Hogyan válassz “pénztárcát”? – 9 online fizetési szolgáltató összehasonlítása

Abban a pillanatban, hogy bármit profin (!) értékesíteni szeretnél a weben, fizetési megoldást kell választanod. Egy lépésből matt: a megoldást kínáló szolgáltatók sokfélesége (és az összehasonlítást még csak véletlenül sem támogató kínálat) sok fejtörést okozhat, az idő pedig itt is kincs. Mivel ügyfeleink gyakran hozzánk, a webfejlesztőjükhöz fordulnak tanácsért, úgy döntöttünk, megosztjuk az általunk legfontosabbnak tartott fizetési szolgáltatók összehasonlítását. Ha neked ez most éppen aktuális, és minden részletre szükséged lenne, a teljes összehasonlítást letöltheted pdf-ben, amelynek linkjét a cikk alján találod!

Az online fizetési szolgáltatók közül leggyakrabban használt megoldások ma Magyarországon a Stripe, az OTP SimplePay, a Barion, a PayPal, és a Borgun. Ezeken kívül is létezik számos más megoldás, például banki alkalmazások, ahogy a CIB-nél és Unicreditnél találsz ilyet, vagy olyan diszruptoroknál, mint a PayLike, Braintree, ezeket a listák akár napról napra frissíteni lehetne. Emellett ezer más módon is fizettethetsz, de azért kell jó döntést hozni, mert az online “pénztári sorállás” végzetes csapda. “Ha nem fizethetek egyszerűen, már ott is hagytam a kosarat, és megyek egy másik webáruházba” – mondja az egyszeri e-vásárló, és az a helyzet, hogy igaza is van. (Nem azért, mert “a vásárlónak mindig igaza van” – nincs –, hanem mert épp két kattintásra talál másik boltot, ahol pikk-pakk végigfut a folyamaton.) Cikkünkben a fent felsorolt megoldásokkal foglalkozunk, hogy megkönnyítsük a választásodat, vagy legalábbis megmutassuk a legfontosabb szempontokat válogatáshoz.

Térjünk a lényegre: árak?

Hogy mi mennyibe kerül (és főleg, hogy mi az értéke), nehéz egyetlen adatból megítélni, hiszen például a fizetési megoldásoknál az alapdíjat, illetve tranzakciós költségeket is figyelembe kell venni. A vizsgált megoldások közül csak az OTP SimplePay és a CIB számol fel regisztrációs díjat, náluk is elég nehéz megtalálni a költségeket, és a tranzakciós költséget is vagy fix díjként, vagy százalékosan adják meg – ebből tehát nehéz kiindulni. “Elfogadható” vagy alacsony tranzakciós költségekkel mi leginkább a PayLike-nál és a Barionnál találkoztunk (amennyiben egyetlen online bankkártyás fizetési szolgáltatóként használod, és integrálod az oldalba a Barion Full Pixelt, ami egyedi fejlesztéssel oldható meg, további 20-30.000 Ft költséggel számolhatsz). Előbbi emellett kalkulátort is ad a várható költségekhez, ami teljesen egyedi és hasznos plusz szolgáltatás. A Braintree volt az egyetlen, ahol kifejezetten rejtett költségeket találtunk – nem tudták elég jól elrejteni.

Mi “megy át” rajta?

Az elfogadott fizetési megoldások és a valuták számának tekintetében is messze kiemelkedik a mezőnyből nem titkolt kedvencünk, a Stripe. Utána a PayPal és a Borgun következik (25 és 17 valutával), tehát ha ez a fontos a webshopod stratégiájában, közülük válassz, ha pedig az gyakoribb fizetési megoldások szerint döntenél, akkor a Stripe után a PayPal lesz a második befutó.
Ami még fontos lehet, hogy hogyan zajlik a beérkező pénzek kiutalása az egyes szolgáltatóknál. A Stripe-nál valuta szerint választhatsz egyéni ütemezést (naponta, hetente, havonta, vagy manuálisan szeretnél-e kiutalni), ehhez képest az Unicredit nyújt hasonlót, de innentől megint “csak lefelé”. SimplePay-nél hetente, Borgunnál naponta vagy hetente, Barionnál és PayPalnál és BrainTree-nél manuálisan végezheted a kiutalásokat, a többi esetben egyedi beállítások is elképzelhetőek.

Hogyan állok neki?

Ha gyorsan és flottul szeretnél túljutni a regisztrációs folyamaton, súgunk; ne banki applikációt, hanem kifejezetten a webre fejlesztett megoldást válassz. Az OTP SimplePay, a CIB és az Unicredit is kifejezetten lassú és körülményes, de a Barion sem egy szemvillanás, és a Borgun is több nap. A Stripe, a PayPal és a BrainTree pár perc, és bár a PayLike-nál is gyorsan végigfut maga a regisztráció, ott a hivatalos dokumentumokkal szeretnek sokat szőrözni, vállalkozói és személyes okmányokat is kérnek.

Bővítmény? Integráció?

Fejlesztői szempontból kifejezetten fontos, hogy milyen supportot adnak hozzá, könnyen integrálható-e a meglévő megoldásokhoz, illetve hogy milyen bővítmények vannak hozzá. A legtöbb esetben könnyű, gyors integrációs lehetőséget találunk (WooCommerce-szel minden megy), de ha az angol nyelvű, és a kizárólag e-mailes támogatásnál többre lenne szükséged, akkor ne a Borgun, Braintree vagy a Stripe közül válassz. Ha általában gyors segítséget igényelsz, ne az OTP SimplePay, a CIB vagy az Unicredit legyen a szolgáltatód! Vigyázz viszont, mert ahol telefonos ügyfélszolgálatot kapsz, mint például a CIB-nél, a sok szóbeli kérdés-válasz költsége nyilvánvalóan az árakban fog megjelenni, nálad is.

Itthon vagy külföldön? 

Mérlegelned kellhet még az általad kiszolgált piacok szempontjából, hogy a Stripe például a legismertebb a nemzetközi összehasonlításban, míg a hazai közönség számára az OTP SimplePay-hez kapcsolódik a legtöbb bizalom. Utóbbi neve viszont a nemzetközi közönség számára nem mond sokat, ott már nem érvényesül az ismertség tisztán érzékelhető konverziónövelő hatása. Itthon a Barion is egyre ismertebb, nemzetközi piacokon pedig a PayPal és a Borgun irányába viseltetnek a legnagyobb bizalommal, ha fizetésre kerül a sor. A Braintree (és természetesen a magyar bankok) külföldön sem igazán ismertek.

Átláthatóság, bizalom?

Bár nem tartozik a top szempontok közé, mégis fontosnak tartjuk megemlíteni a transzparencia kérdését. Fizetési megoldásokról beszélünk, ha ez lesz a mi “pénztárcánk”, akkor ez egy bizalmi kapcsolat, amit csak nyílt kommunikációval lehet felépíteni. A Braintree az egyetlen a kilenc vizsgált szolgáltató közül, ahol kifejezetten sok a rejtett költség, de az OTP SimplePay is szinte “titkolózik” a weboldalán, nem találtuk informatívnak. A Stripe, a Barion, PayPal a PayLike weboldala kifejezetten informatív, nem titkolóznak, minden infó elérhető, részletes doksikat tesznek elérhetővé, de a Borgunnál és a BrainTree-nél megint csak többet kell keresgélni, ha konkrét információt keresünk.

Több infóra lenne szükséged?

Hasznosnak tartottad az összehasonlítást?

Oszd meg más vállalkozói csoportjaidban is!

WPVIKING AGENCY, WEBDIZÁJNER

Ideje nagy részében online és tantermi weboldalkészítő tanfolyamokat tart a WPKurzus csapatával, valamint weboldalakat épít a WPViking Agency keretein belül.

Olvass még a témában

NAV onlin számla számlaiktatás
Fintech
Kristó Zoltán

Le vagy maradva

Az “agilitás” a digitális kor mantrája. Ha nem lépsz gyorsan, akkor soha nem