Interim menedzserek – a válság elleni küzdelem bérelt harcosai

Interim manager

Viszonylag ritkán találkozunk az interim kifejezéssel, pedig a multinacionális kultúra egyik kifejezetten célszerű és hasznos vívmánya az internetnek köszönhetően könnyen elérhető segítséggé vált. Bár az időszakosan kibérelhető vezetők kora itthon még nem jött el, a (be)fogadásukra való felkészülést érdemes mielőbb elkezdeni.

Amikor válságállóságról beszélünk, rendre az jut eszembe, hogy lojális munkatársak nélkül nem lehet optimálisan működtetni egy céget, főleg nem egy mikro- vagy kisvállalkozást. Akkor ütésálló egy cég, ha a munkatársak elkötelezettek, az ő védelmük önvédelem. 

Az erőforrás optimalizálása mindenki számára előnyös, a segítők, az online rendszerek szerencsére egyszerűen és kedvező áron érhetők el a cégek számára. Az adminisztrációs terheket olyan havidíjas szolgáltató szoftverekkel csökkenthetjük mint a Számlázz.hu, a QUiCK vagy az Innonest, akik pénzügyi, ügyviteli folyamatokban profi megoldást kínálnak.

A napi munka automatizálása egyszerűsíti a munkatársak életét és átláthatóvá teszi a céges adminisztrációt, segítségével a vállalkozás hamar elérheti a célkitűzéseit. Ennél a pontnál  jönnek a képbe a bővüléssel, utódlással, átalakulással járó nagy feladatok, amik átlátásához a saját belső erőforrások sok esetben nem elegendőek. Kihez fordulhatnak tanácsért a villamosságtechnikai cégek, a mérnöki irodák, az ipari gépeket javító üzemek tulajdonosai, vagy általában véve azok a vállalkozások, amelyek stratégiai jellegű változások előtt állnak?

Interim menedzserek: kik ők? 

Ahogyan a vállalatirányítási rendszerek használata, az interimek bérlése is évtizedekig a nagyvállalatok kiváltsága volt. 1970-ben, Hollandiában alkalmaztak először olyan külsős menedzsereket, akik a vállalkozások szervezeti átalakítását óradíjban végezték. 

Mint sok forradalmi technológiát és üzleti megoldást, az interimek létjogosultságát is egy “válsághelyzet” hívta életre. A holland vállalkozóknak magas elbocsátási költségekkel kellett szembesülniük, amikor a holland állam hosszabb felmondási idő bevezetésével próbálta védeni a munkavállalókat. A vállalatok költséghatékony megoldásként menedzsereket kezdtek alkalmazni (bérelni), akik rövid távon, határozott ideig, projekt alapon kezdtek dolgozni. 

Az internet térnyerésével a szervezeti változások és átalakulások is gyakoribbak lettek, a projekt alapú működés tehát egyre kifizetődőbbé vált. Az üzleti lehetőséget felismerve megjelentek az interim szolgáltatók, elsőként az Egyesült Királyságban, majd a többi nyugat-európai országban is.

Újabb válság – újabb lendület

A legfrissebb, interimeket vizsgáló tanulmány többek között rámutat, hogy a Covid okozta válsághelyzetben világszerte megugrott az interim megbízások száma, főként Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Ausztriában kaptak sok munkát a szakemberek. A leggyakrabban – nem meglepő módon – változásmenedzsmenttel és folyamatátalakításokkal összefüggő megbízásokat kaptak a szakemberek.

Mit csinál pontosan egy interim?

Az interimek tapasztalt tanácsadók vagy menedzserek, akik abban érdekeltek, hogy a megbízójukkal kitűzött célt maradéktalanul elérjék. Bérelt szakemberek, akik fél, egy éven keresztül operatívan irányítják egy vállalkozás belső átalakulását.

Érdekes kérdés, hogy mennyire lehet specifikálni az interimek tevékenységi területeit. Vajon számít az őt  “bérlő” cég mérete? Számít a munka komplexitása? Ennek a típusú üzleti szolgáltatásnak az igénybevételén érdemes elgondolkodnia egy magyar kisvállalkozásnak? 

A válasz egyértelműen igen. Nézzük, mikor érdemes elgondolkodni az interim alkalmazásán:

  • Amikor viszonylag gyors és hatékony megoldásra van szükség. Ilyen lehet a cégeladás, fúzió, hirtelen haláleset vagy egy kulcsfigura távozása esetén.
  • Amikor stratégiai jellegű változások előtt áll a cég. Ilyen lehet például az utódlás levezénylése, pénzügyi, vállalatirányítási rendszer bevezetése.
  • Amikor speciális tudás hiányzik a vállalati tudásból. Például külföldi piacra lépés, vagy gyors üzleti növekedés menedzselése a cél.

Látható, hogy a hazai mikro- és kisvállalkozásokban is jogosan merülhet fel az igény egy külsős intermin bevonásra. Bár elsőre idegenül hathat a gondolat, érdemes mérlegelni, hogy mit kockáztat a vállalkozás. Ha előre látjuk, hogy nagy volumenű szervezeti átalakulásra lesz szüksége a vállalkozásnak, érdemes már előre felkészülni a kívülről jött segítség befogadására. Az online ügyvitelt használó cégek számára egy külsős szakértő felfogadása nem jelenthet plusz munkát, hiszen az adatalapú kimutatásokból (erről itt olvass PARK-cikket) kinyert információk betekintést engednek a vállalkozásban futó számos funkció és résztevékenység valós működésébe. A kimutatásokban tisztán látszik, hogy melyek azok a munkafolyamatok, amelyekre több figyelmet (munkaórát, pénzt, időt, stb) kell szánni a cél elérése érdekében. 

Mivel egy-egy új szoftver bevezetése együtt járhat a céges folyamatok kisebb vagy nagyobb mértékű átalakításával, a vállalkozók számára előnyösebb lehet, ha külső szakembert bíznak meg a szoftverbe költözés irányításával is. Bár a rendszerek egyszerűen személyre szabhatóak, hatékony megoldás, ha az új logika bevezetését és kalibrálását szakemberre bízzuk. A PARK ökoszisztémában a QUiCK is tart képzéseket, ügyviteli bevezetésben pedig tapasztalt Innonestes kolléga segíti a vállalkozókat.

Mennyibe kerül?

Bár több tanulmány is foglalkozik az interimek szerepével és elterjedésével (pl. a pdf-ben letölthető Interim menedzsment: a szakértelem 21. századi modellje? című tanulmány), a magyar piaccal kapcsolatban egyelőre nem sok friss adat található. Az első magyar interimek közvetítésével foglalkozó vállalat adatai szerint hozzávetőleg 15-20 százalékkal olcsóbb interim menedzsert igénybe venni, mint állandó vezetőt alkalmazni. Ez az aprónak tűnő különbség pedig, főleg válság idején, rengeteget számít.

INNONEST, ÜGYVEZETŐ

Berta Róbert az Innonest Software Kft. ügyvezetője. “Célunk, hogy a kis- és középvállalatok ügyvitelét segítsük, egyszerűsítsük a szoftverünkkel.”

Olvass még a témában