A digitális gravitáció… – I. rész

Ma már vállalkozóként vagy magánszemélyként mindannyian többé-kevésbé részesei vagyunk a körülöttünk burjánzó digitális világrendnek.  A különbség, több tucat tényező mellett, a bevonódás mélységében (magán okostelefon felhasználótól a vállalkozások ökoszisztémába fonódó, adat-alapú eszközrendszeréig) az időzítésben és az eredményességben található. E három tényező között szoros összefüggés áll fenn.

Képzeljük el, hogy van egy teli kád fürdővizünk és valahogyan el kell érjük, hogy a kád üres legyen. Ez a feladat a példában az üzleti működtetést szimbolizálja.

Választhatjuk azt, hogy vödörrel meregetjük kifele a vizet (kockásfüzet), ezzel is elérünk a célunkhoz, csak valószínűleg jóval lassabban, és az alján lévő vízzel már nem tudunk kezdeni semmit. Bár ez is működő megoldás, de azt az időt, amit a kanalazásra fordítunk, más, sokkal hasznosabb dologgal is tölthetnénk.Másik lehetőség, ha kihúzzuk a dugót, mert rájövünk, hogy ezzel a gravitáció miatt a kád tartalma törvényszerűen áramlik a lefolyó felé (digitális verzió). Erre a folyamatra persze egy szivattyú még rásegíthet, ha ez indokolt. A víz lefolyását, azaz az a digitális folyamat eredményét több tényező is befolyásolja.

Mitől függ a digitális átállás sikere?

Ha egyik nap meregetünk, következő nap kihúzzuk a dugót, esetleg veszünk egy drága szivattyút is, emellett a kádban valaki kifele fröcsköl, az koncepció / stratégia nélküli tevékenység, avagy próba-szerencse alapon működés. Egy ideig akár eredményt is hozhat, de az eredmény biztos nem tervezhető és kiszámítható.  Ha időben megakadályozzuk a felesleges tárgyak lefolyóhoz közelítését, pl. gumikacsa, szivacs, tusfürdő stb,. vagy eleve nem is húzzuk ki a dugót addig, amíg felesleges dolgok vannak a kádban, akkor simán lefolyik a víz (működési kiválóság), ellenkező esetben lehet, hogy a beszorult kacsa miatt a víz egy része megáll. Minél szélesebb a lefolyó, annál gyorsabban folyik le a víz (tudás, termék, pénz rendelkezésre állása), és ha a lefolyóban van egy szűrő, annak sűrűsége meghatározhatja, hogy mit enged át (piaci verseny/egyedi értékelőny). Minél hamarabb húzzuk ki a dugót, annál gyorsabban indul el a folyamat (időzítés). Végül, ha már tapasztalatunk van korábbi vízeltávolításból, akkor ezt hasznosíthatjuk következő alkalommal (adat-alapú tevékenység) úgy, hogy ez már minimális emberi beavatkozás mellett magától is jól működik (automatizmusok).  

A tavalyi évben érkezett koronavírus miatt szinte mindegyik vállalkozás olyan kényszerhelyzetbe került, mintha a gravitációs nyomás megszázszorozódott volna, miközben az összes kisvödör kilyukadt, és száz szivattyúért versengtek százezrek. Soha nem látott feltételek mellett kellett megtalálni a megfelelő megoldást, ami extrém nyomást jelenthet egy KKV számára. 

A példából kiugorva, a digitalizációs folyamat természetesen a vírustól függetlenül, már korábban elindult. Változatos iparágakban működő ügyfeleink tapasztalataiból néhány alappillér kikristályosodott, amiket mindenképpen érdemes számításba venni egy offline-online transzformáció során, legyen az illető kiskereskedő, nagykereskedő, gyártó, vagy éppen SaaS (software as a service) szolgáltató. 

Ezek az alappillérek az üzleti koncepció / stratégia, az adat-alapú működés és automatizáció, a működési kiválóság és szervezet, és az ügyfélközpontúság.

Cikkünk következő részében sorra vesszük a négy alappillért, melyek a digitális átállás sikerét befolyásolják.

Közel tízéves e-kereskedelmi piaci tapasztalattal bír, hat évig a mall.hu-t vezette, ez idő alatt a webáruház tízszeresére nőtt. Ezt követően másfél évig a Bónuszbrigád ügyvezetője volt. 2017 augusztusától a SmartCommerce Consulting keretén belül digitális és e-commerce stratégiai és üzleti tanácsadással foglalkozik. 2019-től egy big data alapú, e-kereskedelmi startup PriceKit nevű termékének üzletfejlesztéséért felel. Bizottsági tag az Ecommerce Hungary e-kereskedelmi érdekképviseleti szövetségben és szakmai konferenciák előadója.

Olvass még a témában