Korlátok a kisvállakozások digitalizációjával szemben, technikák ezek leküzdésére: tanulmányajánló
Egészen friss kutatásba szaladtunk bele, ami olyan aktuális és releváns, hogy nem bírtuk nem elhozni nektek. 🙂 Ráerősít arra, amit a SMARTBooksnál mi is tapasztalunk a hazai kisvállalkozók körében. Lássuk mit találtak!
2021 júliusában a Xero szoftvercég (lásd az alábbi kiemelést) új kutatásával a kisvállalkozások döntési magatartásával kapcsolatos izgalmas jelenségről lebbentette fel a fátylat. Nevezetesen a kisvállalkozások tulajdonosainak a digitális technológiák alkalmazásával szembeni ellenállását és a mögöttes okokat elemezték egy külső, független viselkedéstudományi szakértő, a Decision Design bevonásával.
A Xero-ról: A 2006-ban alapított új-zélandi cég nemzetkozi viszonylatban az egyik leggyorsabban növekvő SaaS szoftvercég, mely kisvállalkozások számára értékesíti felhőalapú könyvelő szoftverét szerte a világon Vezető piaci pozícióval büszkélkedik az Egyesült Királyságban, Új- Zélandon, Ausztráliában. A Forbestól 2014 és 2015-ben elnyerte a “Most Innovative Growth Company” címet. Felhőalapú könyvelőszoftvere online együttműködést nyújt könyvelőknek és könyvelt vállalkozásoknak, több mint 3 milliós előfizetői táborral rendelkezik 4000+ munkatárs támogatása mellett.
Az indíttatás
A COVID válság rendkívül kiélezett helyzettel állította szembe a kisvállalkozásokat az elmúlt egy-két évben. Sokan sikerrel vették és veszik az akadályokat, találékonyan alkalmazkodnak a technológia segítségével. Mások viszont nem képesek erre, nem találják a fogást a digitalizáció nyújtotta lehetőségeken.
Közismert és elfogadott, hogy a technológiai szélesebb körű alkalmazása a produktivitást növeli – jobb döntéseket eredményez, növeli a profitabilitást és idő megtakarítást eredményez. Mindez fokozottan igaz a COVID-19 válság idején: erős digitális alapokon nyugvó vállalkozások jobban állják a sarat a járványhelyzetben, nem ritka hogy le is körözik versenytársaikat.
Köztudott és nyilvánvaló előnyeik ellenére a digitális eszközök használatától sok cég mégis idegenkedik. Mik volnának ennek a tartózkodásnak a mögöttes magatartási jellemzői, okai? Erre kereste a választ a Xero tanulmány 4200 kisvállalkozó megkérdezésével. Ha már láthatóvá váltak a viselkedési jellegzetességek, természetesen előremutató tanácsokkal is szolgálnak, hogy milyen technikákkal lehet ezeken a rezisztens viselkedési sémákon átlendülni.
A következő régiókat fedte le az elemzés: Ausztrália, Kanada, Új-Zéland, Szingapúr, Egyesült KIrályság, USA. De nekünk is érdekes a tanulmány, hiszen emberi viselkedési reakcióink hasonlóak :-), itt pedig a mélyen gyökerező magatartási gátak kutatása volt a cél.
A tanulmány érdekessége:
- Egy rendkívüli időszakban, az utóbbi 1-2 évében vizsgálja a járványhelyzet miatt fokozottan éles helyzetben lévő kisvállakozások reakcióit új technológiák alkalmazásával kapcsolatban
- A magatartástudomány oldaláról vizsgálódik, és ez egyedülálló – ilyen kutatást még nem végeztek a témában.
- Figyelembe vették a vállalkozás mérete* és az országok szerinti különbségeket is.
*Vállalkozások méret szerinti szegmentációja: egyéni vállalkozók 1 fővel, 1-19 fővel, 20-49 fővel. Tízből nyolc az egyéni vállalkozások köréből kerültek ki.
A kutatás fő felismerései, ajánlásai
Amit bezsebelhetünk főnyereményként a tanulmány elolvasásából:
- Kisvállalkozók három szemléletmódja
- A tizenkét viselkedési korlát és ebből a Top 5
- Ajánlások a technológia alkalmazásával szembeni korlátok leküzdésére
Kukkantsunk bele ezek mindegyikébe egy kicsit!
Kisvállalkozók három szemléletmódja
Új technológia bevezetése kapcsán a kisvállalkozás-tulajdonosok a következő három séma valamelyike szerint gondolkodnak:
- “Elég jól csinálom, amit csinálok, ezért maradok is ennél” – ez a ’járt utat járatlanért el ne hagyd’ tipikus esete.
- “Csak a kockázatot és rövidtávú veszteséget látom” – azaz nem számít a hosszú távon jelentkező nyereség
- “Túl nehéz a választási lehetőségeket összevetni, megérteni és választani közülük.”
Ez a három esszenciális séma pedig egy részletesebb vizsgálódás “párlata”, tizenkét magatartási korlátból eredeztethető, melyekről a kutatók feltételezték, hogy a vállalkozástulajdonosok döntéseit befolyásolják, amikor új technológia alkalmazását mérlegelik.
A tanulmány készítői hangsúlyozzák, hogy ez a tizenkét elem nem csupán vélemények, gondolatok gyűjteménye, hanem mélyről fakadó hiedelmek a technológia és sikeresség összefüggéséről, melyek országtól vagy vállalkozás méretétől függetlenül mélyen beágyazottak a vállalkozástulajdonosok viselkedésébe.
A tizenkét viselkedési korlát:
- a változással szembeni ellenállás
- elsüllyedt költségek – amit már a jelen működési állapot létrehozásába fektettünk
- a “macera faktor” – új technológia bevezetése túl sok kellemetlenséggel jár
- “satisfycing” stratégia (satisfy és suffice, azaz kielégítő és elegendő összevonásából) – ez maga az “elég jó” (good enough) típusú döntés, amikor nem a legjobb, viszont a kevesebb kellemetlenséggel, ráfordítással járó utat választjuk
- a “jelenben történő leragadás” – amikor a jelen fontos feladatai elviszik a fókuszt
- csak a veszteségek meglátása, a nyereségek figyelmen kívül hagyása
- a döntések megbánásának elkerülése
- csak az ismert kockázatokat látjuk – a változás kockázatának kerülése
- a kétség és bizonytalanság kerülése
- a viszonylagos döntés nehézsége – ha nem érted pontosan a lehetőségeidet (különböző technológia-nyújtotta megoldások), nem is tudod őket összevetni és megítélni, hogy mi lesz jó hatással az üzletre
- az információkerülés – a túl sok információ frusztrálttá tesz, inkább elkerüljük a zavaró információtengert
- választási képtelenség – a túl sok opció miatti tehetetlenség
Megnézték, hogy ezek a korlátok mekkora relatív hatással bírnak akkor, ha dönteni szükséges új technológia bevezetéséről, így előállt egy TOP 5-ös lista. Megfigyelték azt is, hogy ezek a mértékek nagyban szórtak a vállalkozás nagysága szerint (ezek megtekinthetők a tanulmányban részletesen, vállalatméret szerint is). Nézzük az összesített eredményt!
Top 5 viselkedési korlát új technológia alkalmazásával szemben
- a változással szembeni ellenállás
- a kétség és bizonytalanság kerülése
- a “jelenben történő leragadás”
- a viszonylagos döntés nehézsége
- az információkerülés
Halogatók kontra alkalmazók tábora
Az elemzések során tisztán elkülöníthető volt két csoport: az alkalmazók (Adopters), akik keresik az új technológia megoldásokat és ezekre költeni is hajlandók, és a halogatók (Delayers) csoportja, akik az új technológiát bevezetők görbéjének végszakaszán kullognak.
Az alkalmazók csoportjának 120%-kal nagyobb a bevétele és 106 %-kal magasabb a produktivitása mint a halogatóknak. Nemzetközi szinten a technológiát alkalmazók a teljes megszondázott vállalkozói sokaságnak az egyötödét teszik ki, míg a halogatók az egyharmadát.
A továbbiakban a kutatók gyakorlatias, egyszerűen és gyorsan bevezethető akciólépéseket igyekeztek megfogalmazni, amikkel tudatosan lehet segíteni az új technológiák bevezetésével szembeni, mélyen gyökerező averziók leküzdését.
Öt akciólépés a technológiával kapcsolatos szemléletváltáshoz
- Kis lépésekben haladj az óriás ugrások helyett. Az apróbb inkrementális változások kisebb, fokozatos költség- és kockázatvállalással járnak, ez segít a bizonytalanságérzés feloszlatásában.
- Figyeld, és oszd meg a versenytársak jó példáit – sikereiket és küzdelmeiket egyaránt. Érdemes kapcsolatba lépni a te működési területeden technológiát bátran és sikeresen alkalmazó más vállalkozásokkal, ami nagy motivációt adhat. Érdemes közösségeket létrehozni velük a tapasztalatok megosztására.
- “Ne maradj le” ösztönzés – számszerűsíteni, konkrétan megfogalmazni a kézzelfogható különbséget a hagyományos, “good enough” és a digitálisan támogatott működés közt. Ez segít megszabadulni a komfortzónában való működés biztonságának illúziójától.
- A technológia alkalmazásának előnyeit mérjük és (kommunikáljuk) úgy, hogy azzal azonosulni tudjon a vállalkozás vezetése, rezonáljon a vállalkozás értékeivel, az általa használt eszközökkel. A technológiában rejlő lehetőségek kézzelfoghatóak és összhangban lévők legyenek a vállalkozás vezetőjének üzleti tapasztalatával.
- Szűkítsd és egyszerűsítsd le a választási lehetőségek körét. Az információ és választási alternatívák özönét egyszerűsítsd le világosan érthető, jól kidolgozott technológia felhasználási tervekre, ami magabiztossá teszi a megvalósítást.
Négy gyors lépés, ami azonnal segít kimozdulni a nem produktív állapotból
- Használj döntési mátrixot – ezzel az eszközzel vizualizálni tudod a lehetséges technológiákat, majd rangsorolhatod őket aszerint, hogy a céljaiddal melyek vannak jobban összhangban (mintát találsz is erre a tanulmányban).
- Végezz Pre-mortem elemzést – ezzel a technikával azokat a kockázatokat tudod felmérni, melyek esetleges kudarcokhoz vezetnek (ennek az eszköznek is gazdag irodalma van, itt egy angolnyelvű példa pre-mortemre).
- Készíts reális, objektív költség-előny elemzést – hangsúllyal a “reális” jelzőn, mivel hajlamosak vagyunk a kelleténél sötétebb színben látni az ismeretlent.
- Szánj egy kis időt arra, hogy másoktól, mások példájából tanulj.
Volna kedved neked is kitölteni a Xero szórakoztatóan megfogalmazott angol nyelvű kérdőívét? Te mennyire vagy óvatos duhaj új digitális technológiák alkalmazásában?
Nekünk szoftverfejlesztőknek azért is olyan érdekes a viselkedéstudományok oldaláról is vizsgálni ezt a kérdést, mert az új technológiák használatát leginkább racionális magyarázatokkal, edukációval próbáljuk terjeszteni. Holott a viselkedéstudományok kimondják, hogy a magatartásunk mögött rejlő motivációk, hajtóerők tipikusan egyáltalán nem racionálisak: sokkal inkább érzelmeink, múltbéli élményeink, percepciók vezérlik. Nem mindegy tehát, milyen eszközökkel, gondolatokkal történik a vállalkozások megszólítása, terelgetése a digitalizáció felé. Ha a viselkedési mintázatot és okokat értjük mind szoftverfejlesztői, mind vállalkozói oldalról – úgy megfelelő eszközök választhatók a kétségek és korlátok kezelésére és jóval eredményesebb a kisvállalkozás átállása a digitális transzformáció oldalára.
Bátran javasoljuk!
A SMARTBooksnál legtöbbet a tanulmányban is emlegetett technológia-alkalmazókkal találkozunk, akik mernek belevágni a digitális átalakulásba. Ugyanakkor sokat hallunk azokról a vállalkozásokról is, akiket a rendszerünket használó digitálisan érett könyvelőink könyvelnek. Bizony még számos esetben mélyen gyökerező vállalkozói ellenállás fékezi fejlett online együttműködésüket . Gyakran felismerjük bennük azokat az aggályokat a technológiával szemben, amiket a fenti esettanulmány feltárt.
Pedig a SMARTBooks használóinál egyértelműen látható az a produktivitás növelő hatás, amit az automatizmusainkkal segített folyamatok eredményeznek. Példaként könyvelőink kétjegyű, masszív számokat emlegetnek, hogy az adatrögzítés 40-90% százalékát is megspórolják, és ez rengeteg időmegtakarítással jár. Ez pedig csak egy oldala az előnyöknek, számos pozitív hozadéka van még a digitalizációnak, de erről szól a PARK legtöbb cikke :-)! Nincsenek kételyeink, bátran javasoljuk vállalkozóknak, könyvelőknek, hogy merjenek magasabb digitális fokozatra váltani. A járvány okozta helyzet pedig kifejezetten ösztönző és jó alkalom lehet erre, mert a digitális megoldások nagyban segítik az alkalmazkodást, a sikeres helytállást az új körülmények között, melyek úgy tűnik, jó ideig velünk maradnak.
Források:
- Behavioural barriers to technology adoption amongst small businesses – and how to overcome them – XERO study 2021 (pdf)
- Cikk: Rachel Powell, Advisors, 2021 Nov.: One step: Uncovering the mindsets and behaviours holding back small businesses