Hogyan kérj pénzt? Hogyan adj pénzt?

Hogyan kérj pénzt - szponzoráció

Pár hete meghívtak a Graphisoft Parkban egy megbeszélésre: egy zenekar kért segítséget abban, hogy hogyan tudna több pénzt „szerezni”. Nyilván a klasszikus bevételeken felül és nyilván támogatandó a cél, hogy szeretne „saját lábra állni”, és tényleg a sajátjára. És ami miatt ott voltam, az az, hogy elsősorban cégektől remélnek, várnak segítséget, támogatást vagy nekik szeretnének eladni valamit. Itt álljunk is meg egy pillanatra. Ez mind lehetséges, de nem ugyanaz.

A segítség, a támogatás és az eladás nem ugyanaz, nem ugyanúgy kell JÓL csinálni. A vállalkozások szinte mindenben partnerek: szívesen segítenek, támogatnak jó dolgokat és vásárolnak jó szolgáltatásokat, termékeket… Ugye? De ha egy alapítvány, egyesület, zenekar nem tudja, hogy melyikről is beszél éppen, akkor nem fogják megérteni, mit szeretne, mekkora összeget, kitől, mire.

Szerintem három különböző dologról van szó: CSR, szponzoráció és értékesítés.

Hogy melyik mi? Kezdjük a CSR-nál!

A CSR egyik definiciója ez, de leegyszerűsítve tekintsük rá úgy, mint jótékonykodás. Adomány egy cégtől.

Természetesen több megközelítés és definíció létezik a CSR-ra, és ez lehet egy nagyon szigorú szabályok közé szorított a társadalom értékeit szem előtt tartó adományozás, de lehet egy cég teljes működését behálózó szemlélet, amikor minden döntésnél mérlegeljük az üzleti érdekek mellett a társadalmi érdekeket is. Eszerint lehet bármi CSR tevékenység is, akár egy szponzoráció vagy egy vásárlás is. Az egyszerűség és érthetőség kedvéért most a CSR-ra mint céges jótékonykodásra tekintünk.

A vállalkozások egy jó dolog érdekében, mindenféle haszon reménye nélkül, áldoznak pénzt, paripát, (fegyvert akartam írni, de ez most nem hangzik jól, úgyhogy legyen az, amiből a legkevesebb van mindenkinek) időt. Mivel itt nincs remélt reklámmegjelenés, megkapott termék, megtérülés (legalábbis az én ideális világomban nincs) az érzelmeik alapján döntenek, esetleg egy CSR stratégia mentén, de abban is az az iránymutató, hogy milyen értékek mellé teszik le a voksukat, mi fontos nekik, pontosabban, mi fontos ANNYIRA, hogy áldoznak is rá.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Vagyis a mi gyakorlatunkban… Hogyan gondolkodunk erről?

A Számlázz.hu azzal a céllal született (mint vállalkozás), hogy könnyítse a vállalkozók életét, nem mellesleg ez önmagában egy társadalmi felelősségvállalás is, így nyilván az ebben a témában tevékenykedő alapítványok, egyesületek és az erre mutató tevékenységek kiemelt figyelmet élveznek nálunk. Erről részletesebben itt írtunk.

Tudjuk, hogy a vállalkozásokat a digitalizáció eszközeivel lehet hatékonyan segíteni és fejleszteni, így a digitalizáció a másik kiemelt CSR területünk. Mivel a digitalizáció egy „új” dolog, tanítani kell, tehát az edukáció is egy terület, amire szívesen áldozunk. Természetesen ez nemcsak a fiataloknak, a fiatalokról szól, az ő támogatásuk mégis kiemelt jelentőségű, mert hát ők a jövő, hogy egy ilyen örök érvényű közhellyel éljek.

Ha már edukáció, a szakma, a szaksajtó területén is van teendő, pláne mivel még mindig arról az “új” dologról beszélünk… Ezért a fintech újságírást is segítjük…

És így gyűrűznek be a támogatandó területek és lehetőségek… Akkor hogy döntsünk? 

Mi azt nézzük, hogy melyiknek legnagyobb a “társadalmi lábnyoma”: melyik az az aktivitás, amivel a legnagyobb összhasznot éri el a társadalom? Nyilván nem azzal, ha halat adunk az éhezőknek, hanem azzal, ha megtanítjuk őket halászni, hogy egy klasszikus példánál maradjunk.

Ezen gondolatmenet eredménye az is, hogy a nonprofit szervezeteknek ingyenes #profi csomagot adunk. Digitalizáljuk az ő “vállalkozásukat” is, hiszen ha hatékonyak, akkor mindenki jobban jár…

Szerintem fontos, hogy a CSR-ra tekintsük jótékonykodásként, és ne próbáljunk hasznot húzni belőle… illetve csak egyet: a CSR stratégiánkat igazítsuk az értékrendünkhöz, a küldetésünkhöz… Ha ez nincs – illetve nyilván van, csak nem mondtuk ki –, akkor legyen az üzleti haszon az, hogy ezt most kitaláljuk, leírjuk és megmutatjuk mindenkinek: ezek vagyunk, ezért dolgozunk és ezekben az értékekben hiszünk!

Akkor mi a szponzoráció?

De nem ördögtől való az sem, ha egy jó ügyet úgy támogatunk, hogy remélünk is érte “valamit”. Ez azonban már szponzoráció (leegyszerűsítve). Egy lehetséges definíció ez.

Gyakran szponzorálnak cégek (olykor mi is) sportklubokat, rendezevényeket, és ugyan itt is fontos a sportklub, rendezvény “magasztosabb” célja, az egészséges életmód, egy vidám gyereknap vagy egy könyvelőknek szóló szakmai rendezvény, de itt már remélnek, remélünk valamilyen üzleti hasznot is. Azt, hogy velünk, a logónkkal a fogyasztók pozitív hangulatban, kellemes környezetben találkoznak csak egy a lehetséges hasznok közül, emellett vonzó lehetőség megjelenni a klub, rendezvény felületein (offline és online térben is), saját social média tartalmakat gyártani belőle, saját social oldalaikat izgalmasabbá, emberibbé tenni, tehát örülnek, örülünk fotóknak, videóknak. Minél több ilyen lehetőséget kapunk, kapnak, annál szívesebben szponzorálnak ilyesmit. Hangsúlyozom, a beugró továbbra is az, hogy az értékrend, az üzenet (és a színvonal is, ez fontos) megfelel a vállalkozásnak, összeegyeztethető az ő céljaival, stratégiájával, üzenetével (de erről Himer Csilla írt itt szuperjól).

A szervezetek gyakran raknak ezekbe a szponzori csomagokba terméket, szolgáltatást, hogy még vonzóbbá tegyék az ajánlatot. És ez jól is van így. De akkor ne feledkezzünk meg arról, hogy ők KÉPESEK és TUDNAK (ti képesek vagytok és tudtok) piacképes, kiváló minőségű terméket és szolgáltatást eladni. Nem kell ezt szponzorációnak “betudni”. 

Termékek és szolgáltatások értékesítése

Ha egy alapítvány tud kiváló túrákat szervezni a Tiszán vagy vegán főzőkurzust tartani, esetleg kutyás tábort szervezni, akkor ezt adja el csapatépítő lehetőségként, karácsonyi programként a cégeknek. Mert az mindenkinek jó. És én tudom, hogy tudnak, hiszen ezt csinálják minden nap. Az csak hab lenne a tortán, ha egy-egy ilyen túrán, főzésen, táborban hátrányos helyzetű gyerekek, fogyatékos felnőttek vagy bárki olyan részt venne, akiről többet kellene tudnunk, akivel találkoznunk kellene, akivel beszélgetnünk kellene, mert ez plusz tapasztalás és tanítás nekünk, mindannyiunknak értékesebb program.

Összefoglalva a fentieket

Mi az?Mi legyen az ajánlatban?Kit keressünk az ajánlattal?
CSRA társadalmi felelősségvállalás, vagy vállalati felelősségvállalás (angolul Corporate social responsibility, röviden CSR) egy üzleti fogalom, ami szerint a vállalatok figyelembe veszik a társadalom érdekeit azáltal, hogy tekintettel vannak tevékenységük üzletfeleikre, beszállítóikra, alkalmazottaikra, részvényeseikre, de ugyanígy a környezetre is kifejtett hatására. Ez a cselekvés a törvényes kötelezettségen túl is terjedni látszik, nevezetesen úgy, hogy az üzleti szereplők önkéntesen tesznek lépéseket az őket körülvevő társadalom életszínvonalának javítása céljából. (Forrás: Wikipedia)A társadalomra gyakorolt pozitív, hosszútávú hatása a tevékenységnek.Ügyvezetőt, CSR-ral foglalkozó munkatársat.
SzponzorációA szponzorálás (más néven szponzoráció) (az angol sponsorship szóból) két fél üzleti alapú kommunikációs együttműködése, amelynek során a jogtulajdonos lehetővé teszi, hogy az üzleti partnere a jogtulajdonos programjához kapcsolódó kommunikációs helyzetekben megszólítsa annak közönségét. A szponzorálás a szponzor számára egy kommunikációs eszköz – ezen keresztül a szponzor több figyelmet, nagyobb teret „vásárol” magának. Ugyanakkor a szponzorált fő feladata a fő tevékenységének a minél eredményesebb folytatása. (Forrás: Wikipedia)A szponzori csomag tartalma, minél értékesebb megjelenésekkel (online, offilne), sok használható tartalommal + aktivitások, ha van rá módMarketinggel, pr-rel foglalkozó munkatársat.
EladásTermék vagy szolgáltatás értékesítésre, pénzre váltása.A termék, szolgáltatás bemutatása, piaci alapokon, előnyök, egyediség, élmények.Beszerzőt (aki lehet ügyvezető/marketinges/hr-es/irodavezető, bárki, aki azért a területért felelős, ahol a vásárlás történik).

Köszönöm az inspirációt az Óbudai Danubia Zenekarnak, az Igazgyöngy Alapítványnak és a Máltai Szeretetszolgálatnak.

Kommunikációs és marketing szakértő

1999 óta foglalkozom internettel: értékesítettem online hirdetési felületeket, foglalkoztam adserver-fejlesztéssel, e-learning tananyagfejlesztéssel, dolgoztam online tartalomszolgáltatónál, építettem sales house-t, részt vettem webshopok kialakításában, számtalan online szolgáltatás bevezetésében, pr és marketing stratégiák kialakításában, végrehajtásában.

Olvass még a témában