Hogyan stabilizáld a vállalkozásod pénzügyeit? – 2. rész

Stabilizálás

Stabil vállalkozás változékony környezetben… Nem lenne rossz. A jó hír az, hogy ez nem álom, hanem elérhető. A rossz hír az, hogy melós. Különösen akkor, amikor éppen becsapott a mennykő. Az első részben összefoglalt alapok után most egy 9 pontos checklistet adunk, milyen stabilizálási lehetőségeid vannak vészhelyzetben.

Amikor beüt a mennykő

Akkor válságmenedzselsz. 

A stabilitási matek azonban  itt is érvényes. Nem elég csak a költségekre koncentrálni. Ha valamikor, akkor most aztán igazán szükséged van a bevételekre is.

True story

Az egyik ügyfélünknél jártunk, aki azért kérte segítségünket, mert a kasszában épphogy csak nem fütyült a szél. Meglepődve láttuk, hogy a komplett sales- és marketingcsapat otthon csücsül.

“Minek üljenek itt” – mondta a cégvezető – “úgysincs munka, vacak a helyzet.”

Mire döbbenten elmagyaráztuk, hogy a bevételek csak akkor fognak termelődni, ha van egy aktív marketing és értékesítés. Költségcsökkentés okán kiöntötték a gyereket is a fürdővízzel.

Rövid teendőlista, mit tegyél, ha beüt a mennykő: 

1. Vegyél mély levegőt, és menj el sétálni, szellőztesd ki a fejed egy fél órában! 

Halálkomoly. Fél óra alatt semmi olyan nem történik, ami a mennykőnél tragikusabb lehetne. Neked viszont szükséged van a józan eszedre. Szóval lélegezz, és nyugodj le, mert attól megnyugszol. És most az kell neked. Meg a cégednek.

2. Hívd össze a marketinget, az értékesítést, a pénzügyet! 

Lehet, hogy ők beszállítók, de az is, hogy mind egymagad vagy. Jó vita lesz a fejedben!

3. A marketing és az értékesítés gyűjtsön ötleteket (veled együtt), hogyan lehet az elkövetkezendő egy hónapban bevételt termelni. 

Mit, mennyit és mennyiért tudtok eladni, és kinek. Készletkisöprés is szóba jöhet!

4. Ezt az ötletelést a pénzügy árgus szemekkel kövesse! 

5. Ha a pénzügy azt látja, hogy már a termelőeszközöket akarja az értékesítés (vagy te) eladni, akkor nyugodtan borítsa rátok az asztalt! 

Felhatalmazom rá. Bevétel csak akkor lesz, ha képesek vagytok előállítani azt, amit a célcsoportotok megvesz. Nem lőhetitek lábon magatokat!

6. A pénzügy rögvest számol, hogy a tervezett értékesítések mennyibe fognak kerülni. 

Ha kell, ehhez bekér ezt-azt a marketingtől és az értékesítéstől. Mert mindennek van költsége. A bevételnek is. Elég, ha csak a hirdetési költségekre gondolsz.

7. A pénzügy külön leül veled, és ezek után közösen beépítitek a tervezett értékesítés költségeit a cashflow-tokba. 

8. Ezek után láttok neki a kiadások faragásának. 

  • Amit lehet eltoltok, ameddig csak lehet. 
  • Amit lehet, átcsoportosítotok, és a bevételtermelésre fordítotok. 
  • Ahol lehet, fizetési halasztást, kedvezményt kértek – itt már be kell kapcsolni a beszerzést is.

9. Megnézitek a hóvégi cashflow-egyenleget áfa-fizetés után. 

Két lehetőség van. Vagy kitűzitek a következő heti válságmegbeszélés időpontját, és mindenki megy dolgozni. Vagy újra nekiugrotok az egésznek, mert a következő hetet sem élitek túl a számok szerint.  
Ezt a loopot fusd meg mindaddig, amíg ég a ház. Utána tartsd stabilan a céged. Úgy, ahogyan a minisorozatunk első részében olvashattad. A stabilizáláshoz számtalan, jól cégre szabható, önállóan is alkalmazható eszközt találsz alapos magyarázatokkal, példákkal a Karson BYT Tudástárában.

KARSON CONSULTING,  MIKROVÁLLALKOZÁSI ÜZLETÁGVEZETŐ

Himer Csilla pénzügyi tanácsadó, üzletágvezető. “Fura allűrjei vannak, mint például a számsorok és számoszlopok közötti kutatás, majd elveszés.” Kiemelt szakértője a PARK #pénzügy területének.

Olvass még a témában