Eleged van a raktározás-csomagolás mizériából? – A fulfillment szolgáltatás csodája

fullfillment

Netes rendeléseink tetemes részét már nem az általunk kiszemelt webshopból hozzák házhoz. Sőt, könnyen feltételezhető, hogy a raktározás, a csomagolás, akár a számlázás is egy fulfillment szolgáltatón keresztül történt. E-kereskedőként pedig egészen biztosan kívántad már a pokolba az ezerféle papírdobozt, ragasztószalagot, helykitöltőt, vagy a tákolt polcok mögé beesett utolsó darabokat… Ezt az egész bonyodalmat átvállalhatja tőled egy külső logisztikai partner, egy sor járulékos előnyt is felkínálva. Mindent összeszedtünk a fulfillment szolgáltatásokról, és ajánlunk néhány kipróbált hazai megoldásszállítót is.

Az összefoglalóan fulfillment szolgáltatásként nevezett megoldás az e-kereskedelemben a kiszervezett logisztikát takarja, azaz a webshopok raktározási, csomagolási, szállítási folyamatainak átvételét. De miért is érné meg bárkinek kiszervezni az online boltja teljes logisztikáját? Pontosan azért, amiért minden adminisztrációs feladat szoftveres “kiszervezése”, és minden okos automatizmus használata megéri: több időd jut magára a vállalkozásra. Időt és terhet vesz le a válladról, hatékonyabb leszel, és persze komoly versenyelőnyre teszel szert. De azzal, hogy profi alvállalkozó juttatja el a termékeidet A-ból B-be, még nem kaptál meg mindent, amire vágyhatsz. Könnyen beüzemelhető rendszerekkel, webáruházakba integrálható módon az intelligens raktározás és a termékek hiba- és sérülésmentes házhoz szállítását, sőt, akár a háttéradminisztrációt is csomagajánlatban kínálják neked az itthon is elérhető fulfillment szolgáltatók.

📦 Fulfillment hazai példával, nemzetközi adatokkal

A HVG BrandLab és az egyik hazai fulfillment szolgáltató közös cikkéből kiderül, hogy a magyar webshopok több mint 92%-a még mindig saját maga intézi a raktározást (2022. augusztusi adat). Ebből kiderül, hogy azonnal a piac elébe vághatsz, ha most utánaszámolsz, hogy jön ki a matek, és beleállsz a fejlesztésbe. Eláruljuk: a legtöbb e-kereskedőnek jócskán megéri. 

Dani üzlettársammal (innen a név: BENDAN.hu) magunk is üzemeltetünk egy webshopot, ahol kékfényszűrő szemüvegek és irodai kiegészítük közül válogathatnak a vevőink. Ez egy aránylag kis méretű, de kicsit sem egyedi termék, sokféle színben kapható, könnyen szállítható és raktározható, így adta magát a logisztika kiszervezése. Főleg amikor elegünk lett a csomagok feladásából és a szemüvegek tárolásából. Körülnéztünk, milyen alternatívák léteznek, így jött szembe először a fulfillment megoldás. Bevihetjük egy nagy raktárba a terméket, ők intézik a vásárlóknak az akár aznapi kiszállítást, többféle szállítási mód nyílik meg, mint amennyit mi kínáltunk: mindezt egyedül magadnak lényegesen nehezebb megcsinálni. 

Saját tapasztalatunk szerint flott az adatáramlás a raktár és a webshop között, csomagolás, címkézés, termékek feladása hibátlanul megtörténik, és lényegében a teljes logisztika súlya lekerült a vállunkról. Minden hazai szolgáltató teljesen másképp számolja a csomagajánlatát, de például a Webshippy kalkulátora elég gyors választ ad a díjszabás kérdésére. 

Nemzetközi e-commerce adatok szerint a magyar arányokhoz képest máris sokkal magasabb a kiszervezés aránya: “A DHL 2019-es riportja szerint a cégek 40%-a cégen belül oldja meg a teljesítést, ebből 6% tervezi, hogy vált, további 18% pedig nagy valószínűséggel teljesen fulfillment megoldásra áll át.” (Forrás: Ecommerce Order Fulfillment Statistics You Need To Know, 2022.)

🚚 Lehetőségek itthon

Mivel itthon még nem annyira elterjedt a logisztika kiszervezése, saját tapasztalat alapján két megoldásszállítót ajánlunk, melyeket kipróbáltunk. Mi a Webshippy és Boxy megoldásait használjuk, mert néhány kattintással összekapcsolhatóak az általunk használt motorokkal. WooCommerce esetén mindkét fél tud segíteni az integrációban (hiszen mindkét fél érdekelt a flott működésben), de saját fejlesztésű webshoppal is összeköthetőek. (A webshop-evolúció három szintjéről itt olvasd korábbi PARK-cikkemet!)

A Boxy még csak néhány hónapja van jelen a hazai piacon, de máris nagyon magas színvonalon szolgáltat. Amikor megnéztük a logisztikai központot – ahol sajnos szigorúan tilos fotózni – éppen azt tapasztaltuk, amit a sci-fik alapján gondolnál. Mindent robotok mozgatnak, a termékeket és a polcokat is, 3D szkennerek, méterenként kamera, a mesterséges intelligencia barátságosan duruzsol a háttérben, a teljes géppark a lehető legjobb szolgáltatásért küzd szenvedélyesen… Természetesen a forgási sebességet is folyamatosan ellenőrzik, melyik terméket milyen tempóban rendelik a webshopból, ennek megfelelően töltik fel a polcrendszert – minden fázis tökéletes profizmussal működik együtt. 

🤖 Fulfillment szolgáltatások további előnyei

Sejtheted, hogy lényegesen költséghatékonyabb: több millió szemüveget kéne eladnunk, mire megvehetnénk akár csak az egyik robotot, ami suhan a fémpolcok között… Sok e-kereskedő még bele sem gondolt, mennyivel olcsóbb lehet, bár talán drágábbnak tűnik. A GLS-nél például sokkal kedvezőbb árakat kapnak a fulfillment szolgáltatók, mint az egyedi websopok a heti 10 csomagjukkal. Arról nem is beszélve, hogy esetleges panaszokat is kevésbé tudom náluk érvényesíteni egyedül, mint a nagy megrendelő.

Nem viszi el az idődet a csomagolás, a sokféle doboz és helykitöltő és ragasztó beszerzése, pótlása, több időd marad marketingre, fejlesztésre, az ügyfeleidre, ügyfélszolgálatra. Emellett sokkal kevesebb a hiba is. Az informatikai rendszerek automatán teszik a dolgukat, a csomagoló asztalon ellenőrzik a súlyt és ha például, ha kettőt rendeltél, de csak egyet mér az ellenőrző mérleg, rögtön jelez. Plusz szolgáltatási lehetőségként üdvözlőlevél mellékelhető, más típusú csomagolóanyagot, vagy aznapi szállítást is kérhetsz. 

Ráadásul nemzetközi a szolgáltatás: mivel Szlovákiában is van Webshippy raktár, csak lefordítod a webshopodat szlovákra, logisztikai központból egy-két nap alatt kimegy oda is rendelés. Így azonnali terjeszkedési lehetőséghez jutsz, ugyanazon az áron. Továbbá a szállító partnerekkel olyan szerződésben állnak, amely nagyon kedvező árat biztosít teljes EU-ban.

Hátrányt eddig nem nagyon találtunk 🙂. Ha van kb. 100000 egyedi terméked különböző méretben és súlyban, talán nehezebben integrálható a rendszer, de magasabb díjazással ez is megoldható. Másik eset, ahol nem sokat segít a helyzeten a kiszervezés, ha például a saját rajzaidat értékesíted: ebből nem tudsz előre beraktárazni, mert egyedi megrendeléseket kapsz.

🤔 Hogyan láss neki? 

Gondold végig, hogyan zajlik most a logisztikád. Jó ez így? Ismered a pontos és valós költségeket? Minden csomagolóanyagot, helykitöltőt, ragasztót, dobozt, címkét, nyomtatópatront, futárszolgálatot beleszámoltál? A visszaküldéseket, azok kezelését is? Ez nem kevés! Dobd be a kalkulátorba, és már látod, megéri-e. Ha csak 100 Ft-tal olcsóbb egy termékre lebontva – vagy ugyanannyit fizetsz, miközben nem kerül idődbe – már jól jársz vele. Neked innentől csak egy dolgod van, juttasd el hozzájuk a termékedet. Ha megvan a döntés, a webshopoddal való integrációban már segítünk neked! 🙂

WPVIKING AGENCY, WEBDIZÁJNER

Ideje nagy részében online és tantermi weboldalkészítő tanfolyamokat tart a WPKurzus csapatával, valamint weboldalakat épít a WPViking Agency keretein belül.

Olvass még a témában

Kifli.hu titok
E-kereskedelem
Négyesi Áron

A Kifli (Rohlik) titok

A Kifli.hu Magyarországon 2019-ben jelent meg, 2022-ben pedig már vezette is a magyar