Tudatos cégvezető vagy, akinek valódi kontrollja van a saját cége felett? Ha igen, vagy ha szeretnél az lenni, neked hoztuk ezt a tömör pénzügyi edukációs anyagot, hogy jövőre még stabilabb legyen a vállalkozásod.
Mi az a cash flow?
A cash flow a vállalkozások bevételeinek és kiadásainak áramlását (azaz flow-ját) jelenti. Ez magában foglalja a bevételeket, amelyek a termékek vagy szolgáltatások értékesítéséből származnak, valamint a kiadásokat, mint például az alapanyagok, bérek és egyéb operatív költségek. Ennek menedzsmentje létfontosságú egy kisvállalkozás egészséges működéséhez és életben maradásához. Egy egészséges cash flow biztosítja, hogy a vállalkozás képes legyen időben kifizetni kötelezettségeit és finanszírozni a növekedését.
Ha nincs a számládon pénz, nem tudod fizetni a költségeidet. Ilyen egyszerű.
Ha rendszeresen és szisztematikusan kezeled a késedelembe esett vevőidet, követeléseidet, akkor viszont jelentősen csökken az a kockázat, hogy a cégedet azért kelljen bezárni, mert téged nem fizettek ki időben.
Miért fontos ez neked?
A cash flow kulcsfontosságú a vállalkozás likviditása és pénzügyi egészsége szempontjából. Egy stabil cash flow lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy rugalmasan reagáljanak a piaci változásokra, beruházásokat hajtsanak végre, és fenntartsák a napi üzleti tevékenységeket. Gyenge cash flow esetén a vállalkozások nehézségekbe ütközhetnek a számlák és költségek időben történő kifizetésében, ami pénzügyi instabilitáshoz vezethet.
Mit tehetsz a jobb cash flowért?
1. Számlakiállítás automatizálása
Amennyiben lehetséges, automatizáld a számlakiállítást cégedben, hogy ne történhessen meg olyan, hogy elvégeztél egy munkát, de a számla csak jóval később, vagy egyáltalán nem kerül kiállításra. Ezek a mulasztások jelentős hatással lehetnek a cash flow-d állapotára.
2. Határidő előtti emlékeztetők
Érdemes a számla kiállítása utáni, de még a lejárat előtti időszakot is jól kezelni (ezt hívjuk egyébként lejáró számláknak), azaz emlékeztető emailt beállítani a lejárat előtt X nappal. Ha kevés vevőd van, és személyesebb a kapcsolatotok, akkor a lejárat előtt esetleg fel is lehet hívni, vagy SMS-ben értesíteni őket, hogy közeleg a határidő. Ez a lépés egy megelőző “csapás” annak érdekében, hogy ne keletkezzen lejárt követelésed.
Az udvarias, de határozott kommunikáció segíthet a fizetési fegyelem fenntartásában
4. Lejárat után – Házon belüli próbálkozás…
Ha a fenti lépések nem vezetnek eredményre, a legtöbb cég valamilyen eszközzel emlékezteti a vevőt, hogy “Hahó, nem fizettél. Mi a helyzet?”. Ahány cég, annyi szokás: valaki telefonál, valaki SMS-t ír, valaki az irodavezetőre vagy sales csapatra bízza ezeket a felszólításokat. A lényeg, hogy a cég próbálkozik ezekkel a finomabb eszközökkel, annak reményében, hogy tényleg csak figyelmetlenségről volt szó, és a vevő hamarosan fizeti a tartozását.
5. Lejárat után – Erősebb jogi lépések…
No de mi van akkor, ha nem puszta figyelmetlenségről van szó, hanem a vevő ígérget, de nem teljesíti a vállalását, vagy rosszabb esetben egyáltalán nem is válaszol ezekre a felszólításokra? Ebben az esetben javasolt jogi lépéseket tenni, amikkel erősebben jelezhetjük a vevő számára ( persze ezek 100%-ban jogszerű megoldások), hogy kérjük a pénzünket.
A két legnépszerűbb jogi lépést szeretném itt említeni, lévén ezeket használják ma a vállalkozók:
- Ügyvédi felszólítás indítása – ügyvéd által aláírt postai fizetési felszólító levél. A vevők sok esetben már erre is fizetnek.
- Fizetési meghagyás (FMH) indítása – Ez az egyetlen jogi kötőerejű lépés, erősebb az ügyvédi felszólításnál. Közjegyzői fizetési meghagyás kibocsátása, és jogerőre emelkedéskor a végrehajtás elindítása is szóba jöhet.
Hála a digitalizációnak, végre online indíthatóak a jogi lépések, ma már nem kell ezekhez ügyvéddel beszélned.
Ehhez a két lépéshez korábban fel kellett keresned egy ügyvédet, de végre online is elindíthatod a folyamatot. Ha a Számlázz.hu felhasználója vagy, akkor még egyszerűbben letudhatod.
Konklúzió
Ha szeretnéd elkerülni, hogy céged azért álljon földbe, mert a vevőid nem fizettek ki időben, pedig te elvégezted a munkát, akkor érdemes professzionálisan kezelned lejárt követeléseidet. Mielőtt megijednél, van egy jó hírem: eddig ez komoly kihívás volt a cégek életében, de szerencsére 2023-ban már a technológiának köszönhetően minden cég könnyen hozzáfér a professzionális megoldásokhoz. Nem kell multinak lenni, hogy professzionális folyamatod és stratégiád legyen a követeléskezelésre, a digitalizáció kinyitotta ezeket az ajtókat mindenki számára. Sok sikert a cégvezetésben jövőre is!