Találkozhattál te is reménytelennek tűnő helyzettel a vállalkozásod építése, fejlesztése során. Talán nem vagyunk messze az igazságtól, ha arra tippelünk: egy másik vállalkozó segített továbblendülni a holtponton. Vagy azért, mert ezzel bíztad meg, vagy azért, mert egy másik területről “átlátott” a problémádra, vagy mert járt már hasonló cipőben, mint most te. Tanácsot kérni, és elfogadni mindenesetre nagyon nehéz (tud lenni), ezért összegyűjtöttük a vállalkozótól vállalkozóig érő tudással kapcsolatos legfontosabb szempontokat.
Nem láttuk a fától az erdőt
Amikor kitaláltuk az alapítótársaimmal, hogy WPViking néven szerencsét próbálunk nemzetközi piacokon is, elkezdtük magunkat kitalálni. Készült a “világmegváltó kurzus”, gondoltuk majd szakfordítóval lefordítjuk, a rendszereket elkészítjük angolul, pillanatok kérdése, nem probléma. Adózási szempontból is minden király lesz, gondoltuk, létre is hoztuk a floridai céget tulajdonképpen minden készen állt. De egy ponton, két és fél évvel később rájöttünk, mire egyébként sok milliót költöttünk a folyamatra, hogy nem is olyan egyszerű ez a történt.
Korábbi webes cégeinken keresztül több pénzügyi tanácsadóval is kapcsolatba kerültünk, külföldi tapasztalattal rendelkezőkkel is, gyűjtöttük az információt mindenhonnan. De miközben vártuk a csodát, kiderült, hogy megfelelő mennyiségű látogatót háromszor akkora marketingbüdzséből tudunk elérni, mint amit elképzeltünk. Valójában semmi nem úgy volt, mint ahogy kitaláltuk: az üzleti modell, amit elképzeltünk, egyáltalán nem volt életképes.
Végül “véletlenül” a PARK egyik szakértője, Kristó Zoltán volt az, aki észhez térített minket (egy másik projekt kapcsán). Egyszerűen levezette nekünk, hogy mennyit kéne termelnie a külföldi cégnek ahhoz, hogy megérje fenntartani. Passziváltattuk hát a floridai “fiókvállalatot”, és az itthoni ügyfeleinkre és cégeinkre fókuszálunk, hiszen a számok azt mutatják: bőven ráérünk még nemzetközi piacra fejleszteni.
Amikor mi mutatjuk meg másoknak az “erdőt”
Ugyanez történik ellenkező esetben, ha leendő ügyfeleink keresnek fel minket, de még nem beszélünk egy nyelvet. Nekünk fontos, hogy értse az alapokat (például, hogy mit jelent a reszponzív kifejezés), mert különben nem fogunk tudni együtt dolgozni. Innentől a mi feladatunk, hogy megértsük a vállalkozását, és meglássuk a sajátosságait.
Például egy szövegíró nem biztos, hogy flottul tud automaitkus ajánlatot adni, webesként ebben fogjuk őt támogatni. Vagy ha az ügyfélnek küldött leveled a spambe érkezik, javasolni fogjuk, hogy fizess elő a 9 eurós Google Workspace-re, amivel minden gondod megoldódik. Ez a fajta tanácsadás simán “befér” a weboldal készítése mellé, de a kiegészítő tanácsaink által az átadott weboldal is jobban fog szerepelni később.
Hogyan építsük be a kapott tudást?
Komoly nehézség időnként valóban meghallani, amit a szakértő javasol. Főleg akkor, ha ez ellenkezik korábbi elgondolásainkkal, hatalmas nyitottságra lehet ehhez szükség. De ha megkeresel, és azért fizetsz, hogy szakemberként segítsek, nyitottnak kell lenned a javaslataimra, különben ugyanoda lyukadunk ki, ahol korábban voltál. Ha az érvekkel, adatokkal alátámasztott szakértelmünket nem tudja elfogadni az ügyfél, és ragaszkodik korábbi álláspontjához, akkor alvállalkozóként mi sem tudunk mit tenni.
Például amikor egy aránylag nagy vállalkozásban egyetlen központi e-mail-cím működik, amit a vezető olvas és továbbítgat a munkatársainak, sehol semminek nem lesz valódi gazdája. Nincs benne rendszer, logika, de ezt javaslataink mentén egy egyszerű címkézéssel, egy megfelelő automatizmussal helyre lehet tenni. Itt jövünk a képbe mi, akik a megfelelő logikai felépítést megpróbáljuk kialakítani. Megtörtént eset, hogy kitöltött brief és megrendelt weboldal után ügyfelünk Gimp-ben elkezdte megtervezni a logóját, és egy aránylag elfogadható, ‘90-es évekbeli grafikát el is küldött nekünk, hogy ez legyen a logója. Meggyőztük róla, hogy ez kevéssé illik egy mai design-ba, mert távolról sem korszerű, majd újabb fél óra múlva elküldte ugyanazt az ábrát, picit átalakítva. Ugyanúgy ronda volt a logó, de még mindig nem voltunk közös állásponton. Végső érvünk úgy szólt, hogy ha 21. századi weboldalt szeretne, de nem fogad el tőlünk tanácsot ehhez, és így szeretné használni, akkor a weboldalt is magának kell összeraknia. Azóta bízik bennünk, és a kész megoldást látva nagyon örült, hogy nem “engedtük át” az ő verzióját.
Honnan indul a közös nézőpontok megtalálása?
Nálunk egy részletes, hosszú brief, és egy kick-off megbeszélés minden munka eleje. Weboldal szempontjából ugyanis sokszor kiderült, hogy még bőven nem használta ki a meglévő erőforrásait, hogy a webre irányítson minden érdeklődőt, ezekre a hiányosságokra a briefben rá tudunk kérdezni. Sok esetben űrlapok, ajánlatkérések, automatizmusok hiányoznak, kimaradt funkciók (pl. karrierlehetőség) gyengítik a teljesítményt, de a közös munka alapján mindez kiküszöbölhető. Helikopter nézőpontból, felülről rátekintve a jelenlegi helyzetre, és persze megismerve egymást, a problémák őszinte megosztása alapján látjuk majd, hogy valójában mit orvosol majd a készülő website.
Hogyan válasszunk tehát együttműködő partnert, mindezek ismeretében?
Az induló sztorink, a floridai cégünk passziváltatásának slusszpoénja, hogy a problémánkat helikopter-nézőpontból megoldó szakember cégével azóta is együtt dolgozunk, oda-vissza. Tudom, hogy ők miben jók, abban fordulok hozzájuk, és viszont. Ugyanilyen gyümölcsöző együttműködést alakítottunk ki egy marketinges csapattal, aki azóta több vállalkozásunknak kezeli a marketingjét és nagyon jó barátok is lettünk.
Megbízóként kell annyira edukáltnak lenned, hogy amiben szakmai segítséget kérsz, ahhoz alapszinten érts (ld. ha reszponzív weboldalról beszélgetsz velünk, szerencsés értened, mit jelent a szó), különben sokkal könnyebben félrevezetnek. Saját külföldi terjeszkedésünk kapcsán mi is elkezdtünk kutatni, szakember-ismerősöktől kérdezni ezt-azt, és nem úgy mentem oda az első beszélgetésre, hogy semmit nem tudtam.
Bár szakemberrel van dolgunk, de egy alapszintű bizalom mindenképp szükséges, hiszen oda-vissza kockázatot vállalunk. Érdemes alaposan megnézni referenciamunkákat, esettanulmányokat, korábbi partnereket. Minden témában kicsit más a fontos, de szolgáltatások esetén biztos, hogy elsők között szerepel a hiteles ajánlások megléte. Ha adott tanácsadótól releváns válaszokat kapok, bullshit nélkül, ha számomra hiteles, olvasom a cikkeit, és azok értékes infót nyújtanak, sokkal valószínűbb, hogy megkeresem egy ajánlatkéréssel.
Végeredmény: mitől lesz jó?
Sok ügyfelünktől kapunk olyan visszajelzést, hogy a teljes vállalkozásra jó hatást tett a velünk való közös munka. Egy call center például konkrétan napokat spórol havi szinten azzal, hogy ajánlatkérő űrlapokat építettünk az oldalába. Praktikusabban tudja beosztani az idejét, többet tud foglalkozni más feladataival, időt spóroltunk számára, ráadásul sokkal több pozitív visszajelzést kap a látogatóitól. Emellett ha figyeli (és figyeli!) az új weboldala statisztikáit, látja a szignifikáns javulást. Sokan egyenesen imádják a kész weboldalukat, oda iránytanak minden forgalmat, és win-win-win helyzetben találjuk magunkat. A vállalkozó, az ő látogatói, és a webes (főleg, ha olyan site-ot adott át, amit aztán a megrendelő maga tud szerkeszteni), elégedett lesz az elvégzett munkával.
Ehhez annyi kell, hogy együtt okosan mérjük fel, melyek azok a területek, belső folyamatok, amik a webes folyamatokból indulnak ki. Ilyen például (főleg Magyarországon) egyértelműen a számlázás, ezért gyakran maga a Számlázz.hu köré építjük a többi funkciót, vagy ilyenek még a digitális automatizációk, korszerű rendszerek bevezetése. Mire az ügyfeleink ezt a fajta tanácsadást megkapják tőlünk, addigra többszáz olyan projekten vagyunk túl, melyeknek mindegyikében utánanéztünk az optimális megoldásoknak. A számunkra hiteles szakemberek más témákban ugyanígy jártak el, mire elkezdünk együtt dolgozni.
Tanulság? Mi sem érthetünk mindenhez, de az automatizációkra épülő weboldalak terén elég profik vagyunk, és amiben mi magunk nem vagyunk ennyire felkészültek, ahhoz másoktól rengeteget tanulunk. Reméljük, hogy te is kaptál fontos szempontokat a munkádhoz, de ha még nem, írj nekünk konkrét kérdést és válaszolunk!