A katásokra senki sem gondol? (De!)

Ügyvitel katásoknak

Bár igazán hatékony megoldások állnak a katás vállalkozók szolgálatában, viszonylag kevés olyan rendszer van, amellyel hatékonyan tudják kezelni az adminisztrációs és ügyviteli folyamataikat. Míg az online számlázás elterjedtnek számít, az adminisztrációs terhektől csak kevesen szabadulnának.

Minden évben egyre többen döntenek úgy, hogy egyéni vállalkozási formát választva a kezükbe veszik a sorsukat. Nagy döntés, az ember védtelenné válik, ha kiesik egy keretrendszerből, egy cég védőhálójából. Minden kihívással szembenézve, ismeretlen utakon járva, minden döntéssel kockázatot vállalva harcolnak a konkurenciával (néha az ügyféllel), adminisztrációs terhektől összeroskadva állják a sarat. Ők azok, akik jóval többet dolgoznak napi nyolc óránál, akik nem számíthatnak prémiumra vagy 13. havi fizetésre, akik ha nem dolgoznak, nem keresnek pénzt. 

Kapnak viszont személyes szabadságot, döntési lehetőséget és felelősséget, valamint igazán jó kondíciók vonatkoznak rájuk adózási szempontból. Nyilván nem véletlen, hogy évről évre viszonylag nagy mértékben emelkedik az egyéni vállalkozói körön belül a katások száma. Speciális helyzetben vannak, számosságuk miatt több hazai szolgáltató igyekszik a kedvükben járva csak nekik szánt szolgáltatásokat kialakítani.

A Központi Statisztikai Hivatal szerint 584 402 egyéni vállalkozás működött 2021 szeptemberében. (2018 szeptemberétől 2021 szeptemberéig 95 427 ember döntött úgy, hogy egyéni vállalkozóként folytatja.) Tevékenységi körüket tekintve a legtöbb egyéni vállalkozó szakmai, tudományos, műszaki tevékenységet végez, számosságban második és harmadik helyen az építőipar, és a kereskedelem, gépjárműjavítás állnak. (Forrás: KSH: A regisztrált egyéni vállalkozók száma nemzetgazdasági ágak szerint, havonta

Nincsenek egyedül a pénzügyekben

Meglepően sokan gondolnak a katásokra. Itt vannak például az online számlázók, amelyek alacsony díjazás mellett bárki számára elérhetővé teszik az online számlázást (firtassuk az előnyeit?) és ehhez a katások még általában – szolgáltatója válogatja – extra turbót is kapnak. Az egyik legnépszerűbb megoldás a Számlázz.hu-ban elérhető autokata szolgáltatás, ami amellett, hogy adminisztrációs időt spórol a vállalkozóknak, minden részletre folyamatosan figyel. Jelez, ha adót, iparűzési adót kell fizetni, jelentkezik, ha van mit visszaigényelni, szól az önkormányzatnak, ha eddig rosszul számolt ipát (és az önkormányzat ezt korrigálja), elkészíti az adóbevallást, és mindig naprakészen tartja a bevételi nyilvántartásokat. A nagyobb online számlázóknál a katásoknak saját tudástáruk is van.

Katások a digitalizáció térképén

A Számlázz.hu PARK-ban is kiemelt figyelmet kapnak a katások, februárban (a katás adóbevallás havában) kifejezetten számukra készülnek cikkek, és a Digitális Útikalauz Vállalkozóknak is egy azonnal alkalmazható eszközt ad a kezükbe: nemcsak azonnal bevethető tanácsokkal mutat irányt, hanem a PARK szolgáltatóinak is segít annak feltérképezésében, hol van szükség további eligazításra. 

A kérdőív kitöltése után kaphatnak szinte személyre szabott tippeket a kérdéseket megválaszoló vállalkozók. Az eddig beérkezett anonim válaszokból látszik, hogy bár a legtöbb egyéni vállalkozó máig az Excelt preferálja a számlái nyilvántartására, a válaszadók reménykeltő hányada már az új, automatizált megoldásokban lát hosszú távú perspektívát:

  • közel 60%-uk e-számlát állít ki,
  • vezetnek nyilvántartást bejövő és kimenő számláikról, közel egynegyedük automatizáltan, több mint felük manuálisan

De mi a helyzet adminisztráció és ügyvitel fronton?

Ahogyan egy kisvállalkozásnak, úgy egy katás vállalkozó számára sincs értelme annak, hogy  ERP rendszerekben gondolkodjon. Nyilvánvalóan költséges fenntartású és bonyolult rendszerek, melyek a nagyvállalati szektor sajátos folyamatait próbálják leképezni és átláthatóvá tenni. Ezért nem is meglepő az útikalauzt kitöltő katás vállalkozók válaszain: egészen elenyésző százalékuk használ klasszikus ügyviteli rendszereket. 

Vajon egy katás vállalkozónak nem kell tisztában lennie az ügyviteli folyamataival? Nem fontosak számára a visszakereshető és elemezhető adatok? Nem akar időt spórolni azzal, hogy a lehető legtöbb folyamatát automatizálja? A válasz nyilvánvalóan az, hogy de igen, már hogyne lenne fontos, hogy minden klappoljon. Ha nincs meg a fent említett védőháló, megsokszorozódhatnak a hibalehetőségek.

Megvan a védőháló, méghozzá kompromisszumok nélkül

Védőháló alatt olyan rendszereket kell érteni, amik képesek megadni a vállalkozóknak a magabiztos létezés érzését. Képesek keretbe foglalni a napi ügyeket, az ügyfelekkel kapcsolatos minden feladatot, nem csak tárolni képesek az adatokat, de azokat használni is, például valósidejű készlet-, pénzügyi vagy rezsikimutatásokhoz. Az online ügyviteli rendszerek már majdnem olyanok, mint az ERP-k, de azoknál egyszerűbbek, kezesebbek és emberibbek, az Innonest például egyszerű adatfeldolgozás mellett szép adminisztrációs felületet kínál. 

Ahogyan a kis- és középvállalati szektorban egyre elfogadhatóbbá válnak az online pénzügyi és adminisztrációs rendszerek szolgáltatásai, úgy remélhetőleg egyre több egyéni és katás vállalkozó is rájön arra, hogy csak védőhálókkal lesz képes megteremteni a növekedés és a versenyképesség legfontosabb feltételeit, a rendezett és átlátható adminisztrációt.

INNONEST, ÜGYVEZETŐ

Berta Róbert az Innonest Software Kft. ügyvezetője. “Célunk, hogy a kis- és középvállalatok ügyvitelét segítsük, egyszerűsítsük a szoftverünkkel.”

Olvass még a témában