Hogyan stabilizáld a vállalkozásod pénzügyeit? – 1. rész

Stabilitás fenntartása

Stabil vállalkozás változékony környezetben… Nem lenne rossz. A jó hír az, hogy ez nem álom, hanem elérhető. A rossz hír az, hogy melós. Tedd ezt rutinná! Akkor semmi sem ment meg attól, hogy stabil legyen a céged. De legalábbis képes leszel rövid időn belül, hatékonyan stabilizálni a következő elbillenést. A minisorozat első részében a stabilan tartás alapjairól lesz szó, a másodikban a felborult hajó “talpra állításához” adunk kilenc pontos teendőlistát.

A gazdaság hullámai időnként toronymagasak voltak. Minden feltétel adott volt, hogy főként a kisebb vállalkozások hajóit maguk alá gyűrjék. Megmutatjuk hát azt a mintázatot, amivel ez kivédhető, és aminek alapján mi is dolgozunk az ügyfeleinkkel. Ők pedig napi, heti, havi rutinná tették mindezt. És köszönik szépen, azóta is jól vannak. 

Alapvetés, avagy kis vállalkozási matek

Ígérem, nem lesz nehéz. 

Minden vállalkozás valamilyen céllal alakul. Valamit szeretnének nyújtani a világnak (azon belül a célcsoportjuknak), ezt akarják megvalósítani. Fejlődni szeretnének. Ehhez pedig pénz kell. 

A vállalkozás akkor jó, ha úgy van felépítve, hogy erre képes legyen. Tehát a vállalkozási célt képes legyen megvalósítani. Ez nemcsak a magasztos küldetés megvalósítását jelenti. Hanem azt is, hogy erre a vállalkozás biztosítja a szükséges erőforrásokat. 

Az erőforrás elsősorban pénz. Ezen szerzi meg aztán a cég azokat az egyéb eszközöket, amelyek támogatják a cél megvalósítását. Most. A megszerzett profit meg abban támogatja a vállalkozást, hogy 

  • ne csak most, hanem később is meg tudja valósítani ezt a célt (tehát fenntartható legyen a célmegvalósítás), 
  • fejlődni tudjon (ez mindig pénzigényes),
  • és még a tulajdonos se maradjon éhes (lehessen osztalékot kivenni). 

A vállalkozás tehát akkor teljesíti be célját, ha profitábilis. Pont. 

Ez vállalkozási matekban (borzasztóan leegyszerűsítve) azt jelenti, hogy 

bevételek > kiadások.

Amennyivel nagyobbak a bevételek, annyi lesz a profit. Ez teremt fedezetet a fenntartható működésre, a fejlesztésre, az osztalékra. 

Stabilitási matek

Ebből már látszik, hogy a stabilizálás akkor tud megtörténni, ha minimum ez teljesül:

bevételek = kiadások. 

Ezt nevezzük nullaszaldónak – de ezzel csak túlélünk. Ez arra jó, hogy fenntartsuk a működést. Egy darabig. Se fenntarthatóság, se fejlődés, se osztalék. 

Értékeljük azonban a helyén ezt a képletet! Ha egy vállalkozás most mászik ki egy veszteséges helyzetből, akkor még ennek az egyenlőségnek a teljesülése is megérhet egy pezsgőbontást. 

A teljes stabilitáshoz tehát két dolog kell: 

  • a vállalkozás termeljen a célok eléréséhez és a működtetéshez elegendő bevételt,
  • tartsa a költségeit olyan színvonalon, amivel ez elérhető, de szorítsa a lehetőségekhez képest minél lejjebb a költségszínvonalat.

OK. Hogyan csináld? 

Kiszámíthatóan termelődő bevétel

Bevételt termelni sokan tudnak. Akár nagyobb összegekben is. A művészet ott kezdődik, hogy ezt kiszámíthatóan műveljük. Szinte már unalmas rendszerességgel. 

A pénzügy nem fogja tudni megmondani, hogyan érd el ezt. Az a stratégia (termék- és szolgáltatásportfólió felépítése), a marketing és az értékesítés, valamint az ügyfélkezelés dolga, hogy ezt megmondja. 

Erre is létezik képlet. És nem szerepel benne a marketing. Szerepel benne azonban kosárérték, vásárlási gyakoriság, nagyobb fizetési hajlandóságú vásárlók, meg piaci részesedés. Itt olvashatsz róla részletesen: Több bevétel a vállalkozásodban – a marketinges megoldásokon innen és túl

A marketing máshol szerepel. Szorosan az értékesítés és a méltatlanul elhanyagolt ügyfélkezelés mellett. Akkor jó a rendszer, ha ezek összedolgoznak. Mert akkor lesz stabil, unalmas rendszerességgel érkező bevétel is. Erről itt beszélünk részletesen: Karson Műhely – Több vevő, jobb vevő online workshop

Költségek – szoros emberfogásban

A költségeket mindig érdemes figyelni ahhoz, hogy képes legyél csökkenteni őket. Ez a válság körülményei között sem mission impossible. Erről részletesebben itt írtam: Hogyan csökkentsd ésszel a költségeidet válság idején? 

Ezek azok, amit napi, heti, havi rutinként el kell végezned felelős cégvezetőként. Hogy a stabil stabil is maradjon. 

Arról, hogy mit tegyél, amikor még nem a károk helyreállításánál, hanem még csak a károk felmérésénél és a kármentésnél tartasz, minisorozatunk következő részében olvashatsz. Kapsz egy checklistet pénzügyi válságkezeléshez. Az addig is felmerülő kérdéseid megválaszolására keresd a Karson tanácsadóit!

KARSON CONSULTING,  MIKROVÁLLALKOZÁSI ÜZLETÁGVEZETŐ

Himer Csilla pénzügyi tanácsadó, üzletágvezető. “Fura allűrjei vannak, mint például a számsorok és számoszlopok közötti kutatás, majd elveszés.” Kiemelt szakértője a PARK #pénzügy területének.

Olvass még a témában