Pénzügyekből hármas fölé

Ha lenne szobra az early adopternek, akkor ahhoz biztosan nem én ülnék – vagy állnék – modellt. Pedig amikor a 2000-es évek elején, egy nagyon mikro vállalkozás tulajdonosaként megvásároltam első számlázószofveremet, úgy érezhettem, digitalizáltságban messze a hasonszőrű vállalkozók előtt járok. Mindezt annak ellenére, hogy motivációm nem a könnyű versenyelőny megszerzése volt, csupán szerettem volna végleg elköszönni a rosszul perforált számlatömbökből kiszakított, olvashatatlanul, kézzel írt számláktól. Persze, a digitális kánaán továbbra sem jött el, a számlákat nyomtatni és postázni kellett és a könyvelő is genothermben várta a havi pakkot.

Azóta eltelt majdnem két évtized, a világ sokat változott. Az az időszak is elmúlt, amikor már elektronikus formában, alufóliába csomagolt floppy lemezen vittem az áfabevallás alapanyagát a könyvelőnek, a (még nem okos) mobilomat szigorúan távol tartva a filléres, ámde mágnesességre érzékeny, ugyanakkor értékes információkat tartalmazó adathordozótól. A (pénzügyi) digitális kánaán is közelebb került hozzánk, itt toporgunk a kapuja előtt – és úgy tűnik, valamiért mégsem merünk teljesen belépni rajta, csak az egyik lábunkat tesszük be a résbe, nehogy bezáruljon előttünk az ígéret földjének bejárata.

Közepesen érett

Legalábbis valami hasonló kép jutott az eszembe a Digiméter 2020-as kutatásának pénzügyi részéről szóló jelentését olvasva. A kutatás digitális pénzügyek alindexének 100-as skáláján a hazai kkv-k a csalóka 61 pontot érték el. Középszintű érettségin ez éppen a négyes érdemjegyet jelentené, egy helyesírási hiba, egy elszámolt eredmény és máris csak egy hármas díszelegne a bizonyítványban. Legyünk jóindulatúak, hármas fölé.

Számlázás kapcsán megajánlható az ötös is – kezeljük azt a 78%-os eredményt nagyvonalúan –, de ezen nincs is mit csodálkozni: bár a félelemkeltés nem a legjobb pedagógiai módszer, mégis úgy tűnik, a NAV segítségével sikerült a hazai vállalkozásokat rávenni arra, hogy végleg elköszönjenek az indigós számlatömbök korszakától. Persze ehhez a konverzióhoz kellettek a megfelelő eszközök is, és a Számlázz.hu-nak hála manapság a számlázás már nem nehezebb, mint a bináris számrendszer két darab számjegyét megjegyezni.

Bankolás terén még jobb a helyzet: tízből kilenc vállalkozás vesz igénybe valamilyen netbanki szolgáltatást, ami nyilván a bankok évtizedes fejlesztésének is köszönhető, illetve annak a pszichológiai hatásnak, hogy ha valaminek a pozitív hatása sokkal nagyobb, mint amennyi erőfeszítést igényel, akkor az a szolgáltatás eleve sikerre van ítélve. Hiszen mennyivel egyszerűbb az íróasztal mellől elutalni a havi áfát, mint egy bankfiókba elvándorolva, űrlapokat töltögetve intézni a pénzmozgást. Na jó, azért a kétfaktoros azonosítás némileg nehezíti ezt a folyamatot, de – a jól ismert mondást kiforgatva – mindez értünk van és nem ellenünk.

“Kaphatnák inkább négyest?!”

Más a helyzet a könyvelés, számvitel terén. Maradva az iskolás példánál, az erre a területre adott érdemjegy éppen csak görbül (pénzügyi szoftvert a kkv-k 39%-a, míg könyvelési alkalmazást csupán 32%-uk használ). Viszont itt a legnagyobb eltérés a kkv-k között: ha csak a pénzügyi, számviteli szoftvereket nézzük, akkor azt látjuk, a nagyobb (50-249 főt alkalmazó) cégek 78%-ával szemben az 5-9 fős vállalkozások 28%-a áll. Azaz az osztály egyik részénél erősen rezeg a léc, míg a másik fele majdnem ötösre végzett.

Álnaív hozzáállás lenne rácsodálkozni erre az eredményre, olyan, mint amikor egy osztálytársam az alábbi szavakkal kérlelte a nyelvtan tanárnőt a jobb jegy megadására: “Tanárnő, nem kaphatnák (sic!) inkább négyest?!” Nyilvánvalóak az előnyei egy pénzügyi szoftver használatának és szinte fillérekért elérhetők kisvállalkozások számára fejlesztett megoldások, mégis ez az a tevékenység, amit a kkv-k – főleg a kisebb létszámú vállalkozások – szívesen kiszerveznek. Így változás csak akkor várható, ha az igény a megbízotti oldalról, jelesül a könyvelők felől is jelentkezik. Az ő digitalizálódásuk kulcsfontosságú driver lehet.

Az ígéret földje

Gyakorló szülőként és egy gyakorló pedagógus házastársaként tudva elmondhatom, a tanulásban is vannak alacsonyan lógó gyümölcsök. A digitalizációra pedig egyfajta tanulási folyamatként is tekinthetünk: nem az eszköz a lényeg, sokkal inkább az, amit a használat során elsajátítunk. A pénzügyi digitális kánaán pedig tele van gyümölcsökkel, elég csak bekukkantani a Számlázz.hu PARK kapuján, majd beljebb fáradva leszakítani párat.   

SMARTCOMMERCE CONSULTING, ÜGYVEZETŐ, TANÁCSADÓ

Kovaliczky Tamás senior tanácsadó, sok sikeres vállalat digitális jelenlétéért, valamint vállalkozások digitalizációs igényeinek felméréséért felelt az utóbbi években.

Olvass még a témában