltatók mit kezdenek az adataiddal. Jómagam például úgy szoktam használni, hogy elvégzem a kulcsszókutatást, majd megszakítom a hozzáférést velük.

4. Hőtérkép “mozizáshoz”: Hotjar

Ezt az eszközt is sokan szeretik (Sipos Andrea Spórolj adatvezérelt marketinggel című cikkében is szerepel), ami videóra rögzíti a látogatóid “mozgását” az oldaladon. Mutatja, hogy ki hova kattint, milyen eszközről, milyen böngészőből, hol szalad át és hol áll meg az egere hány másodpercig.

Az ingyenes verzióval 100 videót rögzíthetsz, amiből már egész jó visszajelzést kapsz a weboldalad működéséről. Megvizsgálhatod vele, hogy hozza-e az eredeti célt, például a blogról azonnal feliratkoznak-e a hírleveledre, vagy keringenek egy sort a bejegyzésben, mielőtt továbbállnak. 

Zseniális következtetéseket vonhatunk le egy-egy Hotjar felvételből, anélkül, hogy magam mellé ültetném a látogatót, és nézném, mit csinál a site-on. 

5. Lead-generálás közösségi platformokról: PhantomBuster 

Minden fontosabb social hálózatról gyűjthetsz vele lead-eket, akár egy Facebook csoport tagjairól is kinyerheted a számodra fontos adatokat. Ha jogosultságot kap a PhantomBuster arra, hogy a személyes Facebook-fiókomon keresztül hozzáférjen egy általam adminisztrált csoporthoz, akkor minden nyilvános adatot egyszerűen kiexportálhatok vele a tagságról

Brutálisan értékes statisztikákat kaphatunk, az excelben megkapott adatokból pedig mi magunk, vagy egy adatelemző kinyerheti a lead-generálásra alkalmas infót. Ezért (is) figyelj oda arra nagyon, hogy kinek adsz jogosultságot a csoportod kezelésére, és kitől veszed vissza, amikor már nem dolgoztok együtt!

6. „A tökéletes SEO-eszköz”: Semrush

Így mutatja be saját magát a Semrush, ami szintén főleg az Analytics és Search Console adatai alapján dolgozik, de sokkal “ügyesebben” vizualizál. Emészthető formában jeleníti meg a mutatószámokat, statokat, elemzéseket, kulcsszavakat, és kitűnően rendszerezi azokat. Számos digitális marketinget támogató funkcióval rendelkezik, és azért szeretjük, mert egyetlen platformon vezérelhető és mérhető vele a SEO, tartalommarketing, versenytárskutatás, PPC, és közösségi média tevékenységek összessége. 

Összefoglalás

A két első fenti eszköz tehát “kötelező”, mert a folyamatosan gyűjtött adatokhoz bármikor visszatérhetsz, még ha nem is használod fel őket azonnal. A számok nem hazudnak, és ha jól figyelsz, akkor te is tudni fogod belőlük, merre kormányozd tovább a céged.

Idézet a Big data könyvből:

„Az emberi hátsók tanulmányozása Shigeomi Koshimizu, a tokiói AIIT (Advanced Institute of Industrial Technology) műszaki egyetem professzorának szemében egyszerre művészet és tudomány. Kevesen gondolnák, hogy az emberek ülésmódja információkat hordozhat, pedig így van. Az ülő emberek testtartása, testük körvonala és súlyeloszlása egyaránt számszerűsíthető és táblázatba foglalható. Koshimizu és mérnökcsapata az emberi hátsókból úgy képez adatokat, hogy egy autó ülésének 360 különböző pontján érzékelőket helyez el. Az általuk mért nyomás alapján minden érzékelési pontot egy nullától 256 pontig terjedő skálán értékelnek, ezáltal pedig egy olyan digitális kódot kapnak, amely minden ember esetében más és más. Egy kísérlet során a rendszer képes volt a tesztalanyokat 98%-os pontossággal megkülönböztetni egymástól.”

Gondold el, mi mindenre lehetünk képesek az adatokkal. 🙂

WPVIKING AGENCY, WEBDIZÁJNER

Ideje nagy részében online és tantermi weboldalkészítő tanfolyamokat tart a WPKurzus csapatával, valamint weboldalakat épít a WPViking Agency keretein belül.

Olvass még a témában