A Posta és a webshopok – mi lesz kötelező a webáruházak számára 2024. március 28-tól?

Postai szállítás webshopoknak

Ha webáruházat üzemeltetsz, biztosan hallottál már az új szabályozásról, ami rád is plusz feladatokat ró. Március 28-tól kötelező lesz biztosítani a lehetőséget, hogy a vevőid a postai kézbesítést is választhassák szállítási módként –  persze csak a postai szolgáltatásból ki nem zárt termékek esetén. Mivel sok félrevezető információt találhatsz az interneten, úgy gondoltuk, ideje összefoglalni a tényeket a témában, hogy pontosan tudd, mire kell felkészülnöd valójában. 

Nézzük először magát a rendeletet!

A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet 2024. március 28-tól az következő rendelkezéssel bővül:

„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

A fenti módosítás új kötelezettséget jelent a legtöbb webáruház számára. Annak érdekében, hogy megállapíthasd, hogy a te webáruházadra vonatkozik-e a kötelezettség, az alábbi értelmezést nyújtjuk az új rendelkezésről:

1. Milyen minőségben eljáró vásárló vonatkozásában kell biztosítani a postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét?

Kizárólag a webáruházban vásároló, fogyasztónak minősülő vásárló esetében.

Azon webáruházakat, amelyek kizárták a vásárlóik közül a fogyasztókat (tehát csak gazdasági tevékenységük körében vásároló cégeknek, vállalkozásoknak értékesítenek), nem érinti az új kötelezettség.

2. Milyen termékek vonatkozásában kell biztosítani a postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét?

Olyan termékek esetében, melyek vonatkozásában ezt az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi. A hivatkozott ÁSZF és a kizárt termékek függeléke itt érhető el: POSTAI SZOLGÁLTATÁSOK ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEI

Az olyan webáruházakat, amelyek csak a postai ÁSZF-ből kizárt terméket forgalmaznak, nem érinti a kötelezettség.

Érinti a webshopodat a változás? Akkor olvass tovább!

Ha ezek alapján téged nem érint az új szabályozás, nem is kell tovább olvasnod. Amennyiben a fentiek alapján vonatkozik a webáruházadra az új kötelezettség, tegyük fel és válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket is:

1. Egyetemes postai szolgáltatást milyen szolgáltató(k) végez(nek)?

Egyetemes postai szolgáltatást Magyarországon egyetlen szolgáltató, a Magyar Posta Zrt. végez. A kötelezettség a Magyar Posta Zrt. szolgáltatásának igénybevételéről szól.

2. Kizárólagosan kell-e biztosítani a Posta szolgáltatását más alternatívákkal szemben?

Nem, azt helyettesítő szolgáltatás igénybevételének lehetőségét is biztosíthatja a webáruház, a fogyasztó szabad választási lehetőségének biztosítása mellett.

3. Milyen módosításokat kell végrehajtani a webshop felületén?

A szállítási módoknál elérhetővé kell tenni a postai kézbesítést is a Posta által ki nem zárt termékek vonatkozásában, erről a megrendelés folyamatában világosan és közérthetően tájékoztatni kell a fogyasztót.

4. Kell-e folyamatos együttműködésről szóló szerződést kötni a Postával?

Az új rendelkezés szövegéből ez nem következik. A postai szolgáltatás alkalmi feladással is igénybe vehető.

Az új rendelkezés bár viszonylag szűkszavú, a fentiek véleményünk szerint egyértelműen következnek belőle. A gyakorlatban számos további kérdés merülhet fel még az új kötelezettség kapcsán, melyek nem mindegyikére tudott választ adni ez a cikk. Erre tekintettel, ha később újabb információk látnak napvilágot, akkor azokról, illetve ügyfeleink útján szerzett tapasztalatokról újra beszámolunk. Ha addig is segítségre lenne szükséged, állunk rendelkezésedre ebben a témában is!

FRISSÍTÉS – 2024. 03. 14.

Számos információ és vélemény látott napvilágot a fentiek első megjelenése óta, sajnos azonban tényként értékelhető újdonság alig van. A korábbiakhoz érdemben hozzátenni a következőket tudjuk:

  1. Még mindig nem látjuk azt a jogi kötelezettséget, miszerint az online kereskedőknek a Posta szolgáltatását ugyanazon az áron kellene kínálni, amit a Posta feléjük számol fel.
  2. Ha valaki olyan tartalmú szerződést köt a Postával, amiben ezt szerződéses kötelezettségként vállalja, akkor ilyen vállalt kötelezettségként ez jelentkezhet. A Posta ÁSZF-ében egyelőre nem találtunk erre kötelező rendelkezést – ez persze változhat.
  3. A leggyakrabban megfogalmazott probléma, hogy a szükséges mennyiségű csomagszám hiányában a kereskedőnek kell eljuttatni a postára a csomagokat, ami egyrészt az ehhez szükséges munkaidő formájában, másrészt az odaszállítás kapcsán közvetlenül jelentkező plusz költségeket jelent. Megoldásként a Posta szolgáltatásával kapcsolatos, az online kereskedőnél jelentkező plusz terhek valós költségének felszámolását javasolhatjuk, a postai szállítás indokolatlan túlárazása helyett (utóbbi gyakran elhangzó ötlet volt, de a gazdasági verseny tisztaságára és a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó szabályok miatt jogsértő lehet).
  4. A Posta közzétett további információkat is a témában itt: Magyar Posta Zrt. – Webáruházi jogszabály – Kormányrendeletnek való megfelelés, aminek ide vonatkozó része szerint: „A csomagszállítási díjakhoz indokolatlan felárat hozzákapcsolni megtévesztő lehet, mert az a webáruház vásárlóinak az érdekeit sérti. Természetesen a kiszállításnak a Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevői is lehetnek (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.). Ezek a költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.”

Az indokolatlan felár alkalmazása tehát általunk sem javasolt, azonban a valós kapcsolódó költségek felszámítása lehetséges. Ezzel kapcsolatban az, hogy ezeket külön tételként kell megjeleníteni, jogi érvekkel alátámasztható igény a Posta részéről (szintén a gazdasági verseny tisztaságára és a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó szabályok miatt).

Záró megjegyzés: Ez a cikk segítséget kíván nyújtani, és nem tárgya annak elemzése, hogy a szóban forgó jogszabály-módosítás mennyire összeegyeztethető a gazdasági verseny tisztaságával.

ADATJOGÁSZWEBSHOPJOGÁSZ, ADATBIZTONSÁGI ÉS ADATVÉDELMI SZAKJOGÁSZ

Sziráczki István adatvédelmi joggal és online kereskedők és szolgáltatók jogszerű működésének támogatásával foglalkozik.

Olvass még a témában

Kifli.hu titok
E-kereskedelem
Négyesi Áron

A Kifli (Rohlik) titok

A Kifli.hu Magyarországon 2019-ben jelent meg, 2022-ben pedig már vezette is a magyar