Varázsolj az adatokkal! – 2. rész: milyen adatokat használjunk

Milyen adatokat használjunk

Mostanában rengeteg szó esik az adatvezérelt működésről, de kevesebb arról, ez miből áll – nemhogy arról, hogy hogyan valósítsuk meg. Pedig akár néhány Excel-táblával is működik a dolog – esetenként még nagyobb cégeknél is. Az világos, hogy adatvezérelt működés nem létezhet adat nélkül. De milyen adatok kellenek ehhez? És honnan vedd ezeket? A minisorozat első részében megmutattuk, mit is jelent az adatvezérelt működés, most pedig azt, hogy milyen adatokkal lehet adatvezérelt a működés.

Mikor számít egy adat jó minőségűnek?

1. A valóságot tükrözi

Erről már írtunk a minisorozat első részében. A valóságot akkor tükrözi egy adat: 

  • ha releváns (a mi működésünkről, a mi környezetünkről szól), 
  • nem áll egyedül (azaz összefüggésekben, tehát több más adat kontextusában jelenik meg). 

2. A céljaink szerinti adatokat gyűjtjük

Ez már szűrési szempont. Azokat az adatokat érdemes figyelembe vennünk, amelyek egy-egy célunk, részcélunk megvalósításával, a megvalósítás állapotával, annak feltételeivel vannak összefüggésben. 

3. Megfelelő részletességű, mélységű 

Ha pl. azt szeretnénk tudni, hogy a versenytársakhoz képest hol helyezkedünk el a piacon, akkor nem elegendő csak a saját piaci részesedésünk mértékét kimutatni, vagy az iparági átlagértékeket vizsgálni. Hasznos lenne az összehasonlítás (kontextus, ugye), hogy a jelentősebb, figyelemre érdemes konkurensek hogy állnak ezen a téren, melyikük fejlődése milyen trendet mutat, várható-e új, esetleg diszruptív versenytárs belépése a piacra. (Erre általában a benchmarkingot szokás alkalmazni.)

Honnan vedd a megfelelő minőségű adatot? 

Sokféle adatforrás létezik – attól függően, milyen helyzetet, jelenséget szeretnék adatolni. Máshonnan vesszük az adatokat a marketingünk teljesítményének méréséhez, máshonnan, ha a szabadon felhasználható pénzeszközeink mennyiségére vagyunk kíváncsiak, és megint máshonnan, ha külföldi piacra lépés előtt piacot akarunk kutatni. A konkrét külső és belső adatforrásokról itt olvashatsz részletesen.

Hogyan biztosíthatod ezeket az adatokat? 

Az alapelvek egyszerűek – a kiépítés azonban némi munkába kerül. Viszont nagyon megéri, amikor döntési helyzetbe kerülünk. (Mivel ez napjában legalább ötvenszer előfordul, busásan megtérül a munka.)

1. Fogjuk meg az adatot akkor, mikor keletkezik, azaz rögzítsünk!

A saját cégünkben a saját adataink esetében ez nagy igazság. Minden adat, amit nem a keletkezése idejében rögzítünk, elveszik, de legalábbis nem lesz pontos. Egyszerűen azért, mert az emberi emlékezet a gépi rögzítéshez képest sokkal megbízhatatlanabb. 

A külső adatokat mindig valaki más rögzíti – nekünk ez nagy előny. A mi munkánk ilyenkor elsősorban a felkutatás – ezek után jöhet a többi (szűrés, csoportosítás, elemzés, következtetés, döntés). 

2. Teremtsük meg ennek feltételeit!

Ez ijesztően hangzik, mert a legtöbben valami nagy dologra gondolnak, pedig igazából csak átgondolásra van szükség (aztán persze ennek megfelelően eljárni): 

  • kell egy rendszer, amiben a rögzítést elvégezhetjük – pl. CRM- vagy vállalatirányítási szoftver), az információszükségletnek, döntési szintnek és a céloknak megfelelően felépített Excel-tábla, de akár egy kockás füzet is, ha megfelel ugyanazoknak a kritériumoknak, mint az Excel-tábla. 
  • folyamat – kidolgozva, tehát dokumentálva, hogy
    • mit kell tenni pontosan,
    • az kinek a dolga (munkakörhöz, nem személyhez rendelve), 
    • mikor kell ennek megtörténnie (a folyamat mely pontján, melyik lépés előtt és melyik lépés után),
    • hogyan kell ezt az adott munkakört ellátó kollégának csinálnia.
    • melyik adatot kell hová rögzítenie. 
    • milyen inputot igényel az adaton túl az adott lépés (ha van ilyen).
    • milyen outputnak kell lennie az adott lépés végeredményének.

“Idősebbek is elkezdhetik!” 

A megboldogult TV-torna szlogenjére már kevesen emlékezhetnek, de találó: nem kell félni az adatolástól! Kell egy kis gyakorlat hozzá, de bármilyen tapasztalattal elkezdhető. Ehhez adunk is segítséget: több, előre elkészített, jól felépített, azonnal cégre szabható és alkalmazható eszközt készítettünk, amelyeket elérhetsz a Karson BYT Tudástárban. Ez a legegyszerűbb első lépés az adatok megfogásához, és az adatvezérelt működés megalapozásához. Ráadásul még segítséget is kapsz majd a használathoz (rengeteg példával, magyarázatokkal).

KARSON CONSULTING,  MIKROVÁLLALKOZÁSI ÜZLETÁGVEZETŐ

Himer Csilla pénzügyi tanácsadó, üzletágvezető. “Fura allűrjei vannak, mint például a számsorok és számoszlopok közötti kutatás, majd elveszés.” Kiemelt szakértője a PARK #pénzügy területének.

Olvass még a témában