Miért és hogyan érdemes képezni a kollégákat? – Válaszok a 4 legégetőbb kérdésre

Munkahelyi képzés

Szép számmal akadnak már olyan vállalkozások, melyek felismerték, hogy mennyire fontos a munkavállalóik képzése. A tanulás ugyanis nemcsak az alkalmazottak szakértelmére van pozitív hatással, hanem a hangulatukra is, ami visszahat a vállalkozás sikerességére is. Az alkalmazottak rendszeres képzése javíthatja a vállalkozás általános hatékonyságát, és egy közös (digitális) tudásbázis az alkalmazottak közötti munkaterhelést is kiegyenlítheti. Négy alapkérdést – és választ – hoztunk a céges belső képzésekkel kapcsolatban, amelyekre nálatok is egyre nagyobb szükség lehet!

Mit jelent a munkavállalók képzése?

A munkavállalók képzése azt jelenti, hogy a vállalkozás támogatja az alkalmazottakat a képességeik és a készségeik fejlesztésében, hogy tevékenységük hatékonyabbá váljon. A képzés számos eszközzel megvalósítható, például 

  • e-learning, 
  • személyes tantermi foglalkozások, 
  • személyes coaching, 
  • csoportos workshopok 
  • vagy akár ezek kombinált formái.

Miért van szükség a munkavállalók képzésére?

“Aki úgy gondolja, hogy a tanulás drága, próbálja ki, milyen a tudatlanság.” Legalábbis Benjamin Franklin így gondolta, és elég sok példát láttam már rá, hogy mennyire igaza volt. A legtöbb vállalkozás nem alkalmazna alulképzett munkavállalót, mégis sokan vonakodnak attól, hogy befektessenek a meglévő kollégák folyamatos képzésébe. 

Mivel a munkahelyi technológiák és folyamatok megállás nélkül fejlődnek, a hatékony képzési programok hiánya az egykor jól képzettnek számító munkavállalók lemaradását is okozhatja. A vállalatok képzésre fordított költségvetése világszerte növekvő tendenciát mutat, és ahogy a technológiai fejlődés üteme tovább gyorsul, ez várhatóan csak fokozódni fog.

Miért érdemes egy vállalkozásnak oktatásra fordítania az erőforrásait?

1. Könnyebb megtartani a munkavállalókat

Az új alkalmazottak keresése és felvétele sok erőforrást igényel, és sok munkavállaló a gyenge képzési lehetőségek, a perspektívák hiánya miatt hagyja el a pozícióját az első éven belül. Ha egy vállalkozás magasszintű képzést biztosít, alkalmazottai lelkesebbek, elkötelezettebbek és lojálisabbak lesznek. 

2. A képzett alkalmazottak jobb munkát végeznek

Az alkalmazottak képzése révén drasztikusan javítható a kollégák teljesítménye, a képzettebb munkavállalók gyorsabban és jobb minőségben tudják ellátni feladataikat.

3. A képzésnek már nem kell drágának lennie

A modern e-learning rendszerekkel és tananyagfejlesztő eszközökkel a vállalkozások minőségi, egyedi e-learninget és online támogató segédanyagokat hozhatnak létre akár házon belüli témaszakértőik segítségével. Az e-learning jól működő módja annak, hogy minimális költséggel vezessék be a tanulást a szervezetbe.

Milyen oktatási célokat érdemes egy vállalkozásnak kitűznie?

A szervezeti oktatásnak sok célja lehet. Az új készségek kialakítása, a régiek fejlesztése, a tapasztalatlanabb alkalmazottak felzárkóztatása vagy a fontos szervezeti információk átadása például jó okok lehetnek egy formalizált képzés indítására vagy akár egy összetett képzési program kialakítására. Az alábbiakban bemutatok néhány jellemző példát olyan képzési célokra, amikkel a leggyakrabban találkozom a vállalkozásoknál.  

1. Saját folyamatok betanítása

Ha egy vállalkozás például ajtókat forgalmaz, az értékesítő kollégáknak nagy és mély tudással érdemes rendelkeznie az ajtók tulajdonságairól. Ez rengeteg száraz és elsőre unalmasnak tűnő információ betanulását jelenti, ami azonban egy okosan kidolgozott, tesztekkel, kvízekkel megtüzdelt, Ajtóföldén játszódó e-learning tanfolyammal jóval könnyedebbé és megjegyezhetőbbé tehető. 

Hiába minőségiek az ajtók, ha nincs, aki jól el tudja mondani, hogy mitől azok. Ha ez a tudás tanfolyamok keretében és nem szervezetlen formában kerül az eladók fejébe, az olyan magabiztosságot ad nekik, ami a vásárlókra is jó benyomást tesz. Ráadásul ha mindez e-learninggel vagy kevert (blended learning) formában történik, akkor egy-egy a gyakorlatban épp szükséges információ bármikor kinézhető, az anyag könnyen átismételhető és a változásokat is sokkal könnyebb eljuttatni a kollégákhoz.    

2. Compliance (megfelelőségi, kötelező) képzések 

A vállalkozások a compliance képzéseken tájékoztatják alkalmazottaikat a szerepükre vagy az iparágra vonatkozó törvényekről és előírásokról. Néhány alappélda:

  • munka- és tűzvédelmi képzés
  • képzés a munkavállalói jogokról
  • környezetvédelmi képzés, energiahatékonysági képzés
  • az etikai kódex bemutatása
  • sokszínűségi képzés

Ezeket sokan kötelező rossznak gondolják, pedig az információ átadásának módja sokat lendíthet a vállalkozás belső és külső megítélésén, az általános hangulaton és azon is, hogy komolyan veszik-e a kollégák az anyagot.

3. Onboarding 

Ez a képzés gyakorlatilag minden vállalkozásnál elkerülhetetlen. Az új belépőket vagy a pozíciót váltókat ugyanis muszáj megtanítani arra, hogy mi a teendőjük és hogy milyen folyamatok zajlanak a szervezetben. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy ezt jól kitalálják és megszervezik vagy a feladatot ráerőszakolják egy kollégára, aki majd rögtönöz valamit, aztán majd csak lesz valahogy.

A szervezetlen vagy rosszul kitalált onboarding konfliktusokhoz vezet. Az ezzel megbízott kollégák sokszor úgy érzik, elvonja őket a munkájuktól, és többnyire nagyon unják, hogy mindig ugyanazt kell elmondaniuk. Ráadásul az új alkalmazottak sokszor napokig vagy akár hetekig nem jutnak hozzá a munkájukhoz szükséges alapvető információkhoz, mert be kell várniuk a következő érkezőt, hogy együtt taníthassák be őket. Ez nagyon rosszat tesz a vállalkozásról kialakuló első benyomásnak és gyakran vezet korai felmondásokhoz, ami persze csak újabb onboarding folyamatokat generál. 

4. Soft skillek fejlesztése (készségfejlesztés)

Sok helyen a soft skillek fejlesztését se veszik elég komolyan, pedig oktatásuk gyakorlatilag elengedhetetlen egy korszerű munkahelyen. Sokkal könnyebb egy olyan csapatban dolgozni, ahol mindenkinek van elképzelése arról, hogyan kezelje a konfliktusokat vagy üljön le tárgyalni. A soft skillek e-learninges oktatásával alacsonyabb költséggel és jól követhető módon fejleszthetőek a munkatársak kommunikációs, problémamegoldó vagy csapatmunka készségei. A kollégák egy adott helyzetre több megoldási lehetőséget is kipróbálhatnak, ami javítja a kritikus gondolkodást és elősegíti a jól működő módszerek megjegyzését. 

5. IT képzések

Annak ellenére, hogy digitális eszközöket ma már mindenki használ, rengeteg munkahelyen dolgoznak olyan kollégák, akik nagyon keveset tudnak az eszközök, szoftverek, különböző webes alkalmazások teljes értékű, felelős és biztonságos használatáról. Ez sokszor bizonytalanságot szül, mert nem mernek róla kérdezni, ami nemcsak a munka eredményességét ronthatja, hanem informatikai katasztrófákhoz is vezethet (például ügyféladatok kiszivárgása). 

Sok vállalkozásnál nagyon fontos lehet tehát ezen a téren mind általánosan mind szoftverspecifikusan e-learning kurzusokkal vagy akár szoftverszimulációkkal segíteni a munkatársakat abban, hogy jól tudják kezelni az IT eszközöket (legyen szó akár csak közösségi médiáról vagy e-mailezésről).

Összeségében elmondható, hogy egy képzési program kialakítása rendkívül fontos a vállalkozások hatékonysága és sikeressége szempontjából. Azonban sokszor a szándék nem elég: a tudásanyag alapos átgondolására és a sokféle lehetőség ismeretében kialakított tervekre van szükség. A tervezésben fontosabb a tanulás módszertana mint az alkalmazott technológia, a tanfolyamok megvalósításában mindkettő egyformán fontos. 

Mint bármilyen oktatás esetében, az e-learningnél is kiemelt jelentőségű a tanulási környezet. Olyan felületeket kell kialakítani, amik a tanuló számára kényelmesek és könnyen használhatóak. Ugyanabból az anyagból lehet unalmas meg érdekes tanfolyamokat is kialakítani, és ez legtöbbször nem is a pénzen múlik, ezért is érdemes minden esetben e-learning szakértőhöz fordulni.

Klippe, ügyvezető

Balkányi Péter a Klippe e-learning szakértője és ügyvezetője. Péter több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik a digitálistananyag-fejlesztés, és e-learning rendszerek bevezetése területén. Több száz tananyag tervezésében és fejlesztésében vett részt. Doktori disszertációját az e-learning tananyagok fejlesztésének folyamatáról írta. A Budapesti Corvinus Egyetemen mester hallgatókat oktat.

Olvass még a témában