Jó egy évvel ezelőtt szintén a Számlázz.hu PARK-ban már összegyűjtöttem egy halom várható trendet. Most megnézzük, mi az, ami ebből bejött – mégpedig annyira, hogy a 2022-es év tervezése során sem hagyható figyelmen kívül.
A VUCA sokfélesége
Ahogyan arról már korábbi cikkeimben írtam, a VUCA egy olyan változékony, bizonytalan, bonyolult és kétértelmű gazdasági környezet, ami komoly próbára teszi a benne működni kénytelen vállalkozásokat – minden szempontból, de elsősorban a rugalmasságuk szempontjából. Rugalmasnak kell lenniük
- szervezetileg (ha mostanában gyakrabban találkoztál a szervezeti reziliencia kifejezéssel, akkor annak ez az oka),
- a tervezés során (erről szólt a Tervezni a tervezhetetlent-sorozat minden cikke),
- a menedzsmentben (igaz, ennek is csak a tervezést érintő részéről, de szintén írtam itt),
- a stratégiában (számtalan kutatás igazolja, hogy a fogyasztói magatartás bizonyos szegmensekben olyan mértékben megváltozott, hogy az új stratégiát követel meg),
- ennek nyomán a marketingben is képessé kellett válnunk a gyors irányváltásokra.
És még hosszan lehetne sorolni.
A VUCA-helyzet éppen amiatt nehéz, mert sokrétű (lásd még bonyolultság). Sokféle szinten kell kezelni egy problémát is – márpedig problémából is akadt számolatlanul.
Stratégiai szemléletű pénzügyesként ilyenkor határozottan állítom, hogy csak egyet tehetünk: hátra lépünk hármat, veszünk egy mély lélegzetet, aztán eltesszük az egész problémahalmazt másnapra. Másnap pedig – még mindig a három lépés távolságtartásával – újra ránézünk az egészre. Így nagyobb esélyünk van arra, hogy a probléma mögött meglátjuk a valódi okokat és azokat kezdjük el kezelni, nem pedig csak az okozott tüneteket simogatjuk kapkodva.
VUCA-TANULSÁG #1 – a távolságtartás már nemcsak közösségben értelmezhető, hanem a problémamegoldásban is.
Még egy apróság: a tervezés egyik, általam sokszor hangoztatott funkciója a
kockázatcsökkentés.
A lényeg: a tervezés során már az íróasztalon megpróbálunk előre inni a problémák bőrére – azaz még a felmerülésük előtt megoldani azokat. De legalábbis erősen tompítani a hatásukat, ha már az is látható előre, hogy megoldani nem tudjuk. (Lásd jelenlegi gazdasági válság.) Ebből az is következik, hogy amikor tervezünk, szintén érdemes tartani a távolságot a tervezés tárgyától, és így gondolkodni róla a tervezés egész folyamatában.
A VUCA sokféleségének hála már egy éve is azt mondtam, hogy sokféle trend alakul majd ki, amivel tudnunk kell mit kezdeni. Most megnézzük, milyen trendekre számítottam akkor – és ezekből mi, és milyen mértékben vált valóra.
Gazdasági növekedés
Hát na. Egy gazdasági válság természete, hogy a növekedés visszaesik. De legalábbis fékeződik. Aztán az is, hogy amikor megindul a kilábalás, akkor a növekedés újra megindul. 2020. december 9-én azt mertem leírni az IMF-re hivatkozva, hogy “a válság előtti szintet lassabban fogjuk elérni, mint azt korábban remélték. Előreláthatólag nem 2, hanem inkább 3 év alatt.”
A növekedés valóban megindult – azonban azt sem árt figyelembe venni, hogy milyen mélyről indultunk. Vagyis nagyszerűek a repkedő növekedési százalékok, de azt érti, érzi mindenki (a saját bőrén), hogy a 2019-es szinttől még elmaradunk.
Ráadásul a növekedés eléggé egyenlőtlen. Vannak olyan iparágak, mint pl. a rendezvényszervezés, a vendéglátás és a turizmus, amelyek csak nagyon nehezen találnak magukra, míg mások, pl. az IT-alapú piaci szereplők, kilőttek, mint a rakéta. Már az MNB is adott ki augusztusban olyan előrejelzést, amely inkább egy K-alakú kilábalási görbét valószínűsített – tehát azt, hogy lesznek nagy nyertesei és nagy vesztesei a válságnak, és nagyon egyenlőtlen lesz a kilábalás sebessége, intenzitása. (Lásd a pénzügyi stabilizációs jelentést, illetve az inflációs jelentést 2021. júniusban).
VUCA-TANULSÁG #2 – felértékelődött az iparági jelentések, kutatások jelentősége. Ha megalapozott tervet szeretnél készíteni, szánj időt arra, hogy ezeket is felkutatod, és megnézed, merre tart az iparágad – jelen pillanatban nagyon nem mindegy, hogy a gazdaság melyik szegmensében tevékenykedsz!
Go online!
Talán az online működés lett a válság legerősebb trendje!
Igaz ez az értékesítési és marketingcsatornákra, a fizetési módokra, de akár a munkavégzés helyére is. Ebből pedig következik egy másik nagyon erős trend…
VUCA-TANULSÁG #3 – az üzleti modellt sok esetben módosítani, akár újra is kell gondolni, hiszen a járvány közepette az online működésmód – minden korábbi ellenérvvel szemben – a legbiztonságosabbnak számít! Igazítsd ki ennek megfelelően a működési modelledet, mert ez számos tervezési momentumot fog befolyásolni!
Digitalizálj!
Az online működés egyszerűen szükségessé teszi a digitalizációt. Ahol működés van, ott adat keletkezik. Ahol adat van, ott (vezetői) döntési helyzet is. Magyarul a keletkező adatokat valahogyan rögzíteni, tárolni, szűrni, rendszerezni kell, hogy abból a döntést megalapozó információ jöhessen létre.
Ma már emiatt egyenesen digitalizációs kényszerről beszélhetünk
VUCA-TANULSÁG #4 – már nemcsak attól való félelmünkben indokolt a digitalizáció, hogy a versenytársak számára ez ne jelentsen versenyelőnyt. Hanem azért is, mert a saját működésünket is csak ilyen módon fogjuk tudni tervezni, követni, a kiigazításokat így tudjuk elvégezni.
Infláció
Bármennyire is fáj ez nekünk, de kénytelenek vagyunk tervezni vele. A jegybank elnöke 2021. december első napján a kormányzati várakozásokhoz képest jóval magasabb inflációt vizionált 2022-re. (Sőt már 2021-re is.) Az infláció várható mértéke a jegybank szerint 5% körüli lesz. (Persze ez is erős szórással akár még iparágon belül is. Elég, ha csak az élelmiszerárakra gondolunk. Van olyan élelmiszer, amelynek egy év alatt akár 25%-ot is emelkedett az ára, és van olyan, amelyik “csak” az infláció mértékében.)
A tervezés mindig jelen árakon folyik. Ezt azonban akkor, ha jelentős inflációs hatás várható, korrigálnunk kell a tervekben is.
VUCA-TANULSÁG #5 – az infláció pillanatnyilag olyan, mint a karácsony. Atombiztosan eljön. Márpedig ami tudott tényező, azzal érdemes és kell is számolni a tervezés során.
Nagyobb biztonsági készletek
Itt egy kicsit revideálnom kell ezt a jóslatomat. A KKV-k szintjén ez a probléma – egyelőre – kevésbé érezhető. A nagyobb vállalatok azonban megpróbálták – és ezzel felerősítettek egy másik, szintén előrelátható problémát.
Az ellátási láncok széttöredezését. Konkrétan ellátási krízis tapasztalható bizonyos iparágakban (erről érdemes megnézni Tom Fishburn, a marketoonist rajzát, itt).
Az, hogy a szuperhosszúra nyúlt ellátási láncok sérültek, már 2020 tavaszán is lehetett látni. Aztán jött a konténerhiány, ami tovább súlyosbította az ellátási láncok válságát. Jött is sorban a chip-válság, a fa-válság, aztán a papír-válság, meg a magnézium-válság. (A földgáz körüli cécót nem sorolnám ide, annak főként politikai okai voltak.) A dolog úgy néz ki, hogy az ellátási nehézségek némi késleltetéssel, de a legtöbb iparágon végig fognak vonulni.
Ráadásul a nagyobb biztonsági készletek – éppen a hiány és a szállítási nehézségek miatt – érthető törekvés, de nem megvalósítható. (A chip-válság is onnan datálódik, hogy a szállítási nehézségek közepette a nagy cégek elkezdtek volna készletezni is. Vagyis az amúgy érthető törekvésükkel tovább rontottak a helyzeten.)
VUCA-TANULSÁG #6 – digitalizálj a készleteknél is! Úgy néz ki, meglehetősen finomhangolt készletvezetést kell majd alkalmaznia a vállalkozásvezetőknek a jövőben, hogy a hiány és a szállítási problémák közepette is ki tudják szolgálni az ügyfeleiket. Mivel a biztonsági készletek felpumpálása nem lehetséges, így már a készletgazdálkodási tervek készítésekor valamilyen okos rendszerben kell gondolkodni. Digitalizáció nélkül ez nem fog menni.
Higiéniás sztenderdek
Bár a józan ész és a hatósági előírások miatt a higiéniás sztenderdek változtak, meglehetősen gyorsan beépültek a cégek működésébe – az ügyfelek esetében azonban ez mégsem vált központi kérdéssé a bizalom kapcsán. (A fogyasztók maguk is hajlamosak ezeket a sztenderdeket lazábban kezelni.)
Élőmunka-igény
Az élőmunkára nem a higiéniai előírások miatt lett nagyobb az igény. Hanem azért, mert bizonyos iparágakban a szinte sosem volt munkaerőpiaci egyensúly végleg felborult. Elég, ha csak a vendéglátásra gondolunk, ahol korábban sok munkavállalót elküldeni kényszerültek, most meg már arany árában sem tudják visszacsalogatni őket.
VUCA-TANULSÁG #7 – megintcsak jól nézd meg, melyik iparágban vagy, és ott milyen a munkaerőpiaci helyzet! Van szabad ember a piacon, akit felvehetsz? Ha igen, mennyiért hajlandó elmenni dolgozni? Vedd figyelembe a minimálbér és vele a közterhek emelkedését is, ha tervezel!
Tartalékok képzése
Fogalmazzunk úgy, hogy a szándék megvan. Éppen a lassan már két éve tartó körülmények szülte tapasztalatok okán. A gond ott van, hogy addig, amíg a bevételtermelő képesség nem áll helyre, addig borzasztó nehéz lesz tartalékot építeni.
VUCA-TANULSÁG #8 – ha a bevételeid nem elégségesek, akkor vissza a tervezőasztalhoz! És nem, nem a pénzügyi tervvel kell kezdened, hanem minimum átvizsgálni a stratégiádat, hogy ott minden a helyén van-e, és csak aztán elkezdeni szerelni a marketinget és az értékesítést! (A legvégén kerülhetnek be ezek pénzre leképezett adatai a pénzügyi tervbe.)
Az utolsó nagy tanulság
Ha visszanézzük a fenti listát, akkor a következőkre tettem javaslatot, hogy a 2022-es évre vonatkozó terveid készítése során vedd figyelembe:
- tervezni nyugiban, hideg fejjel tervezz – ne kipipálandó feladat legyen, amit kapkodva végzel. Nem az számít, hogy meglegyen, hanem az, hogy jó minőségben legyen meg!
- használj iparági jelentéseket a tervezést megalapozó kutatás során! (Fejlődési trendek, munkaerőpiaci helyzet tekintetében mindenképpen.)
- vizsgáld felül az üzleti modelledet, ha szükséges, húzd újra!
- digitalizálj – magadért! Már rég nem az az érdekes, hogy ezzel kit tudsz lekörözni, hanem az, hogy megalapozott döntést tudj hozni!
- tervezz az inflációval! (Higgyünk most a jegybank elnökének, és 5%-kal máris megdobhatjuk a költségeinket emiatt. Ez sokkal pontosabb árkalkulációt tesz majd lehetővé.) Ugyanez vonatkozik az export-import terén érdekeltek esetében az árfolyamváltozásokra is!
- digitalizáld a készletnyilvántartásaidat, a digitális rendszert pedig hozd összhangba a készletgazdálkodási elveiddel, rendszereddel!
- a bevételtermelő képességed nem kizárólag a marketingen múlik – ellenben a likviditásod a bevételtermelő képességeden és a költséggazdálkodásodon. Ezért tedd rendbe a stratégiádat, arra alapozva a marketingedet, értékesítésedet, aztán pedig a költséggazdálkodásodat is!
Ha mindezt végignézed, és azt mondod, hogy “Úristen, valaki segítsen!”, az teljesen rendben van. A válságnak ugyanis ez talán a legnagyobb tanulsága:
merj segítséget kérni.
Egyszerűen azért, mert ez egy olyan válság, amilyet még nem nagyon látott senki. Sokkal összetettebb és gyorsabban változó, mint amire bárki is emlékezhet. (A nyugati világban utoljára a II. világháború idején borult fel ennyire az élet.) Teljesen normális, hogy egy átlagos KKV vezetője úgy érzi, ebben elkelne neki a segítség.
Elég, ha csak itt a PARK-ban szétnézel! A digitalizációhoz máris rengeteg segítséget kaphatsz. Az üzletfejlesztéshez is találsz partnert. Mert számos olyan körülmény bukkanhat még elő a tervezés során, ami nem feltétlenül tartozik a nyilvánvaló kategóriába.
És persze számos vállalkozói közösséget is találsz – a PARK maga is ilyen.
Csak kérdezned kell.