Segítség, céget alapítanék! – Cégalapítás 7 egyszerű lépésben

Néhány gondolat, hogy a cégalapítás könnye(bbe)n menjen

cegalapitas

Az OPTEN adatai szerint a frissen induló vállalkozások kb. 25%-a 5 éven, míg több mint 50%-uk 10 éven belül befejezi működését. Ez alapján látható, hogy saját vállalkozást sikerre vinni nehéz. Sajnos azonban itthon (és még sok más országban) már egy cég megalapítása sem egyszerű. Azon dolgozunk, hogy ezen változtassunk, 2022-ben ugyanis a cégalapításnak egy megfizethető, online és átlátható folyamatnak kell lennie. Ám a sikerhez a mi segítségünk sem elegendő, szükségünk van tudatos és modern vállalkozókra, akik belevágnak a “tudatos” cégalapításba. Ehhez gyűjtöttünk össze pár hasznos gondolatot.

Cégformák. Cégnevek. Adózási formák. Üzleti terv. Egyeztetések jogásszal és könyvelővel. Hónapok szörfözése a neten. Kétségbeesés. Stressz. Bizonytalanság. Ezek mind hozzátartoznak a cégalapítás előtti mindennapokhoz. Sok a technikai részlet, és persze, emberek vagyunk, sok az érzelmi töltet.

De nézzük, milyen lépések, kérdések vezetnek ténylegesen egy saját cég megalapításáig!

Cégalapítás előtt

Érdemes-e vállalkoznod?

Online cégalapítást lehetővé tevő startup társalapítójaként mint mondhatnék, minthogy persze 😊. Ugyanakkor fontos, hogy ezt ne hirtelen ötlettől vezérelve tedd, hanem alaposan átgondolva. 

Minden az ötleten múlik?

Nem igazán. Ennél sokkal fontosabbak azok a szempontok, amiket néhány évvel ezelőtt a Bisnode céginformációs szolgáltató egy kutatásában jelzett. E szerint az induló vállalkozások villámgyors csődje (indulás utáni 3 éven belül) mögött elsősorban a rossz alapítási motiváció, az alapító felkészületlensége, a nem elegendő tőke, valamint a stratégiai tervezés hiánya áll. Mit takarnak ezek a hiányosságok, és hogyan tehetsz ellenük? 

Rossz alapítási motiváció például, ha unod a jelenleg munkád, és minden előkészület nélkül felmondasz, majd belevágsz egy kidolgozatlan ötletbe. Ez instant bukó. Válassz egy problémát, ami izgat, alaposan készülj a váltásra (pl. 0.5-1 évig főállásod mellett csináld), és már jó esélyekkel indulsz. 

Az alapítói felkészületlenség lehet személyi (pl. nem bírod a stresszt), vagy technikai (pl. történészként fejlesztenél orvosi eszközöket). Ezek persze nem kizáró okok, hiszen a stressz tervezéssel csökkenthető, míg a technikai tudást magadra szedheted, vagy választhatsz magad mellé technikai társat. 

Végezetül a tőke és a stratégia. Előbbire nehéz mit mondani, hiszen ez függ az iparágtól és a megvalósítandó ötlettől is. Egy étteremhez akár száz milliók befektetése is kevés lehet, míg egy szoftverhez akár semmi pénz nem kell, ha tudsz kódolni. De ehhez (is) segítséget jelenthet az utóbbi, vagyis, egy stratégia kidolgozása. Nem kell semmi bonyolultra gondolnod. Mit akarsz? Hogyan? Kinek? Költségek?  (PARK-cikkeket #stratégia alatt olvass a témában!)

Cégnéven múlik bármi?

Igen. Ám ennek pusztán technikai okai vannak, ugyanis névazonosság esetén a Cégbíróság azonnal elutasítja az alapítási kérelmedet. Ezért ügyelj rá, hogy a neved legyen eredeti, lehetőleg rövid, ne hasonlítson máséra (itt ellenőrizheted) és legyen elérhető hozzá a domain. De erről írtunk egy posztot, itt olvasd.

Cégalapítás folyamata

Amennyiben a fenti kérdéseket tisztáztad magadban, vagy leendő alapítótársaiddal, jöhet a cégalapítás operatív folyamata, online vagy offline, aminek keretében a következőkre kell válaszolnod:

  1. Személyes okmányok érvényessége: Tudjuk… de meglepődnél, mennyien nem figyelnek 😊
  1. Cég- és adózási forma meghatározása: Alaposan gondolnod át, milyen cégformát választasz, mert akár a céged rövid távú sikere is múlhat rajta; cserébe ez nem örökérvényű, később változtathatsz rajta. Ha megvan, jöhet az adózási forma, ami jóval bonyolultabb. Megoldás? Még a cégalapítás megkezdése előtt keress egy jó szakembert és röviden konzultálj vele, pl. Bookkeepie online könyvelőkereső portálon, főleg, mert ezek összetartozó témák.
  1. Székhely kiválasztása: Székhelynek megadhatod a saját ingatlanodat, szerződhetsz egy székhelyszolgáltatóval, vagy használhatsz bérleményt. Itt a lényeg, hogy ellenőrzés esetén mindegyiket igazolnod kell a hatóság felé, akár tulajdoni lappal, akár használati szerződéssel,és azt is, hogy az iparűzési adót annak az önkormányzatnak fizeted majd, ahol a székhelyed lesz. 
  1. Vezető tisztségviselő(k) kijelölése: Amennyiben nem egyedül alapítasz vállalkozást, vezető tisztségviselő(ke)t vagy egy belőlük álló testületet ki kell jelölni. Egy ilyen pozíciót munkaviszonyban vagy megbízási szerződéssel végezhetnek a céged számára. Itt arra érdemes figyelned, hogy törvényi szinten van néhány kizáró ok ilyen poszt ellátására. Illetve, ha az ügyvezetőnek van főállása, megbízási jogviszonyban minimális költséggel elláthatja ezt a feladatot. és hát induláskor minden egyes forint számítani fog. 🙂
  1. Tevékenységi körök és engedélyek meghatározása: Az alapító okiratban (vagy társasági szerződésben) és a cégjegyzékben is fel kell tüntetni minden végezni kívánt tevékenységet; de legalább a főtevékenységet. Ezeket ún. TEÁOR számmal jelölik, és van belőle egy halom, ráadásul sok bejelentési- és/vagy engedély-kötelezettséget is hordoz (itt tudsz böngészni közöttük). Fontos, hogy magának a cégbejegyzésnek egyik sem feltétele, de a működésnek igen.
  1. Törzstőke befizetése: Egyéni vállalkozásnál nincs törzstőke. Gazdasági társaságoknál viszont van, ráadásul ezek pontos összege és a befizetésük feltétele cégformánként változik. Kft. esetén pl. 2 év alatt akármennyi részletben be lehet fizetni a min. 3 millió forintot, vagy nyilatkozni kell róla, hogy a teljes összeg befizetésre került a házipénztárba; tehát nem kell alapításkor átutalni a 3 millió forintot. Bt. esetében pedig nincs minimum összeg, ergo az rád van bízva. 
  1. Szerződések, nyilatkozatok aláírása: Ezek történhetnek digitálisan, pl. a Heroikkal és jogi partnerével, vagy bármilyen jogásszal személyesen. De ügyvédi ellenjegyzés mindig kell! 
  1. Cégalapítási kérelem benyújtása: Elektronikus úton történik, és minden esetben ügyvéd intézi. Ha megvan, és a Cégbíróságra benyújtott cégbejegyzési kérelmeddel minden rendben volt, akkor jellemzően 1-2 munkanapon belül érkezik a hivatalos értesítés az alapításról.

Elsőre a fentiek talán soknak tűnhetnek, de hidd el, egyik sem atomfizika. Ha megvan egy ötlet, az elhatározás, és kész vagy nagyon keményen dolgozni, nem lesz gond. Főleg, ha az alapításba felkészülten mész bele. Kicsit olvass előre, beszélj egy könyvelővel, már aktív vállalkozókkal, vagy írhatsz nekünk is (hello@heroik.io), bármilyen kérdésedre szívesen válaszolunk.

Heroik, Társalapító

Németh Áron a Heroik online cégalapítási platform társalapítója, ügyvezetője. Szakmai életútja a tanácsadástól kezdve a gazdasági újságíráson át egészen a banki stratégiaalkotásig terjed. Szakterülete hosszú ideje a mikro-, kis- és közepes vállalkozások fejlődése, fejlesztése. Őszintén hisz benne, hogy minden sikeres és egészséges társadalom alapját a cégalapítók és az ő vállalkozásaik adják, ezért igyekszik nap mint nap segíteni őket.

Olvass még a témában