“Beköltözzek” az e-kereskedelembe? Vagy előbb csak béreljek? – A webshop-evolúció 3 szintje

Kétféle ember létezik (tudod, aki hisz az egyszerűsített tipológiákban, meg aki nem), és háromféle e-kereskedő. Utóbbi felosztás három különböző szintet, vagy evolúciós lépést jelent, attól függően, hogy éppen milyen életciklusban jár a webes vállalkozás. Mielőtt saját webáruház fejlesztésébe kezdenénk (harmadik, legfelső szint), érdemes lehet kezdőként webshopot bérelni (első szint), a kettő közötti átmenetre pedig ott vannak a testre szabható WordPress-WooCommerce típusú párosítások. Mutatjuk a három evolúciós szint jellemzőit, és hogy mikor melyikkel érdemes foglalkozni!

Első szint: lakásvásárlás előtt albérlet

Kezdő e-kereskedőknek sokszor a bérelt webshopokat javasoljuk, még akkor is, ha ezzel kicsit magunk ellen beszélünk. Jellemzően ugyanis WordPress-WooCommerce kombinációkat építünk, aminél a bérlés még mindig egyszerűbb megoldás. Ahogy ingatlan esetében sem kell azonnal lakást venned, amikor kiköltözöl a családi fészekből, elég havidíjas megoldásban gondolkozni, sokkal kisebb befektetés árán kísérletezve. A legismertebb bérelt rendszerek közül magyar támogatással a Shoprenter és az Unas elérhető, de a hazai piacon is jól ismert a Shopify megoldása, ezek mind jól használható, könnyedén beüzemelhető eszközöket adnak induláshoz. 

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy kezdő vállalkozásként egyből el kell vetni a WordPress-WooCommerce kombinációt vagy az egyedi fejlesztést, de ezek nagyobb technikai tudást vagy elektronikus kereskedelemben szerzett tapasztalatot igényelnek. Ha van affinitásod megtanulni weboldalt készíteni vagy pontosan tudod, hogy mire van szükséged, akkor ez is lehet egy járható út. Amennyiben viszont nincs tapasztalatod a weboldalkészítésben és nem költenél több százezer, esetleg több millió forintot egy webáruházra, akkor a leggyorsabb és legköltséghatékonyabb megoldás a bérelt áruház lesz.

Ha bérelt webshoppal lépsz piacra, lepróbálhatod az egész “e-kereskedő életmódot”: végignézheted, hogy működik a logisztika, a számlázás, a vállalkozás háttere, szerződések, adminisztráció, miután egy nap arra ébredtél, holnaptól webshopot üzemeltetsz. Havi párezer forintos ráfordítással megfelelő funkcionalitású webshop hozható létre, és bár mi nem dolgozunk ezekkel a megoldásokkal, de ezeket szoktuk ajánlani. Később, ha már pénzt termel a webáruház, a marketingre is jobban oda kell figyelni, “okosabb” oldalra van szükség, több automatizmusra, akkor jövünk a képbe mi, egy WooCommerce és WordPress kombináció felépítésével. Később pedig, ha már ennél is nagyobbra nőtt a webes cég, érdemes lehet egyedi fejlesztésben gondolkozni, amit vállalatirányítási rendszer egészíthet ki akármilyen gigantikus növekedésre teret nyitva. 

Első szint, webshop bérlés: miért jó tesztelni, hogy valid-e az ötleted?

Kezdő vállalkozókkal dolgozva mindig azt tanácsolom, hogy nagyobb projektbe csak kellő büdzsével vágjanak bele: de online fizetésre, autmatikus számlázásra, különböző fizetési és szállítási módokra mindenképp szükség lesz, akkor is, ha nem szeretnél bonyolult webshopot. Innentől ez egy több százezres, közel milliós áruház lenne WordPress-WooCommerce megoldással, de ha Magento-val készül, akár 10M-hoz is közelíthet az ára. A piacon elég eltérő a fejlesztők órabére. Lehet olyan szakembert is találni, aki 300-400.000 Ft-ért készít stabil webáruházat, de nagyobb tapasztalattal rendelkező cégek ennek többszörösét is elkérik. Kezdetben mindig az ár dönt: ha csak bérelsz egy webshopot, havi 6-7 ezer Ft-os beruházással kipróbálhatod, mi hogyan is működik. Ráadásul igénybe veheted az ingyenes időszakot (Shoprenter esetén 14 nap, Unas esetén 21 nap teljesen ingyen), és használhatod a magyar supportot, hiszen ez két magyar üzemeltetésű és fejlesztésű webáruház.  

Harmadik legismertebb a Shopify, ami külföldi szolgáltató ugyan (és lehet szűk keresztmetszet a számlázási megoldása, ami a magyar törvényeknek megfelelően korlátozottan alkalmazható), de ez a legkifinomultabb rendszer, aminél nem is nagyon tudunk jobbat. 

Ha szeretnéd, hogy egészen elvegyük a kedved (vagy még felkészültebben vághass bele az e-kereskedelembe), olvasd el Kovaliczky Tamás PARK-cikkét itt: Miért NE nyiss webshopot? címen!

Nézzük meg közelebbről a két magyar fejlesztésű és üzemeltetésű bérelhető webáruházat!

Mind az Unas, mind a Shoprenter funkcionalitása rendkívül széles, de érdemes tudni, hogy ezek esetében ez a funkcionalitás már nem lesz bővíthető. Ha neked a design, a kinézet igazán fontos, akkor a Shoprenter előnyösebb választás, míg ha több terméked van, és olyan motort keresel, ami ezt a számosságot képes kezelni, az Unas a te “embered”. Funkciókban ugyanis valamivel aprólékosabb és szélesebb az Unas listája, de mindenképp érdemes a fenti linkeken utánanézni a csomagok közötti különbségeknek. Ha szükséged van például ActiveCampaign email-marketing integrációra, mindenképp ellenőrizd, ez melyik csomagba fér bele.

Mindkét rendszernél igénybe vehetsz – a havidíj fölött térítendő díj fejében – egyedi fejlesztést, és ez, ahogy a második szinten, a WordPress-WooCommerce esetén is, 0,5-1M Ft-ig simán elmehet. Ugyanígy, amennyiben egyedi design-t szeretnél, mert a sablonok már nem adnak neked eleget, mélyen a zsebedbe nyúlni. Ezek a rendszerek arra alkalmasak, hogy a dobozos kínálatból építkezz, mielőtt a következő szintre lépsz, ahol már félmilliós és efölötti árajánlatokat is bőven kaphat, aki keres.

Különbségként tapasztaltuk még, hogy a piacon található vállalatirányítási rendszereket az Unas-szal gyakrabban kötik össze. Ilyen például a Cloud ERP, ami magabiztosabban integrálható: akár 50 ezer terméknél is gördülékenyen működik, hiszen az Unas valószínűleg ezt jobban támogatja. “Cserébe” marketing oldalról a Shoprenter jobb, ha 100 terméked lesz csak, és neked fontosabb a marketing és design.

Ami biztos, hogy mindig gyakorlatban alakul ki, hogy mi hogyan működik: elképzelhető, hogy a Mailchimp is be van kötve, de csak annyi adatot továbbít a webáruházból, hogy mi van a kosárban. A Unas-Active Campain integráció is elég visszafogott, csak a regisztrált, belépett vásárlókat figyeli. Egy gondos marketinges ettől garantáltan falnak megy, mert nem látja, van-e kosárelhagyás.

Előnyként vedd figyelembe, hogy mindkét rendszert folyamatosan fejlesztik: havi bérlettel vagy éves előfizetéssel az adott csomagban lévő fejlesztésekhez, hibajavításokhoz mindig hozzáférsz. Egyedi fejlesztés esetén gyakran csak a te saját webshopodat javítgatják, így biztos, hogy kisebb rajta a fókusz, mint amit több ezer ügyfél bérel, amit így alapvető érdek rendszeresen továbbfejleszteni. 

Második szint: WordPress, WooCommerce, Magento 

Ha már tesztelted, hogy a terméked kapós, a logisztika is működik, valid a webshopod, és szeretnél komolyabb marketinget, egyedibb weboldalt, akkor jöhet a képbe a WPViking, de még mindig adott keretrendszeren belül. Amíg például egy önálló CRM-modulra nincs szükséged, lépj tovább a WordPress-WooCommerce párosra.

Ügyfeleinknél gyakran látjuk, hogy kb. fél évig működtek Shoprenter vagy Unas alapokon, erről szeretnének átállni profibb megoldásra. Mire keresnek annyit a projekten, marketinges csapatot is behoznak, komolyabb támogatásra van szükségük webáruház szempontjából. Ilyenkor elkészítjük a landoló oldalt, ahol királyul működik a kosárba tétel, fizetés, automata számlázás, méghozzá mérhetően. Mindezt a bérelt rendszereken sokkal nehezebb lenne kialakítani, így viszont a marketinges átlát mindent: futhat a remarketing, a konverzió is jobban mérhető, bővítmények (mint az általános marketingeszközök vagy a Hotjar hőtérkép), Google Analytics, stb. profin össze vannak rakva a WooCommerce-szel, stabil bővítményekként hagyatozhatunk rájuk.

Aki maga mögött hagyja a bérelt rendszereket, az feltehetően már szeretett volna egyedi landing oldalakat létrehozni, termékekkel feltöltve, kosárelhagyást figyelni, fizetési megoldásokat optimalizálni: ilyenkor már megérett a fejlődésre. A költözés pedig gyorsan megoldható, mert a termékadatbázis legtöbb esetben gyorsan átemelhető. Fél év webshopbérlés során már szépen kijönnek az igények, mire lesz szükség: például egy több milliárdos cég több több tízezer termékkel és több ezer vásárlóval már nem bérelt rendszerhez való.

Azt gondolom, hogy a legtöbben ezzel a szinttel járhatnak a legjobban, mivel ár/értékben nagyon nagy a mozgás tér itt. Lehetőséged van önállóan is megtanulni, vagy akár profi szakemberekre bízni a feladatot.

Harmadik szint, master level: az egyedi fejlesztésű webes pláza

Szögezzük le az elején, az egyedi fejlesztés már a kőkemény összegek birodalma. Egyedi fejlesztésnél arra kell gondolni, hogy nem előre elkészített modulokból építik fel a weboldalt (mint pl. WooCommerce esetén), hanem egyedi, vállalkozásra szabott kódokat írnak a fejlesztők. Persze ők is használnak előre elkészített kódsorokat, de ha azt mondod, hogy egy olyan árkalkulátort szeretnél az oldalon, ami x, y, z változóval kalkulál árat, akkor azt a fejlesztő személyre szabja neked. Elég sok ilyen egyedi eset előfordulhat. Ha egyszerre több bonyolult folyamatot igényel a kereskedés, pl. speciális termékoldal, sávos árazási struktúra, egyedi beszerzések, vállalatirányítási rendszer integrációja, akkor egyedileg fejlesztett webshopra van szükség. Az előbbi funkciók egyesével általában kiválthatók egy-egy WooCommerce bővítménnyel is, de amikor egyszerre több hasonló funkció kerül képbe, akkor ezek a külön-külön fejlesztőtől származó bővítmények könnyen “összekavarodnak” egy WordPress oldalon.

Előny, hogy konkrétan igényre lesz szabva minden, hátrány viszont, hogy ki leszel szolgáltatva az alvállalkozónak: innentől csak ők tudják továbbfejleszteni, és mivel egyedileg rád szabták a boltot, össze vagy kötve a fejlesztővel egy hosszú életre.

Másik hátrány az egyedi fejlesztésnél az időfaktor. Akár egy sima számlázó integrálása is elhúzódhat két hónapra, és párszázezer Ft-os költségre, míg az előző szinten, WordPress-WooCommerce párossal akár két nap alatt megtörténhet az integráció. Mivel az egyedi fejlesztő mindig szűk keresztmetszet, láttunk már olyat, hogy egy kuponkód fél év alatt került bele a webshopba. Érdemes átgondolni, hogy legyen inkább kevesebb funkció, de rugalmasabb a fejlődés.

Összefoglalás

Azt javasoljuk, hogy ha új ötleted van, az első, egyszerű és olcsó szinten próbáld ki, működik-e. Ha megvan a döntés, hogy ezzel szeretnél foglalkozni, mehetsz tovább, egyedi, itthon is jól használható WordPress-WooCommerce kombinációval. Ha még nagyobbat fejlődtél a már működő webshoppal (bérelt vagy egyedileg összelegózott rendszerrel), de nem klappolnak a folyamatok, és igény és tőke is van hozzá, még profibb vállalatirányítási rendszerre van szükséged, ami ezt megtámogatja. 

Második szintről visszafelé lépéssel még soha nem nem találkoztunk, tehát bátran lépegess, de a harmadik szintre már óvatosabban haladj tovább: egyedi fejlesztésről a második szintre visszakerüléssel már volt dolgunk, a fent említett hátrányok miatt. 

Neked mi vált be? Melyik evolúciós szinten működik a webáruházad? Kérdésed van a fejlődéssel, vagy a fejlesztéssel kapcsolatban? Kommentben vagy üzenetben várjuk a visszajelzésedet!

WPVIKING AGENCY, WEBDIZÁJNER

Ideje nagy részében online és tantermi weboldalkészítő tanfolyamokat tart a WPKurzus csapatával, valamint weboldalakat épít a WPViking Agency keretein belül.

Olvass még a témában