Jövőépítő networking – 5+1 tipp a hosszú távon sikeres üzleti kapcsolatépítéshez

networking

Az elmúlt időszak egyértelműen a home office robbanásszerű elterjedéséről szólt – annak minden előnyével és hátrányával. De egy aspektusa tagadhatatlan: az otthoni munkavégzéssel a szociális kapcsolatok építése egyértelműen háttérbe szorult. A megváltozott körülmények miatt minden eddiginél nagyobb igény keletkezett a minőségi kapcsolódásokra, a szociális hálóban korábban kialakult óriási űr betöltésére. Ráadásul a networking stratégiailag sokkal fontosabb, mint azt sokan elsőre gondolják: a széles kapcsolati háló az üzleti siker záloga. A networking segítségével olyan üzleti előnyökre tehetünk szert, amelyekre a hagyományos zárt környezetünkben talán soha nem nyílna lehetőségünk. Íme tanácsaink a sikeres, jövőbe mutató networking érdekében.

1. Hagyj nyomot! De mindig maradj őszinte.

Maradj emlékezetes. Egy networking eseményen egy szakember 5-10, de akár még ennél is több új ismeretséget szerez. Ha azt szeretnéd, hogy még másnap is emlékezzen rád, hagyj benne nyomot! Mondj olyat, ami számára is érdekes. Légy önmagad! Az őszinteséggel sokkal messzebbre mész, mintha a megszokott kliséket hangoztatnád. A legfontosabb, hogy a beszélgetőpartnered érezze, tudsz számára újdonságot, érdekességet mutatni. Érd el, hogy a megkezdett beszélgetést Ő is tovább akarja majd folytatni! És Te se hagyd elveszni a lehetőséget: az elvetett magot gondozni kell, fektess időt és energiát abba, hogy megerősödjön a partnerségetek.

2. Ne csak kérj, adj is! A win-win ereje.

Ha azt szeretnéd, hogy sikeres legyen a kapcsolatépítésed, akkor soha ne csak a saját érdekeidre gondolj! Ha nemcsak kérsz, hanem adni is tudsz, rögtön nagyobb lesz a nyitottság a másik fél részéről. Gondolkodj abban, hogy ketten hogyan lehettek erősebbek, mint külön-külön. Közelíts úgy a problémához, hogy a beszélgető partnered érezze, a közös együttműködés neki is hasznot hoz. Figyelj rá, az ő problémájára, ne csak magadról beszélj. Éreztesd vele, hogy számodra ugyanolyan fontos az ő sikere, mint a sajátod. És gondold is így: egy partnerségben az egyik fél sikere kihat a másikéra is. Használd ki a szinergiát, törekedj win-win együttműködésre – erősítsétek egymást, használjátok az üzlet erejét a közös jövő építésére!

3. Ne csak ígérj, tartsd be!

Ígérni bárki tud. De csak egyszer. A pusztába kiáltott szó csak rövid távon működik, ugyanis a networking egyik alappillére a bizalom. Ne játszd el a szavahihetőségedet, mert a rossz hír villámgyorsan terjed. És ugyanez igaz fordítva is: a túl nagyot ígérő vagy túlságosan öncélú hitegetőktől tartsd távol magad! A networking a kölcsönösségről szól.

4. Szakadj el a szokásos kapcsolati sémáktól

Szakmabeliekkel kapcsolódni egyszerű. Mindig van téma, könnyű felvenni a beszélgetés folyamát. De vajon egy ilyen rutinszerű beszélgetésből tudsz a legtöbbet kihozni? Lehet, elsőre nem tűnik túl hatékonynak egy teljesen más iparágból jövő szakemberrel kapcsolódni. Pedig az igazán különleges ötletek sohasem a megszokott sémára épülnek. Ha out-of-the-box üzleti ötletre vágysz, a networking során is próbálj minél különbözőbb gondolkodású szakemberekkel kapcsolódni. Networkingelj nyitottan, mert sosem tudhatod, honnan érkezik a legújabb inspiráció vagy egy támogató partner!

5. Hosszú távra tervezz!

Légy türelmes, és ne nyomulj! Ha épp csak most ismerkedtél meg egy potenciális partnerrel egy eseményen, akkor ne ronts ajtóstul a házba, ne akarj azonnal üzletet kötni! Gondolkodj hosszú távon: ha okosan építed fel a networking stratégiádat, akkor hosszú távon többszörösen is megtérül az ebbe fektetett pénz és idő.

+1  Vedd körül magadat inspiráló emberekkel!

Ha egy számodra inspiráló emberrel sikerült kapcsolódnod, aki túl távolinak tűnik ahhoz, hogy valaha is együtt dolgozzatok, akkor egyszerűen csak élvezd a társaságát és hagyd, hogy az ötletei motiváljanak! Nem biztos, hogy találtok közös üzleti lehetőséget, de attól még tudsz tőle tanulni. Egy tapasztalt, elismert szakemberrel való beszélgetés már önmagában rengeteg hasznos muníciót adhat – keresd az alkalmat és a megfelelő eseményeket, hogy ilyen feltöltő tapasztalatcserékben lehessen részed!

“The fastest way to change yourself is to hang out with people who are already the way you want to be.” (Olyan emberek társaságában tudsz a leggyorsabban változni, akik már olyanok, amilyen lenni szeretnél.

Reid Hoffman, a LinkedIn társalapítója

A Business Fest alapítójaként személyesen is tapasztaltam, hogy a legnagyobb üzletek személyes kapcsolódások révén születnek. Együtt még nagyobbat, még jobbat, még erősebbet alkothatunk, akár a vállalatunkról, akár a saját jövőnkről van szó. Az üzlet társasjáték. Ne játszd egyedül!

alapító, HR Fest – IT Fest, Business Fest

 

Gergely 15 évet töltött a Nestlé, az Unilever és a Heineken nagyvállalatoknál. A multinacionális, főként FMCG területen szerzett marketing-kommunikációs tapasztalatai után elkezdett új kihívásokat keresni. Bár már saját útját járta, a sör megmaradt: izgalmas projektek, sörfőzdék alapítása és a Pannonhalma Apátsági Sörfőzde indítása is igazi kaland volt számára. Ekkor már egy teljesen ismeretlen terepre is átigazolt, 2016-ban indította el a HR Festet, melynek missziója, hogy mindenki felismerje, egy szabad, felhatalmazó kultúrában dolgozó munkavállaló nemcsak boldogabb, de gazdaságilag is előnyösebb. A HR mellett más szakmai területekkel kiegészülve, a Business Fest pedig az ország legnagyobb üzleti és szakmai eseménye lett.

Olvass még a témában