Hogyan lehet válságállóbb a céged a válságok korában?

Válságálló cég

Energiaválság, orosz-ukrán háború és a COVID utáni negatív következmények. Három kulcs kihívás, ami egyszerre okoz komoly fejtörést az egyéni vállalkozásoktól a kisvállalatokon át egészen a nagyvállalatokig minden létező vállalkozásnak, azok vezetőinek és munkatársainak. Bár ezek kezelésére fix, polcról levehető megoldások nincsenek, vannak korábbi válságokból tapasztalatok, amelyek minden vállalkozó számára hasznos tanácsot jelenthetek az ilyen vészterhes időkben. Ebből gyűjtöttem össze néhányat, amit alkalmazva a te vállalkozásod is biztosabb lábakon állhat a jövőben.

Céged alapjainak megerősítése 

Sokszor halogatott beruházások megtétele, az üzleti modell átalakítása, új termékek és/vagy szolgáltatások elindítása, ezek mind ide tartoznak, de az is, ha a céged működését papírra veted. Ez utóbbit sokan nem gondolják lényegesnek, holott a leírt folyamatokat könnyebb átlátni, könnyebb azokat új munkatársaknak bemutatni és nehéz helyzetben gyorsan felülvizsgálni, módosítani.

E stratégiához kapcsolódóan még néhány lehetőség:

  • Új piacok felé nyitás: eddig talán csak egy adott szegmensnek, vagy csak egy adott földrajzi lokáción belül értékesítettél, pedig a digitális korban bárkit, bárhol elérhetsz egy kis odafigyeléssel.
  • Alaptevékenységre fókuszálás: minden cég számára van egy alaptevékenység, amivel elindul, aminek köszönhetően sikeres lesz. Ezt a fázist azonban gyakran egy olyan követi, ami ezt az erősséget elhomályosítja vagy kikezdi. Ilyen helyzetbe érdemes visszatérned az alapokhoz. 
  • Új feltételek beszállítókkal: minden változik, így a beszállítókkal való kapcsolat is. Ezért fontos mindig értékelned és felülvizsgálnod ezeket a kapcsolatokat, hogy a céged versenyképessége fennmaradjon.  
  • Vásárlási folyamat digitalizálása: nosztalgikus egyetlen kasszával dolgozni, vagy egy klasszikus boltból árulni a termékeidet, de webshopot üzemeltetni, online és helyben bankkártyás fizetést biztosítani elengedhetetlen ahhoz, hogy válság idején ne te legyél, aki először elhullik.

Pénzügyi tartalék képzése

Elképesztően unalmas, mégis az egyik legfontosabb tanács egy vállalkozó számára, hogy bármilyen váratlan helyzet álljon is elő a céged életében, ha rendelkezel azonnal hozzáférhető pénzügyi tartalékkal, az válságállóság szempontjából mindennél többet jelenthet. Persze ez sokak számára elrettentő, komplex, elsőre nehezen megugorható feladatnak tűnhet, holott nem annyira bonyolult. 

Hogyan történhet ez, főleg, ha ma még nincs megtakarításod? Lehetnek például olyan gépek, eszközök, szoftverek, amelyekre már nincs szükséged, vagy olyan járművek, amelyeket el lehet adni és készpénzre lehet váltani. Ezeket aztán vissza lehet bérelni, lízingelni, digitális megoldások esetében olcsóbbat keresni, vagy szimplán elhagyni, mert kiderül, hogy nincs rá szükséged. Aztán a készleteket is felül lehet vizsgálni, felesleget felszámolni. De ha ezek nem mennek, még akkor is lehet külső befektetőt keresni, vagy akár meglévő, hitelből fedezett eszközöket más bankkal refinanszíroztatni.

Jövőbeli cash flow tervezése

Itt sem kell semmi bonyolultra gondolni, elég egy kockás füzet, amiben felméred a meglévő bevételeket és kiadásokat, a jövőbeli potenciális bevételeket és kiadásokat, és ezeket ráhúzod várható helyzetekre. Mi történik, ha elvesztesz X mennyiséget a legjövedelmezőbb ügyfeleid közül? Mi történik, ha kiesik a fő beszállítód? Mi történik, ha egy váratlan esemény miatt X összeget azonnal ki kell fizetned? Ilyenek.

De hogy említsek néhány konkrét példát, amivel elindulhatsz: 

  • Fix bevételek és költségek: mi az a bevétel és költség, ami rendszeres időközönként (naponta, hetente, havonta, stb.) felmerül. Ezek nevezhetők fix tételeknek.
  • Egyszeri bevételek és költségek: ezzel szemben állnak az egyszeri bevételek és költségek, amik bár ritkán merülnek fel, szintén terhelik a céget, amit jó előre tervezni.
  • Hatások, amik az árképzésedet alakíthatják: alapanyag árak változása, fő beszállító kiesése, eszközök ammortizációja, egyszóval minden, ami az árrésedet befolyásolja. Ezeket kövesd. 
  • Minimum bevétel, ami a működéshez kell: ez az a bevételszint, aminek mindenképpen teljesülnie kell ahhoz, hogy a céged működése szavatolva legyen. Semmi fejlesztés, új eszköz, új kolléga és egyéb extra kiadás, ez csak és kizárólag az önfenntartás garantálásáról szól.

💡 PRO TIPP 1. 💡
Ne csak bizonyos forgatókönyveket tervezz, hanem azt is, hogy milyen válaszokat, döntéseket kell meghoznod a kezelésükre. Hidd el, ez rengeteg jövőbeli fejfájástól megkímélhet.

💡 PRO TIPP 2. 💡
Olvassátok el Himer Csilla két cikkét (1, 2) itt a Számlázz.hu PARK-on, aki szintén a pénzügyi tervezés kapcsán foglalta össze remekül, és nálam jóval részletesebben, hogy mire érdemes figyelni és hogyan.

Digitalizáció  

Sikeres recepten nem érdemes változtatni, tartják sokan, amivel addig nincs gond, amíg minden a megszokottak szerint alakul. Az elmúlt évek tapasztalata alapján azonban kevesen mondhatják, hogy a gondoktól mentes, tervezhető, nyugodt évek örökké tartanak. Ellenkezőleg, érdemes a nehezebb időkre készülni. Legalább papíron. És ebben a digitalizáció sokat segíthet. Manapság már mindenre van egy app, egy szoftver, ami időigényes / komplex / költséges régi eszközöket, folyamatokat válthat fel. Ehhez kapcsolódóan a Mastercard és a BrainBar által összeállított Digitális Kisokos nagyon hasznos.

Kezdő vállalkozások

Bár az eddigi tippek elsőre talán már létező, működő cégek számára tűnhetnek relevánsnak, tapasztalatom alapján a frissen induló vállalkozások számára is rendkívül hasznosnak lehetnek. A válságállóság ugyanis, ha igazán jól akarjuk csinálni, az alapoknál meg kell, hogy jelenjen. Mire gondolok? 

Kezdésnek ne vállald túl magad. Fókuszálj egyetlen termékre vagy szolgáltatásra, és azt csináld nagyon magas szinten. Ha például a kenyérsütés megy a legjobban, ne vágj bele már az elején oktatásba, szakácskönyv árusításába és háztártási gépek forgalmazásába is. Azzal kezdj, ami a legjobban megy, ami a leginkább meghatározza a vállalkozásodat és azt, amit meg akarsz valósítani. 

Az indulást tervezd meg. Menőn hangzik, hogy megtakarítás és stratégia nélkül vágott bele valaki az álmába, de az ilyen cégek 99.9%-a egy éven belül elhullik. Adj magadnak több esélyt. Tervezz, számolj. Nem kell bonyolítani, de tudd, hogy kinek akarsz eladni, mit, hogyan, ez milyen bevételekkel és költségekkel jár, és meddig bírod idővel és pénzzel, amíg ez a történet mínuszos lesz. Mert amíg egy stratégián mindig lehet változtatni, addig enélkül csak a malac esete van a jégen. 

Végezetül kezdj kicsiben. Például mellékállásban, egyetlen termékkel, csak webshopon. Próbálkozz. Egy víziót nem kell azonnal megvalósítani egészben, nyugodtan lehet fontolva haladni. Sőt, szinte mindig érdemes is.

A fentieken túl pedig, főleg vezetőként, még az alábbiakat teheted:

  • Mindig igyekezz nyitottnak és kíváncsinak maradni az újra;
  • Soha ne félj változtatni, finomhangolni régi dolgokon;
  • Hibákat lehetőségként fogd fel, amikből tanulhatsz;
  • Mindig támogasd, fejleszd a munkatársaidat;
  • Kövesd a trendeket, akár más iparágban is;
  • Soha se feledd az alapcélod, motivációd.

Heroik, Társalapító

Németh Áron a Heroik online cégalapítási platform társalapítója, ügyvezetője. Szakmai életútja a tanácsadástól kezdve a gazdasági újságíráson át egészen a banki stratégiaalkotásig terjed. Szakterülete hosszú ideje a mikro-, kis- és közepes vállalkozások fejlődése, fejlesztése. Őszintén hisz benne, hogy minden sikeres és egészséges társadalom alapját a cégalapítók és az ő vállalkozásaik adják, ezért igyekszik nap mint nap segíteni őket.

Olvass még a témában