Élet a PARK ökoszisztémában – Kis Ervin Egon a Mesterműhelyen

ökoszisztéma, mesterműhely

2021. november 18-án tartottuk meg a PARK második mesterműhelyét, INTEG:RÁCIÓ címmel. Az eszközök mellé, mint egy garancialevelet, a tudást is csatoljuk, hogy a digitalizáció logikája mentén tudjátok fejleszteni a vállalkozásotokat. Nem elég ugyanis betárazni a sok zseniális, ezerfunkciós robotmixert a konyhaszekrényekbe, jó receptek is kellenek a finom vacsorához! Ezért mutatjuk az #okosautomatizmusok használatára vonatkozó tudást rendezvényeken is, az előadások kivonatából pedig utólag is sokat tanulhatunk. Főleg akkor, ha egy olyan ember ad elő, aki kb. 700 felhasználónál csatlakozott az alapítókhoz üzleti tanácsadóként az azóta 500-szorosára nőtt Számlázz.hu-nál.

Sokan ismeritek Kis Ervin Egon és a Számlázz.hu közös történetét, “mindketten” etalonnak számítanak a maguk területén: utóbbi vállalkozás az online számlázási piac vezető szereplője, előbbi szakember pedig a legismertebb e-kereskedelmi sikertörténetek körül bukkan fel, a legnagyobb hazai internetes konferenciák gyakori előadója. Azt viszont talán kevesen tudják a Smart Commerce Consulting alapítójáról és vezető tanácsadójáról, hogy 1999-ben indította el az egyik első hazai webshopot, a főleg DVD-kereskedelemmel foglalkozó NetPiac.hu-t, ami a hazai internet első valódi exit-sikertörténetét is hozta. Érdemes tehát figyelni arra, amit mond: akár egy induló, fura kis online szolgáltatás (Számlázz.hu anno 2010.) üzleti stratégiáját önti épp formába, akár tizenegy évvel később a Számlázz.hu PARK Mesterműhelyén beszél. Kis Ervin Egon előadásának legfontosabb pillanatai, és üzenetei: “Élet az ökoszisztémában – automatizált ügyvitel parkosítva”. 

“Nem a hamburger-, hanem az ingatlanbizniszben vagy!”

Az akkor még sales-es Ray Kroc saját vevőiként ismerte meg a McDonald testvéreket 1955-ben. Azért tűnt fel neki az éttermes testvérpár, mert azok meglepően sok shake-készítő multimixert vásároltak tőle, amikkel akkoriban kereskedett, összesen hat darabot. Később a gyorséttermi lánc továbbfejlesztőjeként tűnt fel a fivérek cégében, akiktől végül 1961-ben vásárolta meg az egész vállalkozást. Innentől történelem (érdemes elolvasni akár csak a Wikipédián), és számos valós és részben anekdotikus történet kapcsolódik hozzá. Ezek közül az egyik Harry Sonneborn pénzügyi tanácsadó fenti mondata, amelynek a Mesterműhely-előadás végén tudhattuk meg a jelentőségét. 

Csatorna, infrastruktúra, ökoszisztéma

A digitális gazdaság rohamos hazai fejlődésének kezdőpontján még digitális csatornákról beszéltünk a vásárlóink elérése kapcsán – vezette fel az evolúciót Kis Ervin Egon. A csatorna-megközelítés váltotta később a multichannel (sokcsatornás), majd az omnichannel (csatornák összefüggéseit is vizsgáló) hozzáállás, de Kis Ervin Egon szerint még ez sem elég: ökoszisztémában érdemes gondolkozni. A digitalizáció ugyanis nem csatornákat hoz létre, hiszen minden mindennel összefügg.

A csatornák egymás alternatívái, a belőlük összeálló rendszer zárt, versengő jellegű, kannibalizál, rugalmatlan és korlátozó. Ezzel szemben az ökoszisztéma már egy nyitott környezetet biztosít, melynek elemei együttműködnek egymással, kiterjeszt, optimalizál, és a csatornákkal szemben megfelelően rugalmas is.

Mindezek közül az a választás lesz a nyerő stratégia, ami felhasználóra optimalizál: azaz a számára legmegfelelőbb módszerekkel vásárolhat, vagy vehet igénybe szolgáltatást. Míg az egyszerű infrastruktúra egy eszközökből, erőforrásokból álló hálózat, ami ellát valamilyen szisztémát, az ökoszisztéma már mindaz, ami az infrastruktúrára ráépül.

A számlázó evolúciója

Induláskor például a Számlázz.hu is egyetlen számlázó volt, korrekt alapfunkciókkal ellátva. Később lassan megérkeztek bele a számlázón túlmutató funkciók, a használata egyre hétköznapibbá vált, egyre több használót szolgált ki. Így vált lassan egy számlázó-infrastruktúrává, amelyben számlák keletkeznek, mozognak, tárolódnak, és információkkal kapcsolódnak: mindez a történés korábban valaki, vagy valakik íróasztalán zajlott. Interface-ek nyíltak más rendszerek felé is, a NAV, a könyvelési rendszerek, bankok, webshopok, ERP-rendszerek felé is. 

Így született meg maga a Számlázz.hu PARK is, aminek legóelemeiből minden vállalkozó saját ERP-t tud magának építeni. (Erről lásd Kis Ervin Egon korábbi vendégcikkét a PARK-ban.) Mindez az úgynevezett “order to cash” (O2C) logika szerint épült és épül tovább: rendeléstől pénzügyi teljesítésig minden folyamatot kiszolgálunk az üzleti tranzakciók során. 

Élet az ökoszisztémában

Innentől tehát minden, ami a számlák mögött lévő tranzakciók menedzseléséhez kell, össze van építve a Számlázz.hu-val. (Ilyen például az értékesítési folyamat, készlet- és dokumentumkezelés, amire az Innonest, vagy a SMARTBooks Business alkalmas, vagy a QUiCK, ami kkv-k pénzügyeinek kezelését kiszolgáló termék.) Egy a lényeg, hogy a számlának egy pillanatra sem kell elhagynia az ökoszisztémát, végig benne marad a rendszerben. A NAV online számlázásnak, és a Számlaverzumnak hála pedig minden, a többi más rendszerben kibocsátott számlát is lát a felhasználó. Hogy körbeérjen az O2C logika, a számla online kifizetése is ugyanebben az ökoszisztémában meg tud történni.

Ami különleges, egyedi eleme ennek a karikának, az a partnerekkel való elszámolás két minősített alesete, melyek nem érintenek mindenkit: ez az önszámlázás és a megbízott számlakibocsátás. Utóbbi szerint nem az eladó számláz a vevőnek, hanem érdekes módon a vevő saját magának, az eladó nevében. Hiszen ő ismeri legjobban a tranzakció adatait ahogy például a FoodPanda is a futárjai nevébenl, vagy a Jegy.hu a színházak nevében számláz. 

Ezzel, és a jövővel kapcsolatban annyit elárult az előadó, hogy “csomó minden jön még az ‘order to cash’ logikában, egyeztetések és további interface-ek kialakítása jelenleg is zajlik, de nem visszük túlzásba”. 

Hogyan használjuk?

Most már csak annak a titoknak a leleplezése maradt hátra, amit Egon a digitális gazdaság sikeréről ígért az előadás elején: “Nem a számlázási bizniszben, hanem a digitális bizniszben vagy”, árulta el tanácsadóként a Számlázz.hu alapítóinak anno, a digitális biznisz hajtóanyaga pedig az adat. És ezt a szemléletet nemcsak egy sikeres online számlázó, hanem bármely digitális vállalkozás magáévá teheti:

aki sikeresen szeretne működni, nincs más dolga, mint adatvezérelten működni.” 

CONTENT DESIGN, TARTALOMDESIGNER, PARK-MENEDZSER

Szeszlér Vera tartalommarketing-tanácsadó, a Számlázz.hu PARK szerkesztője. “Szeretném, hogy a PARK tartalmai a te céged fejlődését is támogassák.”

Olvass még a témában