Így lesz fenntarthatóságból ötös az üzleted

fenntarthatósag_csr

Amíg az elmúlt évtized legfontosabb buzzwordje a digitalizáció volt, ennek eredményeire már új vállalati trendek kapaszkodnak fel. Ilyen a munkavállalók megtartását és környezeti-társadalmi hatás növelését célzó üzleti fenntarthatóság.

Gyermekkorában persze az üzleti fenntarthatóságot is másképp hívták, és ez is jelentős buzzword volt. A CSR-ról, azaz a corporate social responsibility-ről van szó, amely azonban mára kiüresedett a hatástalan gyakorlatok és a környezeti fenntarthatóság szempontjainak előtérbe kerülése miatt. Valamint azért, mert egyszerűen túl sokat beszéltek róla valós tartalom nélkül. 

Cél a munkaerő megtartása

Az ezt szép lassan felváltó üzleti fenntarthatóság azt jelenti, hogy a vállalat szeme előtt lebeg, hogy profitot termel, miközben a lehető legkevésbé károsítja a környezetet, és jó vállalati polgárként segíti a vele kapcsolatba kerülő társadalmi csoportokat. Eközben mindezeket megpróbálja a képzett munkaerő megtartásának szolgálatába állítani. 

És itt lép be a digitalizáció, hiszen aki 2022-23-ban képzettnek mondható, az digitálisan képzett, hatékonyságát, a fentiekre érzékeny világszemléletét is nagyrészt a digitális térben szerezte, és olyan munkahelyen szeretne dolgozni, ahol a működés emiatt hatékony, az etikai elvek, a társadalmi-környezetvédelmi felelős gondolkodás pedig azonos az övével. 

A pro bono szépségei

Érdemes tehát a cégeknek erre az új trendre figyelni az employer branding érdekében: segítek néhány gyakorlati tanáccsal. Vonjuk be például a munkavállalókat pro bono programokba, vagyis ingyenesen segítsenek szaktudásukkal nonprofit – vagy ahogy mi hívjuk, impact – szervezeteknek. Világszerte felmérések mutatják, hogy a pro bono munka növeli a munkaköri változatosságot, színesíti a mindennapokat, hiszen a munkavállaló ismereteit teljesen máshol hasznosíthatja. Így nem vágyik majd új munkahelyre, tehát a munkaadó iránti elköteleződése is nőni fog.

Keresd a nonprofitot!

A vállalatoknak egyébként is segít környezeti-társadalmi fenntarthatóságuk növelésében, ha nonprofit szervezetekkel működnek együtt, hiszen ezen szervezetek célja egy-egy konkrét társadalmi vagy környezeti probléma megoldása. Ez a szakterületük, tehát általában jobban csinálják, mint a versenyszféra szereplői. 

Amit viszont utóbbiak tudnak sokkal jobban, az a hatékony működés, az üzleti célok érdekében való professzionális munka a lehető legmodernebb eszközökkel. A folyamatos javulás, fejlődés szemléletét pedig a vállalatok adhatják át a nonprofitoknak.

Digitális segítség

A cégek ezt például a digitalizáció bemutatásával tehetik meg. 

Ismét példa, ráadásul saját társadalmi vállalkozásom, a Scale Impact életéből. Nálunk legutóbb a Meta-Inf vezetett be egy projektmenedzsment eszközt, amely jelentősen növeli a hatékonyságunkat, amikor például egy új nonprofit szervezet fejlesztése előtt építjük fel a stratégiát. 

A Számlázz.hu-val is jó ideje együttműködünk: a fejlesztési programunkban résztvevő nonprofitoknak (ahogy más nonprofitoknak is) szoftverhasználatot biztosít a cég.

Adományként kaptuk a Salesforce CRM szoftvert is, amelyhez testreszabási és bevezetési munkaórák is jártak nagy szerencsénkre. Hatékonyságunk, erőfeszítéseink áttekintése nagyságrendekkel javult. 

A Hifly Labs-nek köszönhetően pedig a nonprofit partnereink fejlettségét felmérő kérdőívünk kiértékelése és megválaszolása automatizálódott, ezzel gyorsítva és jelentősen javítva szolgáltatásunkat.

Mindenki büszke

Mit javaslunk tehát céged üzleti fenntarthatóságához a legegyszerűbb útnak? Valamilyen formában dolgozz nonprofitokkal, segítsd őket pro bono munkával, digitalizációval, üzleti ismeretekkel. Ők pedig gondoskodnak róla, hogy jó cél érdekében dolgozzatok együtt: büszkék lesznek a cégre a munkavállalóid, te szintén, és egy kicsit jobb lesz a világ is.

Scale Impact, alapító

A bankszektorban termék-, és üzletfejlesztés területen eltöltött 15 év után az elmúlt 10 évben – a Civil Support alapítójaként és tanácsadójaként – több száz civil szervezettel, társadalmi vállalkozással, és céggel dolgozott együtt. Fő szakterületei: üzletfejlesztés, vállalati-civil partnerségek kialakítása, társadalmi hatásmérés, és társadalmi hasznosságú befektetések. A Scale Impact társadalmi startupba azért vágott bele, mert rendszerszintű megoldást szeretne létrehozni arra, hogy a vállalati erőforrások minél nagyobb társadalmi hatást érjenek el a társadalmi célú szervezetek fejlesztésén, és velük való együttműködéseken keresztül.

Olvass még a témában

Spórolj adatvezérelt marketinggel
Marketing
Sipos Andrea

Spórolj adatvezérelt marketinggel

A vállalkozások életében az egyik állandó törekvés a marketingkiadások racionalizálása. Marketing nélkül nem