Újragondolt piacok újkori moderneknek

Újkori modernek

Elgondolkodtató, hogy mitől lesz egy vállalkozás modern, hogy mi számít egy vállalkozás modern eszközének. Online adminisztrációs szoftver, elektronikus számlázó, vonalkódolvasós készletkezelés. Ezek modern dolgok? De hogyan lehet valami modern ma, ha már öt évvel ezelőtt sem volt az? Úgy, hogy a megszokott sémákat felváltotta egy gyakorlatias szemlélet: a felhasználási területek számának robbanásszerű növekedése és a nyilvánvaló egyéb hasznos tulajdonságok ellenére még mindig kevesen használják ezeket. Aki használja, az a modern, nem az eszköz.  

Azok a technológiák, amik ma egy vállalkozás eszköztárában modernnek számítanak, tulajdonképpen új felhasználási körrel rendelkező, de már jól ismert eszközök. Kis piaci és történeti kitekintés következik két ilyen megoldás, a vonalkódolvasók és a felhőszoftverek világára.

Köszönik, jól vannak

A vonalkódolvasók és a felhőalapú szolgáltatások piaca dübörög, felhasználási területeik folyamatosan bővülnek, hiszen egyre több vállalkozás dönt a modernizálás mellett. Mindkét piacra nagyon hasonló előrejelzések születtek, a járvány – pontosabban az érintés nélküli technológiákra való igény – hatására egyre erősödnek, mindkét iparág nélkülözhetetlen szereplője a gazdaságnak. Mindkét piac szolgáltatására igaz, hogy kiszámítható, gyorsan megtérülő befektetésnek számítanak, az eszközök kezelése könnyű és logikus, a hibalehetőséget szinte kizárva segítik a vállalkozások napi tevékenységét.


Akadályok persze vannak, a vonalkódolvasót a mikrochip krízis sújtja – a pandémia alatt kialakult alapanyaghiányt csak tetézte az Evergreen teherhajó által okozott szállítási határidők csúszása. A felhőszoftverek igazi (itthoni) térnyerése előtt pedig maguk a kis- és középvállalkozások állnak, akik lassan engedik át magukat a fehér gazdaság, a digitális eszközök okozta kényelmes technológiáknak, és arra sem idejük, sem motivációjuk nincs, hogy megpróbálják átlátni a saját vállalati működésüket. Tisztelet a kivételnek, ők az újkori modernek.

Új szereposztást kaptak 

1974. június 26-án amerikában lecsippantottak egy Wrigleys rágógumit. Ez volt a történelem első, hivatalosan rögzített vonalkód leolvasása. Magyarországon tíz évvel később, forradalmi újításként a Skála áruház vezette be, majd a 90-es évek elején itthon is elterjedtté vált a boltokban. Szerencsére mára nemcsak a kasszások kiváltsága a csippantás, egyre több területen használják, az egészségügyi intézményektől (a betegek és laborminták azonosítására és a gyógyszerek címkézésre) a közigazgatási intézményeken át a logisztikáig és az alkatrészgyártásig, de a kis és közepes vállalkozások leleményességének köszönhetően folyamatosan bővülő tevékenységi körökben találkozhatunk a technológiával. 

Bart Simpson GIF - Find & Share on GIPHY

Az Innonestben például akár saját vonalkódot tudnak generálni az ügyfelek, nemcsak termékre, de szolgáltatásra is egyedi címkét nyomtathatnak. Ezeket könnyen tudják csoportosan is kezelni, árajánlat, számla is kiállítható belőlük. Nemcsak a készletet könnyű így kezelni, de jól jön a szervizeknek, a generálkivitelezőknek, a kreatív ügynökségeknek is. A vállalkozások kéréseit és ötleteit építettük a rendszerbe, ezért valódi piaci igényeket szolgálnak ki a  funkciók. 

Hasznos és megfizethető

A vonalkódolvasók piaca óriási mértékű fejlődésen megy keresztül. Egy friss tanulmány rámutat , hogy az egyre fejlődő szoftveres környezetnek köszönhetően 2021-2028 között közel hét százalékos bővülést ér el a piac. A kilátások kedvezőek, tekintetbe véve, hogy a tanulmány szerint a kiskereskedelmben és a szolgáltatási piacokon is egyre nagyobb rájuk az igény. Használatuk egyszerű, kezelésük könnyű, pontosak, precízek, megfizethetők. 

Vajon a gazdaság igazi mozgatói, a kisvállalkozások is rádöbbenthetőek a modernizáció kézzelfogható előnyeire? A nyilvánvaló globális válasz igen, az itthoni diplomatikus válasz pedig az, hogy idővel minden lehetséges. 

Felhőalapú szolgáltatások

A felhőalapú szolgáltatások (Software as a Service) kkv szektorban való elfogadottságával kapcsolatban ugyanez a kérdés merült fel még 2001-ben. A Software & Information Industry Association (SIIA)  által készített tanulmány a jövőbe látva rámutatott, hogy az internet megjelenése alapvető változásokat hoz a szoftverpiacon: dobozos termékek helyett előfizethető szolgáltatásokká alakulnak. A kérdés az volt, hogy lesz-e ezeknek a rendszereknek keresleti oldala, elfogadják-e a kkv-k is a SaaS szolgáltatásokat, tudnak-e majd bízni a felhőben.

A 2008-as világgazdasági válság egyértelmű választ váltott ki a cégekből: ésszerű költségcsökkentést akartak anélkül, hogy az befolyásolná az üzleti tevékenységük hatékonyságát. A felhőalapú szolgáltatások által nyújtott megoldások kedvezőbb alternatívát jelentettek, mint a telepített szoftverekbe vagy a kiszervezésekbe való befektetések. A SaaS piac ekkor kezdett igazán kibontakozni. A fejlesztések 2010 körül itthon is beindultak, 2017-re már nagy múltú nyomtatott havilapunk, a PCWorld is elhagyta a rá oly jellemző DVD mellékletet, azóta előfizetői már csak egy kódot és belépési url-t kapnak a lapszámok mellé.

A felhőszoftver alapú szolgáltatások előnyei megkérdőjelezhetetlenek. Automatikusan frissülnek, a karbantartást, a hibajavítást és a frissítéseket a gyártók végzik, a felhasználók mindig az alkalmazás azonos és naprakész verzióját használják. Az ügyfelek internetkapcsolattal bárhonnan és bármikor bármilyen eszközről elérik a fiókjukat. A cégek gyorsabban elérhetik a befektetésük megtérülését, mivel a SaaS könnyebben és gyorsabban megvalósítható eszközparkot kínál, mint a telepített szoftverek. Azonnal tudnak reagálni az ügyfelek igényeire, felhasználóbarátak, többségük használatához csak minimálisan, vagy egyáltalán nem szükséges a munkatársak betanítása. 

Nem véletlen, hogy a felhőalapú szoftver mint szolgáltatás továbbra is a legnagyobb piaci szegmens, a tavalyi 104,7 milliárd dolláros piac értékét csak növeli a helyszíni licencszoftverekről való folyamatos váltás, valamint a COVID-19 során megnövekedett integrált szoftverek és eszközök iránti igény.

A vonalkódtechnológia és a felhőalapú szolgáltatások (e-számla, e-erp-k, e-drive-ok, e-közigazgatás) modernné teszik a mai magyar vállalkozásokat, használatukkal egyszerűsíthető, ésszerűsíthető, automatizálható a legtöbb munkafolyamat, átláthatóvá és finomhagolhatóvá válik a céges működés, ami segít versenyképessé válni ezekben a gazdaságilag instabil időkben. 

1666-ban, Francios de Rochefoucauld a következő gondolatot (105-ös) jegyezte fel Maximák című kiadványában: 

“Nem az az okos ember, aki véletlenül akadt rá a jó megoldásra, hanem az, aki tudja, hol találhat rá, majd rá is talál, s aztán fel is használja.” 

INNONEST, ÜGYVEZETŐ

Berta Róbert az Innonest Software Kft. ügyvezetője. “Célunk, hogy a kis- és középvállalatok ügyvitelét segítsük, egyszerűsítsük a szoftverünkkel.”

Olvass még a témában