Kereshetek neked havi 1 millió forintot? – 5 tesztkérdés és 4 lépés a tuti tökéletes tárhelyhez

Tárhely választás tippek

Ha interneten értékesítesz, a weboldalad a boltod, ez a legfontosabb platformod. Itt zajlik a biznisz, így fokozottan figyelned kell arra, hogy a lehető legsimábban használható legyen, minden pillanatban. Ilyen a webshopod? Alább találsz 5 tesztkérdést, amivel eldöntheted, hozhat-e jelentős hasznot a tárhelyszolgáltatód lecserélése. Utána megmutatjuk a három egyszerű (plusz egy bonyolultabb) lépést, amit a megfelelő szolgáltató felé tenned kell, ha a teszt szerint érik a csere. Tapasztalatunk szerint olyan mértékben is javítható a rendszer, hogy akár havi 1M bevétellel több csorog be a kasszába.

Új környezetben, tehát korszerűbb, gyorsabb, egyszerűbb tárhelyszolgáltatónál ugyanaz a webshop akár havi 1 millió forinttal több bevételt hozhat – és ez nem légből kapott állítás, hanem konkrét tapasztalatunk. Egy ügyfelünk, ahol babatermékeket értékesítenek, korábban 40 ezer forintot költött évente tárhelyre. Átvizsgáltuk az általa használt megoldást, és javasoltunk egy globális tárhelyet, ahol az 59 dolláros szolgáltatás átszámolva éves szinten már 244 ezer forintos költséget jelentett. Ez nem kis ugrás, akárhonnan is nézzük. Ennyivel többet kellett kitermelnie azért, hogy lényegében ugyanott legyen. Harmadik nap visszajött a befektetés: a gyorsabb tárhelyen olyan sebességgel tudták leadni a vevők a rendeléseket, hogy önmagában ezzel megtérült a különbözet. 

Másik ügyfelünk, egy oktatási platform egy évi 120 ezer forintos ugrást hajtott végre, ami szintén azonnal “visszajött”, mert azóta nem állt meg a weboldaluk. Nem lassul, nem jelentenek be panaszokat a felhasználók, ami korábban rendszeresen előfordult. Még minket is meglepett ez a kiugró eredmény, pedig a mi ötletünk volt a csere.

A kerti eszközöket áruló webshopnál, ahol szintén javasoltuk a tárhelyszolgáltatás felülvizsgálatát, tavaly tavasszal kb. másfél hónap alatt futott le a váltás teljes folyamata. Azóta a vevői panaszok helyett, amelyek napi szinten érkeztek hozzájuk, most “csak” a vásárlások zajlanak zajtalanul. Ráadásul nemcsak vevői oldalról nézve drasztikus a változás, hanem admin oldalról is: az e-kereskedőnek egy-egy termék feltöltésének ideje átlag 5 percről 1-2 percre csökkent. 

Nálad vajon elérhető lenne ekkora minőségi ugrás? 

Az első számú kérdés, amit fel kell tenned magadnak a következő:

Ha sokkal gyorsabb lenne a weboldalam, többen vásárolnának nálam? 

Például ha tíz-tizenöt másodperc alatt tölt be a webshopodban egy oldal, borítékolhatunk neked egy pofonegyszerű, négyszavas választ: 

  1. Nem.
  2. Fognak.
  3. Nálad.
  4. Vásárolni.

Minden témában van konkurencia. Bármit is értékesítesz a webshopodban, a vevőd ilyen várakozási idő helyett egyszerűen átmegy a versenytárshoz, bepakol a kosarába, és kész. Máshol kelt el ugyanaz a termék, nem nálad. 

5 alapkérdés, amit fel kell tenned magadnak: tapasztalod-e a következőket: 

  1. Lassúság – mennyire lassul, hol lassul az oldal? 
  2. Be se tölt, lehal, elérhetetlenné válik időnként?
  3. Előfordul biztonsági probléma? Ilyen lehet például, hogy feltörték egy “szerverszomszédod” oldalát, mely esetben te is károsult lehetsz. Ha egy osztott tárhely esetén egy szerveren mondjuk 100 ügyfél oldala fut, elég csak az egyiküknek feltörni az oldalát ahhoz, hogy a többi 99 is kárt szenvedjen. 
  4. Gond esetén van kihez fordulni? Milyen szintű a támogatás, segítőkészek, vagy korlátozott a szerverszolgáltatód rendelkezésre állása?
  5. Korlátozott erőforrások állnak rendelkezésre? Ez szintén osztott szerver esetén, fordul elő, és szintén alaposan lelassítja a működést.

Ha ebből az 5 pontból legalább 2 tapasztalható nálad, gyanús, hogy nem a megfelelő szolgáltatónál vagy: új technológiák bevezetésére van szükséged, a tárhelyedet korszerűbb alapokra kell helyezned. 

Egy weboldal teljes átalakítása sokkal nagyobb ráfordítást igényel, de tárhelyet váltani tipikus “quick fix”. Ha jobb szerverre költözöl, egy csapásra megoldhatsz alapvető problémákat.

De azt, hogy mi számít lassúnak, mi számít “elég gyors”-nak, azt két irányból közelíthetjük meg.

Honnan állapítom meg a weboldalam sebességét – és hogyan javítom, ha hibát találok?

Frontend:

  1. Oldalbetöltési idő: Az egyik legfontosabb mutató. 3-4 másodpercet hajlandóak várni a látogatók.
  2. JavaScript és CSS optimalizálás: Az összes JS és CSS fájlt összevonjuk és minimalizáláljuk a legkisebb mérethez.
  3. Képek optimalizálása: A nagy méretű képek jelentősen lelassíthatják a weboldalt. Korszerű formátumok bevezetése (pl. WEBP)
  4. Gyorsítótárazás: Weboldal szinten és szerver szinten is elképesztően gyorssá tud tenni akár “lassú” oldalakat is.
  5. CDN használata: A Content Delivery Network segíthet gyorsítani a weboldalt azzal, hogy a tartalmat a felhasználóhoz legközelebbi szerverről szolgálja ki. Ma már például a Cloudflare budapesti szervere is lehetővé teszi ennek a technológiáa bevezetését Magyarországon.

Backend:

  1. Adatbázis-optimalizálás: A WordPress adatbázis rendszeresen karbantartatását általában havonta szoktuk elvégezni ügyfeleinknél. Rendszerezi az adatokat, a fölösleges fájlokat pedig törli.
  2. Bővítmények válogatása: Egy WordPress oldalnál a legtöbbször ezek szoktak galibát okozni, mert nagyban meg tudják fogni a szerver erőforrását. Érdemes kitörölni a nem szükséges bővítményeket + olyanokat választani, amit folyamatosan fejlesztenek.
  3. PHP verzió: A legújabb PHP verzió használata segíthet javítani a weboldal teljesítményét. Sok esetben csak korszerűbb tárhely szolgáltatóknál van erre lehetőség.
  4. Objektumgyorsítótár használata: Az objektumgyorsítótárak, mint például Memcached vagy Redis, segíthetnek a dinamikus tartalmak gyorsításában. Nagyon korszerű szolgáltatók esetén van általábam ilyenre lehetőség. Sok másodpercet nyerhet nekünk egy ilyen. 🙂

Nézzünk egy példát:

Tegyük fel, hogy egy webáruház átlagosan 1000 látogatót vonz naponta és az átlagos konverziós arány 2%. Ez azt jelenti, hogy napi 20 vásárlást generál. Ha az oldalbetöltési idő 3 másodpercről 6 másodpercre nő, a konverziós arány a webáruház ágazatban a tapasztaltak szerint akár 50%-kal is csökkenhet. Ez azt jelenti ebben a példában, hogy napi 10 vásárlásra csökken a korábbi 20. Ha az átlagos vásárlási érték 5000 Ft, akkor ez naponta 50 000 Ft bevételkiesést jelent, havi szinten pedig 1 500 000 Ft-ot. Ha a weboldal sebességének növelése (például a fent említett módszerekkel) havi 100 000 Ft-ba kerül, akkor a befektetés egyértelműen megtérül, és a nettó nyereség 1 400 000 Ft lesz.

Meghoztuk a kedved ahhoz, hogy te is rendet tegyél a tárhelyed körül? Mutatjuk, hogyan tedd:

3 egyszerű (és 1 bonyolult) lépés a rendrakáshoz

  • Meglévő tárhelyszolgáltatónál megkérdezni, van-e lehetőség gyorsítani a webshopot / weboldalt, és ha igen, milyen feltételekkel (pénz, technológia):
    • ha van rá lehetőség, velük valósítsd meg, valódi szakmai segítséggel 
    • ha nincs, szakembert keress fel, aki a korszerű technológiákkal tisztában van
  • Megvan a döntés, igen, szükség van (saját szolgáltatónál vagy más megoldással) a cserére, most kell beütemezni és tervezni, mikor lesznek meg a feltételei – leállással jár, de amúgy is nagyon meg kell tervezni, weboldal költöztetést igényel, hozzáférések összeszedését, stb. 
  • Költöztetés maga: ez bonyolult, viszont itt már szakember is részese a folyamatnak, és fel fog készíteni ELŐRE az apróbb vagy nagyobb problémákra.
    • (Általában van egy B terv is: 1-2 óra kimaradás után visszaállítják az eredeti helyzetbe.)
  • Ha megtörtént a költöztetés: monitorozás – becsült szerverigényt kalkuláltak neked előre, de lehet, hogy még több erőforrásra lesz szükség. Az eddigi “szuboptimális” weboldalaknál szelektálni kell, mi okoz gondot.

Fontos figyelmeztetés, hogy ha teljesen “kuka” az oldalad, akkor mindez nem megoldás, újra kell építeni nulláról, nemcsak az alapokat kell kisöpörni. De elképzelhető, hogy először ezt fogod meglépni, és ha már látod az eredményt, utána sokkal szívesebben fogsz fejleszteni is. 

Ha segíthetünk mindebben, vedd fel velünk a kapcsolatot!

WPVIKING AGENCY, WEBDIZÁJNER

Ideje nagy részében online és tantermi weboldalkészítő tanfolyamokat tart a WPKurzus csapatával, valamint weboldalakat épít a WPViking Agency keretein belül.

Olvass még a témában

Kifli.hu titok
E-kereskedelem
Négyesi Áron

A Kifli (Rohlik) titok

A Kifli.hu Magyarországon 2019-ben jelent meg, 2022-ben pedig már vezette is a magyar