Egyensúlyban az erő – tartalommarketing alapok kezdőknek és haladóknak

Egyensúly a tartalommarketingben

Lehet, hogy nem ismered pontosan a tartalommarketing alapfogalmait, mégis aktívan “kontentezel”? Blogolsz néha, élőzöl rendszeresen, kommentelsz és lelkesen rákapcsolódsz a social trendekre, de nem tanultad a “tudományát”? Esetleg őrült részletes tartalommarketing stratégiát hagysz jóvá minden év elején és perszónánként, fázisonként specifikált tartalmakat gyárt a csapatod? Akárhol is tartasz a témában, érdemes néha visszatérni az alapokhoz, és onnan ellenőrizni, melyik dimenzióban mennyire tartod a tartalommarketing egyensúlyait. Miket? Mutatjuk a sokfelé ágazó libikóka végpontjait, melyek közepén a kontent egyensúlyba kerül!

1. Értékalapú egyensúly

Ahogy a cirkuszi artisták, finom egyensúlyi helyzetekben működik harmonikusan a márkád által épített tartalmi ökoszisztéma is. Természetesen üzleti célokat szolgál minden egyes tartalom, ami ebben a linkekkel keresztbe-kasul-hálózott rendszerben megjelenik, de nem minden tartalomdarabka szolgálja ugyanazokat a részcélokat. Az egyik intenzíven csalogatja feléd a vevőket, míg a másik csak azzal törődik, hogy elszórakoztassa, tájékoztassa valamiről, ami leendő megrendelődnek éppen fontos. Nem minden egyes kontent-elem szeretne értékesíteni, sőt. Mindegyik értéket ad – és a teljes tartalmi ökoszisztémában nyeri el az értelmét –, de pontosan mennyit adagoljon az ingyen tudásból / ingyen moziból? 

  • Ha egy trailer a teljes sztorit megmutatja, már senki nem akarja megnézni a filmet. Ha a csaliterméked a vevőd teljes problémáját megoldja, sose veszi meg tőled a drága, neked valódi profitot termelő megoldást.
  • Ha viszont üres frázisokat puffogtatsz, ha egyetlen új információt sem kínálsz fel, ha semmilyen aha-élményt nem nyújt egy posztod, videód, hírleveled, hosszú távon nem számíthatsz az élő, kölcsönös kapcsolatra leendő vevőddel. Amint elengedte a kezed (leiratkozott arról a kongóan üres hírlevélről), máris másnál vásárol.

Részletesen a content design posztsorozatának első részében olvass erről!

2. A féltekék egyensúlya

Reál vagy humán, jobb vagy bal agyféltekés a működésed? Ha egy egész (külső vagy belső) csapat dolgozik a céged tartalommarketingjén, akkor kiegyensúlyozódnak a szerepek a csapaton belül. Ám ha szabadúszóként egyedül dolgozol, vagy vállalkozóként egyedül marketingelsz, ebből a szempontból nehezebb lenne a dolgod. Lehet ez egy légből kapott megkülönböztetés, mégis találunk “adatosabb” és “kitalálósabb”, feladatokat egy tartalommarketinges napjában. Ha vállalkozóként egyedül intézel minden adminisztrációs és kommunikációs feladatot, akkor mindenképp fejlesztened kell magad a másik, kevésbé készségszintű oldaladon. 

  • Szerencsére ma már a marketingautomatizációs eszközök (ezekről Damjanovich Nebojsa cikkeit olvasd a PARK-ban!) leegyszerűsítik a “matekosabb” feladatainkat is, 
  • és még a legkreatívabb megoldásokhoz is segítségül hívhatjuk a mesterséges intelligenciát, ha elakadnánk, ami sok nehézségen átsegít bennünket, ha mindent nem is old meg helyettünk. AI témájú cikkeinket itt találod egyébként.

Részletesebben a tartalommarketing egyensúlyai sorozat második részében olvass erről!

3. Strukturális egyensúly

“Ahogy két repülő artista elkapja egymás csuklóját (kérlelhetetlen pontossággal, vagy belehalnak!), úgy találnak közös értelmet a pillanatból születő, és a hosszas tervezést követelő tartalmaid is.”

Marketingstratégiát, tartalomstruktúrát tervezni kell, ahogy a szolgáltatásod vagy terméked is gondos tervezés eredménye (jó esetben). De minél alaposabban tervezett a rendszer, annál inkább elviseli néha a spontán “pillanatokat”. Hirtelen berepül az internetes szupersztrádára egy ütős mém, amire a márkád azonnal csattanósat reagálhat? Tedd meg! Ha tudod, mennyi humor, mennyi huncutság fér a kommunikációdba, mert már kitaláltad korábban a kreatív csapattal (ügynökséggel), vagy vállalkozóként, esetleg külső segítséggel – használd ezt az eszközt is bátran! A tervezett és a spontán tartalmi elemek együtt építenek ökoszisztémát, ahogy a feladatok szintjén a számokkal és a szavakkal végzett “bűvészkedés” is.

Részletesebben a tartalommarketing egyensúlyai sorozat harmadik részében olvass erről!

Középen az igazság

Horatius alapelvei között szerepel az aurea mediocritas (arany középút) is, ami persze mindhárom felsorolt szempontunkra igaz. Akkor jársz ezen az úton, ha

  1. szem előtt tartod, hogy a tartalmaid az üzleted és a célcsoportod számára is értéket hordoznak,
  2. paraméterezel, kimérsz, ellenőrzöl, de a fantáziádat is szabadon engeded,
  3. ismered a célokat és azokhoz választasz eszközöket, de néha kipróbálsz egészen spontán újdonságokat is. 

Ha így áll össze a tartalommarketinged minden eleme, érdekes, hatékony, kiemelkedő tartalmakat fogsz kitenni a csatornáidra, melyek a megfelelő vevőket hozzák el az értékesítési folyamat végére

Hogyan lesz végül megnyugtató ez az egyensúly? 

Nugodj meg: bár sokat tudunk róla okoskodni, a tartalommarketing sokkal kevésbé elmélet, mint amennyire gyakorlat. Írj, forgass, fotózz, publikálj, lépj interakcióba, beszélgess, ellenőrizz megtérülést és forgass vissza tapasztalatokat, így finomhangolhatod, akár minden elméleti hókusz-pókusz nélkül is a tartalmi ökoszisztémát. Ha mégis átgondolnád, hogy egyensúlyban vannak-e az értékek a kommunikációd ezen területén, a fentieken érdemes töprengeni rendszeresen. Ha pedig szeretnél rendezettebb tartalommarketinget a cégedben, keresd a content design megoldásait!

CONTENT DESIGN, TARTALOMDESIGNER, PARK-MENEDZSER

Szeszlér Vera tartalommarketing-tanácsadó, a Számlázz.hu PARK szerkesztője. “Szeretném, hogy a PARK tartalmai a te céged fejlődését is támogassák.”

Olvass még a témában