Akkor ki is ül háttal a moziban? – Faktoring egyperces

Faktoring a piacon

Voltál már olyan helyzetben, hogy 60 vagy 90 napos, esetleg még későbbi teljesítési határidőt kellett megadnod egy számlán, mert csak így tudtál megállapodni a vevőddel? Akkor biztosan tudod, hogy ez mekkora nehézséget jelenthet. Mit szólnál, ha előbb juthatnál a pénzedhez? Hallottam már olyanról, aki szégyellt belevágni a faktorálásba. De vajon jogosak voltak az érzései?

Néha kimegyek a piacra. Mármint olyan piacra, ahol a krumplitól a fúrószárig mindent meg lehet venni. De minden egyes látogatásom során meglepődöm: valami ott tuti nincs rendjén. Meg tudom ítélni, hiszen végül is jártam üzleti iskolába, meg dolgoztam multinál is, ahol volt rendes beszerzési igazgatóság. Hogy hova szeretnék kilyukadni?

Gondolatkísérlet a piacon

Képzeljétek, a piacon az árusoknak van standja. Az asztalra ki van rakva a paprika meg a paradicsom, ők ott állnak mögötte, a vevők pedig sorban állnak, hogy tudjanak vásárolni.

Most pedig képzeljetek el egy piacot, ahol nekem, a vevőnek van standom. Kiírom rá, hogy szeretnék venni hat kiló krumplit, két kiló paradicsomot, egy szép fej káposztát, meg ilyesmiket. Azt is kiírom, hogy 10:00-ig várom az ajánlatokat. Írásban. Ingyenes termékmintával, mert minőségbiztosítás is van a világon. Aztán 10:05-kor nyilvánosan megnézem az ajánlatokat. Magdus nénié a legjobb. Nyilván nem annyiért fogom megvenni, amennyit ajánlott, hanem még alkudozom egy kicsit. Aztán megkérem Magdus nénit (aki mellesleg a harmadik szomszédom, korábban a gyerekekre is vigyázott, amikor kicsik voltak), hogy pakolja be a csomagtartómba az árut. Megmondom neki azt is, hogy várom a számlát e-mailben, és 90 napra fizetem utalással. Persze, csak ha nem találok formai vagy tartalmi hibát a számlán, mert akkor a 88. napon visszaküldöm, és újraindul a 90 nap. Na, így kell ezt rendesen csinálni!

Magdus néni pedig hazamegy, és elújságolja a férjének a történteket:  

– Képzeld Papa, mindent eladtam, amit akartunk! Nem hiába kapáltál egész nyáron!

Mire a Papa: 

– Ügyes vagy Anyukám, el is viszlek jövő héten abba a velneszes szállodába, amit megígértem még a tavasszal.

– De baj van Papa, még nem kaptuk meg a pénzt!

– Hogyhogy nem, hiszen eladtad az árut, nem?

– Hát dehogynem, de a pénzt majd csak 90 nap múlva kapjuk meg. Így megy ez a piacon…

– Ajjaj Anyukám! Akkor most mi lesz? Az unokáknak is megígértük, hogy elvisszük őket nyaralni, meg hát mi is miből élünk addig?

– Hát Papa, szóljunk annak a faktoringos embernek, aki a múltkor itt járt. Akkor hamarabb megkapjuk a pénzünket!

– De hát akkor kevesebbet is kapunk, meg a vevő is mit fog szólni, hogy faktoráljuk a számlát!? Még a végén azt hiszi, mi nem vagyunk tőkeerős beszállítók, és legközelebb lehet, hogy nem is tőlünk vásárol…

Terítéken a faktorálás

Abszurd, ugye? A valóságban nem történhetne ez meg Magdus néniékkel a piacon. A B2B üzletelés viszont pont így működik. Márpedig ha így működik, akkor a faktorálás egyáltalán nem szégyen. Legalábbis biztosan nem az eladó szégyene. A faktorálás egy biztonságos és teljesen normális finanszírozási eszköz, ami segít a likviditási problémákat egyenesbe hozni és a cash-flow-t pozitív tartományban tartani, vagyis kulcsszerepe lehet egy vállalkozás fizetőképességének biztosításában.

Azoknak, akik bizonytalanok a likviditás vagy cash-flow jelentésében, a hitelre vagy a behajtásra asszociálnak a faktoring szó hallatán, ajánlom kollégáim összefoglalóját a Számlázz.hu blogján.

Nagyon röviden: a faktorálás a vevői követelések adásvételét jelenti. Tulajdonképpen egy olyan vállalatfinanszírozási folyamatról beszélünk, melynek során egy vállalkozás eladja a vevőjétől vagy vevőitől (ha nem magánszemélyek) kapott számlákat egy faktorcégnek, az pedig előre kifizeti, és ezért faktordíjat számol fel. A vállalkozás így egy relatíve csekély összeg fejében jóval előbb jut a pénzéhez, és nem fog fennakadást okozni számára, ha a számlán a rettegett 90 nap szerepel fizetési határidőként.

A faktorálás folyamata persze a szolgáltatást nyújtó cég feltételrendszerének megfelelően lehet viszonylag bonyolult és időigényes is. Pedig mennyire jó lenne, ha nem igényelne sok-sok papírmunkát, és egyetlen gombnyomásra elérhető lenne a kisvállalkozóknak is!

Lehet, hogy nem álom? 

Arra már már most is adott a lehetőség, hogy – hasonlóan jó néhány könyvelőprogramhoz  – az online adatkapcsolaton keresztül átkerüljenek a számlaadatok egy digitális faktoring szolgáltatóhoz, de lehet, hogy itt nem állunk meg? Egy biztos, érdemes figyelemmel követni a Számlázz.hu híreit, és a Számlázz.hu PARK körüli integrációs lehetőségeket.

Ugyan lehet, hogy Magdus néniék már a wellness szállodában pihennek, mert valójában nekik soha nem kell hónapokig várniuk arra, hogy árujuk ellenértékét megkapják. De neked ettől még kellhet… És akkor nagyon jól jöhet a faktorálás, főleg, ha digitálisan csinálhatod.

SZÁMLÁZZ.HU, ügyvezető

Ángyán Balázs a Számlázz.hu ügyvezetői feladatait látja el, digitalizációval foglalkozó PARK-cikkei gondolatébresztőnek és szemléletformáló céllal születnek.

Olvass még a témában